Dziś jest: 11.03.2025
Imieniny: Benedykta, Konstantyna
Data dodania: 2025-03-10 19:17

Aleksandra Sawczuk

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Urząd marszałkowski nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Urząd marszałkowski nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W ostatnim czasie ogólnopolskie portale poruszyły temat utrudnionego dojazdu na lotnisko Olsztyn-Mazury. Okazało się, że chcący skorzystać ze środka transportu, jakim jest szynobus, mają ku temu okazję jedynie.. raz w tygodniu, w sobotę. Sprawa wygląda o tyle niekorzystnie, że inwestycja, dzięki której mieszkańcy Olsztyna i regionu mieli szybko i sprawnie dojeżdżać na lotnisko pochłonęła blisko 150 mln zł. Co więcej, podróż przekracza zapowiadany lata temu czas ok. 45 min i często trwa ponad godzinę. Dodatkowo, warto wspomnieć, że lotnisko Olsztyn-Mazury nie może pochwalić się też sukcesem pod kątem liczby obsługiwanych pasażerów. W 2024 r. odprawiono tam jedynie 72 tys. osób, czyli o 50 procent mniej niż w roku poprzednim. Jednak urząd marszałkowski zamierza w dalszym ciągu wspierać lokalny port. Rozpisano bowiem przetarg na „promocję regionu”, a tym samym przyciągnięcie linii lotniczych. Na przedsięwzięcie przeznaczono ponad 18 mln zł netto (na lata 2025-2028).

reklama

Wielomilionowa inwestycja i uroczyste otwarcie

Warmińsko-mazurski port lotniczy został uroczyście otwarty na początku 2016 r. Do użytku oddano wówczas również linię kolejową nr 747. To odnoga szlaku nr 35, który Łączy Szczytno z Ostrołęką. Koszt budowy linii oscylował w granicach 51 mln zł.

Z kolei na modernizację torów, peronów i przejazdów kolejowych, co miało usprawnić transport na lotnisko przeznaczono blisko 150 mln zł.

Jak długo trwa podróż?

Lata temu zapewniano, iż podróż z dworca Olsztyn Główny na lotnisko w Szymanach potrwa trzy kwadranse. Jednak kiedy doszło do oficjalnego otwarcia portu Olsztyn-Mazury, w komunikatach PKP PLK pojawiła się informacja, że czas wyniesie mniej niż godzinę.

Obecnie, jak informują pasażerowie, zdarza się, że podróż wydłuża się do ponad 60 minut.

Szynobus kursuje tylko w soboty

To nie jedyny problem, z jakim zmagają się chętni do dojazdu do Szyman szynobusem. Plan zakładał bowiem, że kursy z olsztyńskiego dworca do portu lotniczego, odbywać się będą w takich porach, aby dogodnie przesiąść się na miejscu z kolei na samolot i odwrotnie. Liczba dostępnych aktualnie przejazdów pozostawia jednak wiele do życzenia. Z lotniska kursuje jeden szynobus w tygodniu i tyle samo tam dociera. W okresie od początku września do 20 października transport odbywał się w niedziele, z kolei teraz uruchamiany jest w soboty.

Kursy skoordynowane są z lotem do Londynu i powrotem z Wielkiej Brytanii. Połączeń dowozowych dla zainteresowanych przejazdem w inny dzień tygodnia niestety brak.

Kwestia przepustowości?

Sprawie w ostatnim czasie przyjrzał się ogólnopolski portal Interia, prosząc o komentarz zarówno zarządzających portem Olsztyn-Mazury, jak i Biuro Transportu Kolejowego, działające przy Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie. Druga z wymienionych instytucji, za pośrednictwem spółki „Warmia i Mazury”, zarządza lotniskiem oraz odpowiada za lokalną kolej.

Obie odpowiedzi były zgodne. Instytucje wskazały, iż "trudno zsynchronizować rozkład szynobusów z tablicą odlotów oraz, że szlak 747 jest jednotorowy, co w połączeniu z remontami, obniża przepustowość". Jak czytamy w serwisie Interia, zdaniem urzędników, wybrany, sobotni kurs, ma "odpowiadać zapotrzebowaniu pasażerów", aczkolwiek istnieją plany zwiększenia liczby połączeń w przyszłości.

Dodatkowe koszty

Ogólnopolskie media podkreślają również, że sytuacja generuje ogromne koszty, ponieważ oprócz wskazanych wyżej kwot, przeznaczonych na samą realizację inwestycji, trzeba ją również utrzymać przy jednym kursie w tygodniu.

Na ten cel przeznacza się średnio dodatkowe 5 tys. zł w miesiącu.

PKP PLK: „Z naszych analiz wynika, że są możliwości”

W sprawie głos zabrali również przedstawiciele PKP PLK, będącego zarządcą infrastruktury kolejowej. Według nich, zmiana mogłaby nastąpić jedynie po wdrożeniu odpowiednich narzędzi.

Jedynie poprzez poprawę możliwości infrastruktury, poprawę jej parametrów oraz dostępności, możemy stwarzać warunki do tworzenia przez przewoźników odpowiedniej oferty -

czytamy w komunikacie PKP PLK.

Co ciekawe, spółka wskazała też, że mimo jednotorowości trasy z Olsztyna do Szczytna i lotniska w Szymanach, istnieje możliwość mijania się pociągów w innych miejscach, czyli w Marcinkowie, Pasymiu czy Szczytnie.

- Wykorzystanie trasy, pomimo skierowania części pociągów z modernizowanej obecnie trasy Korsze-Giżycko-Ełk, mogłoby być większe. Z naszych analiz wynika, że są możliwości uruchomienia w ciągu dnia na odcinku Olsztyn-Szczytno dodatkowych 2-4 par pociągów, w zależności od pory roku - poinformował przedstawiciel biura prasowego PKP PLK, cytowany przez Polsat News.

Lotnisko generuje straty, a urząd marszałkowski stawia na „promocję regionu”

Pod koniec stycznia br. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł pt. „Lotnisko Olsztyn-Mazury” ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki”, w którym przybliżona została nieentuzjastyczna sytuacja lokalnego portu lotniczego. W 2024 r. na miejscu odprawiono jedynie 72 tys. pasażerów, co stanowi 50-procentowy spadek, względem roku poprzedniego.

W zestawieniu stworzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu, biorąc pod uwagę punkty w całym kraju.

Warto wspomnieć, że na problemy lotniska w Szymanach złożyło się m.in. zawieszenie lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu.

Natomiast wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.

Mimo nienapawającej optymizmem sytuacji, urząd marszałkowski postanowił wypromować region, poprzez loty z Szyman. Na wskazane przedsięwzięcie, które realizowane ma zostać w latach 2025-2028 (od 1 kwietnia br.) przeznaczona została kwota w wysokości 18 842 390 zł netto. Jak poinformowały w ostatnich dniach ogólnopolskie media, wszystko wskazuje na to, że jedynym oferentem w przetargu będą Polskie Linie Lotnicze LOT.

Na podobny krok zdecydował się, m.in. samorząd województwa podkarpackiego czy kujawsko-pomorskiego. Wydawać by się mogło, że władze odnoszą z mechanizmu wyłącznie korzyści. Za samoloty, na które nie ma w efekcie popytu, płacą bowiem podatnicy.

Temat poruszony został w jednej z produkcji popularnego Kanału Zero. W sprawie wypowiadał się ekspert, Maciej Wilk, podkreślając, iż promocja regionu poprzez wykorzystanie linii lotniczych, to zjawisko występujące w całej Europie.

Warto wspomnieć, iż zgodnie z przepisami unijnymi, samorządy mają zakaz dotowania linii lotniczych. Jednak brak w nich wspomnienia o wykorzystaniu ku temu mechanizmu promocji.

Źródło: własne, Interia, Polsat News, Kanał Zero

Komentarze (12)

Dodaj swój komentarz

  • B. K. 2025-03-10 23:06:12 79.185.*.*
    Termy lidzbarskie + lotnisko w Szymanach = pan Jacek Protas
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Ole 2025-03-10 22:46:55 88.156.*.*
    Od początku było wiadomo, że to jest porażka 😅
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • No to fruuu 2025-03-10 22:44:42 176.221.*.*
    Kurpiowski Port Lotniczy "Na Jagody" to znakomita promocja regionu, ale nie naszego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Olosmolo 2025-03-10 22:15:51 37.31.*.*
    Wszyscy widzą że to padaka a decydenci promują na siłę ten projekt.... przecież te pieniądze idą w błoto....od początku było wiadomo.... Pan P. w tym temacie był nawiedzony..... dość wyrzucania forsy...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Nie dla Bonżura 2025-03-10 21:54:31 46.113.*.*
    Słuchajcie, w Kwiecewie na rynku rzucili bardzo fajne cieliste rajstopy. Cenowo nawet, nawet jak za taką jakość. Przy zakupie ponad 10szt. rabacik jakieś 15%. Tak więc zwraca się cena biletu PKS. Radzę szybko się decydować bo sprzedają się jak świeże bułeczki. W Purdzie takich nie uświadczycie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 3
  • Opamiętaj się marsza 2025-03-10 21:33:38 88.156.*.*
    Tu nie ma co promować. Poza tym w związku z niepewną sytuacją u naszych sąsiadów to nawet nieetyczne wydawać pieniądze na takie rzeczy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • raad 2025-03-10 20:02:42 176.221.*.*
    Kolejny sukces pana Protasa. W nagrodę lud wybrał go do europarlamentu. Brawo brawo!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 1
  • //// 2025-03-10 20:01:12 37.31.*.*
    Pomysł z lokalizacją tego lotniska to porażka, jeszcze pół biedy jakby był dojazd trasą dwupasmową z każdej strony, pół biedy jakby była kolej skomunikowana perfekcyjnie. Szybciej dojadę z Olsztyna do lotniska Wałęsy w Gdańsku niż na te pierdziszewo krętą drogą jednopasmową na której dziennie jest przynajmniej jeden wypadek śmiertelny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 0
  • No problem 2025-03-10 19:38:12 176.221.*.*
    Nie marnują swoich więc co to ich obchodzi. Kolejna inwestycja bez ładu i składu. Niestety szybciej i sprawniej dojedziesz do innych lotnisk niż tu do Szyman. Typowe dziadostwo w wykonaniu lokalnych decydentow. Miałobyć pięknie a wyszło jak zawsze jak z zimnymi teramami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • Nie dla Bonżura 2025-03-10 19:31:28 164.127.*.*
    Totalna porażka konsultacji w sprawie zaboru ziemi przez Olsztyn sąsiedniej Purdzie. Za było 0,012% mieszkańców. Z 2500 ( na 150 000 tys. mieszkańców) oddanych głosów za rozszerzeniem było 1750 mieszkańców, z tego prawdopodobnie ok. 1000 to pracownicy ratusza i ich rodziny. Oczywiście ta porażka będzie sukcesem Popaprańców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 44

www.autoczescionline24.pl