- Siedem lat jego urzędowania to pasmo przekrętów i kłamstw. To wszystko w imię własnych korzyści. Stworzył mechanizm nagradzania własnych przyjaciół. Nagrody po kilkadziesiąt tysięcy złotych co roku. Zwykły pracownik jest dla niego śmieciem - czego wyraz dawał w swoich poczynaniach. Dlatego my pracownicy IC Olsztyn zrobimy wszystko żeby już nie pracował i nie pełnił tej funkcji - informują nas pracownicy IC Olsztyn (dane do wiadomości redakcji).
W imieniu olsztyńskich celników - wystąpiły zawiązek zawodowy, który wystosował do Podsekretarza Stanu, Szefa Służby Celnej Jacka Kapicy wniosek o działanie z urzędu i wystąpienie do Ministra Finansów o odwołanie z funkcji dyrektora Izby Celnej w Olsztynie obecnego jej szefa.
Poniżej treść wniosku skierowanego przez związek zawodowy celników:
W związku z licznymi nieprawidłowościami w funkcjonowaniu Izby Celnej w Olsztynie, w tym ujawnionej i medialnej przegranej sprawie o charakterze mobbingu pracowniczego i ujawnionymi w toku tej sprawy praktykami mogącymi mieć potencjalnie charakter nawet kryminalny (ginięcie dokumentów, czy przy innej sprawie potwierdzony przez Sąd fakt funkcjonowania w obiegu podrobionych dokumentów urzędowych), rosnąca wśród funkcjonariuszy celnych frustracja zawodowa (udowodniona empirycznie ankietami), niegospodarność finansowa, brak adekwatnej reakcji na ujawnione możliwości przemytu na ogromną skalę, przez co proceder może się rozwijać, jak również praktyki naruszające prawo, Związek Zawodowy Celnicy PL zwraca się do Pana z wnioskiem o działanie z urzędu i wystąpienie do Ministra Finansów o odwołanie z funkcji Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie Pana Roberta Torenca. Wniosek ten wynika z faktu, iż dalsze piastowanie tej funkcji przez Pana Roberta Torenca jest sprzeczne z szeroko rozumianym dobrem Służby Celnej, a wręcz dobru temu i wizerunkowi Służby Celnej szkodzi. W uzasadnieniu przedmiotowego wniosku należy skierować uwagę Pana Ministra na następujące niezwykle poważne fakty:
Po pierwsze, w wyroku z 21 lipca 2014 roku Sąd ten stwierdził istnienie przeciwko funkcjonariuszowi Izby Celnej w Olsztynie praktyk pracodawcy o charakterze mobbingu (zasądzając wysokie odszkodowanie), a nadto stwierdził istnienie licznych wybitnie negatywnych praktyk w Izbie Celnej kierowanej przez Pana Roberta Torenca. Niektóre z tych praktyk mają wręcz podłoże o charakterze kryminalnym, tak jak stwierdzony przez postanowienie Sądu Rejonowego II Wydział Karny fakt podrobienia dokumentu w celu użycia go za autentyczny.
W zakresie innych nagannych i stwierdzonych sądowo zjawisk wskazać można także: ginące dokumenty, brak działań w celu zapobiegania konfliktom między funkcjonariuszami celnymi prowadzące w konsekwencji do rozstroju zdrowia funkcjonariuszy celnych oraz naruszenia ich dóbr osobistych.
Po drugie, Pan Dyrektor Robert Torenc zdaje się prowadzić działania, które są sprzeczne z zasadą gospodarności finansowej i zasadą dbałości o środki publiczne, o celowość i wysokość ponoszonych przez izbę celną wydatków. Przejawia się to w fakcie licznych zbędnych (a odbieranych przez funkcjonariuszy celnych jako złośliwych) przeniesień funkcjonariuszy (prowadzonej alokacji funkcjonariuszy) wbrew doświadczeniu funkcjonariuszy oraz wbrew realnemu zapotrzebowaniu kadrowemu. Przykładem, jednym z wielu, może tu być przeniesienie specjalisty z OC Grzechotki do IC w Olsztynie, wbrew doświadczeniu funkcjonariusza, co generowało dodatkowe i niepotrzebne koszty budżetu, ale także marnotrawiło potencjał i wiedzę funkcjonariusza. Funkcjonariusz posiadał doświadczenie w Referacie Dochodzeniowo-Śledczym, który jest w UC w Elblągu. Dyrektor uzasadniał, że nie ma tam miejsca dla specjalisty. Za około pół miesiąca inny funkcjonariusz będący na takim samym stanowisku specjalisty zostaje przeniesiony do ww. Referatu w UC Elbląg.
Po trzecie, należy wskazać, iż liczne i częste nieuzasadnione przeniesienia funkcjonariuszy rodzą wśród nich nerwową atmosferę z uwagi na to, iż są one stosowane w taki sposób, że są odbierane wprost jako forma kary, tudzież zastraszenia funkcjonariuszy za potencjalne poglądy czy działania. Analizując poszczególne i indywidualne przypadki przeniesień taka interpretacja faktów wydaje się w pełni uzasadniona – vide przykładowe przeniesienie radcy prawnego do OC granicznego.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz