Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2011-11-18 13:14

Iwona Starczewska

Drogi Warmii i Mazur wciąż niebezpieczne

Już po raz czwarty, w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Wyniki badań wykazują znaczący spadek długości czarnych odcinków oraz liczby odcinków krytycznych - jednak nie na Warmii i Mazurach.

reklama

Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2008-2010 wynika, że:

  • 42% długości dróg krajowych, to „czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka, jednakże jest to o 19% (3 tys. km) mniej w stosunku do okresu 2005-2007 rozpoczynającego systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce,

  • 76% długości dróg krajowych, to „czarne i czerwone odcinki”, jest to o 10% mniej niż w latach 2005-2007,

  • 55% wszystkich wypadków ciężkich (z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi) na drogach krajowych miało miejsce na „czarnych odcinkach”, jest to o 16% mniej niż w latach 2005-2007,

  • już 11% długości dróg krajowych (o 7% więcej niż w latach 2005-2007) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP, jako poziom ryzyka akceptowanego dla podstawowej sieci dróg; są to odcinki głównie autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.



Mapę ryzyka sporządzono na podstawie statystyk policyjnych z lat 2008-2010. W tym czasie w naszym regionie doszło do ponad półtora tysiąca wypadków, w których zginęło ponad 250 osób, a około 2400 zostało rannych.

W dalszym ciągu Warmia i Mazury należą do regionu o największej ilości dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka. Oprócz naszego regionu, niebezpiecznie jeździ się również po drogach w województwach: lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim.

Największymi zagrożeniami powodującymi nadal wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców.

Miejmy nadzieję, że zakończenie prowadzonych właśnie inwestycji drogowych w regionie jak choćby budowa odcinków siódemki, dwóch obwodnic: Ełku i Olecka oraz fragmentu szesnastki od Biskupca do Borek Wielkich – wpłynie pozytywnie na stan bezpieczeństwa na drogach krajowych Warmii i Mazur.

Źródło: www.eurorap.pl/własne

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl