Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2012-07-03 14:08

Iwona Starczewska

Co warto wiedzieć przed urlopem?

Rozpoczął się okres urlopów. Część z nas stawia na wypoczynek, który organizuje biuro podróży. Zanim jednak skorzystamy z jakiejkolwiek oferty - warto dowiedzieć się do czego jako konsumenci mamy prawo, a w którym momencie biuro podróży nas oszukuje.

reklama

Zanim zdecydujemy się na wybór oferty danego biura podróży warto sprawdzić, czy przedsiębiorca ten działa legalnie co oznacza, że jest wpisany do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i Urzędy Marszałkowskie. Wpis ten potwierdza, że dane biuro podróży ma gwarancję ubezpieczeniową albo umowę ubezpieczenia, które w przypadku bankructwa przedsiębiorcy, umożliwiają pokrycie kosztów powrotu uczestników wycieczki do miejsca jej rozpoczęcia.

Większość Polaków przed wyborem biura podróży nigdy nie czyta umów ani nie sprawdza czy wszystkie zawarte w niej warunki są zgodne z wcześniejszymi ustaleniami.  Z praktyki UOKiK wynika, że najczęściej zwracamy uwagę na cenę wyjazdu oraz standard hotelu. Równie istotne informacje to te, kto jest rzeczywistym organizatorem wycieczki, rodzaj ubezpieczenia, wysokość podatków i opłat niezawartych w cenie, program wycieczki, termin powiadomienia o odwołaniu itp. Jeżeli nie przeczytamy umowy, a mimo to podpiszemy, możemy być niemile zaskoczeni.

Pamiętajmy również, że kupując wycieczkę po obniżonej cenie tzw. first albo last minute mamy możliwość składania reklamacji na takich samych zasadach jak w przypadku zapłacenia za usługę pełnej stawki. Wycieczka, mimo że kupiona z różnymi bonusami, jest pełnowartościową usługą, dlatego każdą nieprawidłowość warto reklamować. Warto pamiętać, że cena takiej korzystnej oferty może się zmienić z uzasadnionych przyczyn do 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Na reklamację nieudanej wycieczki mamy 30 dni od dnia jej zakończenia. Zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy standard hotelu, a nawet hałas w nocy – takie nieprawidłowości można reklamować.

Planujesz wakacyjny wypoczynek - poznaj swoje prawa. Informacji szukaj na następujących stronach internetowych:

 

  • Prawa dziecka podczas wakacji - www.brpd.gov.pl

  • Rady dla rodziców wysyłających swoje dziecko na kolonie czy obóz - www.men.gov.pl

  • Jak bezpiecznie korzystać z bankomatu i co zrobić aby zabezpieczyć mieszkania przed złodziejami - www.policja.pl

  • Jak chronić swoje dane osobowe podczas wakacji - www.giodo.gov.pl

  • Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - www.rzu.gov.pl

  • Połączenia telefoniczne za granicą - www.uke.gov.pl

  • O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą www.mofnet.gov.pl

  • Prawa pasażerów poszkodowanych przez linie lotnicze - www.ulc.gov.pl

  • Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika - www.utk.gov.pl

  • Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach - www.gddkia.gov.pl

  • Rady dla odbiorców energii przed wyjazdem na wakacje - www.ure.gov.pl

  • Bezpieczny wypoczynek nad wodą - www.straz.gov.pl

  • Jak spędzić wakacje w zgodzie ze środowiskiem - www.mos.gov.pl



Źródło: UOKiK/MEN/MOS/UTK

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl