Dziś jest: 26.04.2025
Imieniny: Klaudiusza, Marii
Data dodania: 2025-03-10 19:17

Aleksandra Sawczuk

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Urząd marszałkowski nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Urząd marszałkowski nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W ostatnim czasie ogólnopolskie portale poruszyły temat utrudnionego dojazdu na lotnisko Olsztyn-Mazury. Okazało się, że chcący skorzystać ze środka transportu, jakim jest szynobus, mają ku temu okazję jedynie.. raz w tygodniu, w sobotę. Sprawa wygląda o tyle niekorzystnie, że inwestycja, dzięki której mieszkańcy Olsztyna i regionu mieli szybko i sprawnie dojeżdżać na lotnisko pochłonęła blisko 150 mln zł. Co więcej, podróż przekracza zapowiadany lata temu czas ok. 45 min i często trwa ponad godzinę. Dodatkowo, warto wspomnieć, że lotnisko Olsztyn-Mazury nie może pochwalić się też sukcesem pod kątem liczby obsługiwanych pasażerów. W 2024 r. odprawiono tam jedynie 72 tys. osób, czyli o 50 procent mniej niż w roku poprzednim. Jednak urząd marszałkowski zamierza w dalszym ciągu wspierać lokalny port. Rozpisano bowiem przetarg na „promocję regionu”, a tym samym przyciągnięcie linii lotniczych. Na przedsięwzięcie przeznaczono ponad 18 mln zł netto (na lata 2025-2028).

reklama

Wielomilionowa inwestycja i uroczyste otwarcie

Warmińsko-mazurski port lotniczy został uroczyście otwarty na początku 2016 r. Do użytku oddano wówczas również linię kolejową nr 747. To odnoga szlaku nr 35, który Łączy Szczytno z Ostrołęką. Koszt budowy linii oscylował w granicach 51 mln zł.

Z kolei na modernizację torów, peronów i przejazdów kolejowych, co miało usprawnić transport na lotnisko przeznaczono blisko 150 mln zł.

Jak długo trwa podróż?

Lata temu zapewniano, iż podróż z dworca Olsztyn Główny na lotnisko w Szymanach potrwa trzy kwadranse. Jednak kiedy doszło do oficjalnego otwarcia portu Olsztyn-Mazury, w komunikatach PKP PLK pojawiła się informacja, że czas wyniesie mniej niż godzinę.

Obecnie, jak informują pasażerowie, zdarza się, że podróż wydłuża się do ponad 60 minut.

Szynobus kursuje tylko w soboty

To nie jedyny problem, z jakim zmagają się chętni do dojazdu do Szyman szynobusem. Plan zakładał bowiem, że kursy z olsztyńskiego dworca do portu lotniczego, odbywać się będą w takich porach, aby dogodnie przesiąść się na miejscu z kolei na samolot i odwrotnie. Liczba dostępnych aktualnie przejazdów pozostawia jednak wiele do życzenia. Z lotniska kursuje jeden szynobus w tygodniu i tyle samo tam dociera. W okresie od początku września do 20 października transport odbywał się w niedziele, z kolei teraz uruchamiany jest w soboty.

Kursy skoordynowane są z lotem do Londynu i powrotem z Wielkiej Brytanii. Połączeń dowozowych dla zainteresowanych przejazdem w inny dzień tygodnia niestety brak.

Kwestia przepustowości?

Sprawie w ostatnim czasie przyjrzał się ogólnopolski portal Interia, prosząc o komentarz zarówno zarządzających portem Olsztyn-Mazury, jak i Biuro Transportu Kolejowego, działające przy Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie. Druga z wymienionych instytucji, za pośrednictwem spółki „Warmia i Mazury”, zarządza lotniskiem oraz odpowiada za lokalną kolej.

Obie odpowiedzi były zgodne. Instytucje wskazały, iż "trudno zsynchronizować rozkład szynobusów z tablicą odlotów oraz, że szlak 747 jest jednotorowy, co w połączeniu z remontami, obniża przepustowość". Jak czytamy w serwisie Interia, zdaniem urzędników, wybrany, sobotni kurs, ma "odpowiadać zapotrzebowaniu pasażerów", aczkolwiek istnieją plany zwiększenia liczby połączeń w przyszłości.

Dodatkowe koszty

Ogólnopolskie media podkreślają również, że sytuacja generuje ogromne koszty, ponieważ oprócz wskazanych wyżej kwot, przeznaczonych na samą realizację inwestycji, trzeba ją również utrzymać przy jednym kursie w tygodniu.

Na ten cel przeznacza się średnio dodatkowe 5 tys. zł w miesiącu.

PKP PLK: „Z naszych analiz wynika, że są możliwości”

W sprawie głos zabrali również przedstawiciele PKP PLK, będącego zarządcą infrastruktury kolejowej. Według nich, zmiana mogłaby nastąpić jedynie po wdrożeniu odpowiednich narzędzi.

Jedynie poprzez poprawę możliwości infrastruktury, poprawę jej parametrów oraz dostępności, możemy stwarzać warunki do tworzenia przez przewoźników odpowiedniej oferty -

czytamy w komunikacie PKP PLK.

Co ciekawe, spółka wskazała też, że mimo jednotorowości trasy z Olsztyna do Szczytna i lotniska w Szymanach, istnieje możliwość mijania się pociągów w innych miejscach, czyli w Marcinkowie, Pasymiu czy Szczytnie.

- Wykorzystanie trasy, pomimo skierowania części pociągów z modernizowanej obecnie trasy Korsze-Giżycko-Ełk, mogłoby być większe. Z naszych analiz wynika, że są możliwości uruchomienia w ciągu dnia na odcinku Olsztyn-Szczytno dodatkowych 2-4 par pociągów, w zależności od pory roku - poinformował przedstawiciel biura prasowego PKP PLK, cytowany przez Polsat News.

Lotnisko generuje straty, a urząd marszałkowski stawia na „promocję regionu”

Pod koniec stycznia br. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł pt. „Lotnisko Olsztyn-Mazury” ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki”, w którym przybliżona została nieentuzjastyczna sytuacja lokalnego portu lotniczego. W 2024 r. na miejscu odprawiono jedynie 72 tys. pasażerów, co stanowi 50-procentowy spadek, względem roku poprzedniego.

W zestawieniu stworzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu, biorąc pod uwagę punkty w całym kraju.

Warto wspomnieć, że na problemy lotniska w Szymanach złożyło się m.in. zawieszenie lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu.

Natomiast wiosną 2024 r. spółka zarządzająca portem Olsztyn-Mazury uzyskała zezwolenie na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka. Pozwoli to na rozszerzenie katalogu usług sektora cargo dostępnego na lotnisku.

Mimo nienapawającej optymizmem sytuacji, urząd marszałkowski postanowił wypromować region, poprzez loty z Szyman. Na wskazane przedsięwzięcie, które realizowane ma zostać w latach 2025-2028 (od 1 kwietnia br.) przeznaczona została kwota w wysokości 18 842 390 zł netto. Jak poinformowały w ostatnich dniach ogólnopolskie media, wszystko wskazuje na to, że jedynym oferentem w przetargu będą Polskie Linie Lotnicze LOT.

Na podobny krok zdecydował się, m.in. samorząd województwa podkarpackiego czy kujawsko-pomorskiego. Wydawać by się mogło, że władze odnoszą z mechanizmu wyłącznie korzyści. Za samoloty, na które nie ma w efekcie popytu, płacą bowiem podatnicy.

Temat poruszony został w jednej z produkcji popularnego Kanału Zero. W sprawie wypowiadał się ekspert, Maciej Wilk, podkreślając, iż promocja regionu poprzez wykorzystanie linii lotniczych, to zjawisko występujące w całej Europie.

Warto wspomnieć, iż zgodnie z przepisami unijnymi, samorządy mają zakaz dotowania linii lotniczych. Jednak brak w nich wspomnienia o wykorzystaniu ku temu mechanizmu promocji.

Źródło: własne, Interia, Polsat News, Kanał Zero

Komentarze (59)

Dodaj swój komentarz

  • Sambur 2025-04-15 18:03:06 5.173.*.*
    Dziś ładowałem w Szymanach . I Znowoz mnie poproszono za czarna szybkę. Miałem przy sobie kanapkę . Dziwię się że mnie nie zastrzelili. Czekam kiedy zamkną ten syf
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Sambur 2025-04-12 18:12:48 2a00:23c4:5778:*
    Czas dojazdu na te lotnisko z Olsztyna jest zbliżony do czasu dojazdu na Lech Wałęsa Airport. Pociągu praktycznie niema. Na moich oczach kiedyś przy taśmie kazano zdjąć kobiecie sweter, więc została w biustonoszu. Zniszczono mojej córce wózek w poszukiwaniu materiałów niebezpiecznych. Zadawano pytania partnerowi mojej córki urodzonego w UK po co tu przyleciał i do kogo.. A obsługa zachowuje się jak Gestapo . Zawsze należy mieć na sobie ubrania w których będzie Wam ciepło , gdyż po odprawach jeśli twój samolot jest jedyny tego dnia zostaniesz wypędzony z hali odlotów na płytę lotniska i tam będziesz czekać aż wysiądą pasażerowie którzy przylecieli do Szyman, bo obsługa stoi już w blokach startowych i chce jechać do domów. Nie dzwoń po umówionego znajomego , żeby podjechał bo już trzymasz walizkę w ręku , bo jak to zobaczą to biorą na bok . Tak niby z przypadku . Takie to jest lotnisko.Zdecyduj sam czy warto skorzystać
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Lotniczka 2025-03-12 16:39:54 5.173.*.*
    Tak wysoki spadek jest wynikiem zamknięcia na długi czas lotów do Niemiec. Loty do Dortmundu i spowrotem były popularne...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Podróżnik 2025-03-12 14:27:49 88.156.*.*
    Uruchomcie ponownie linię kolejową z Działdowa do Szczytna przez Nidzicę, to ludzie będą latać z lotniska Mazury, zamiast z Modlina. Teraz z Nidzicy do lotniska Mazury musiałabym jechać ponad 100 km z przesiadką w Olsztynie (dawniej koleją z Nidzicy do Szczytna było 50 km), więc wybieram Modlin, bo bez przesiadki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Anonymus1976 2025-03-12 12:24:46 164.127.*.*
    Uśmiechnięci nic nie potrafią zrobić dobrze ,jak ich wódz kłamczuszek tfusk i specjalista od niczego tęczowy rafałek ,nieudacznicy Polska już jest bankrutem nie potrzeba wojny ze ten Domanski nie ma strachu tak igrać z budżetem Polski
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 10
  • Burak 2025-03-12 11:28:32 2001:1c05:1586:*
    Przecież ten szynobus to tylko jeden wielki wał. Dzwoniłem do gazety olsztynskiej już z 5 lat temu żeby ktoś zainteresował się sprawa tego szynobusa. Bo jak to jest ze szynobus dojezdza na lotnisko 5 min przed zamknięciem bramki ( gdzie niema opcji zdarzyc na samolot), a prywatny busiarz przyjezdza godzinę przed odlotem za dziesięciokrotność kosztów jakie są w szynobusie... szynobus zakupiony specjalnie aby wozić pasażerów na lotnisko z tym że jak dojedziesz nigdzie nie polecisz bo tak jest czas ustawiony specjalnie, ale prywatnym busem za dziesięciokrotność tego co szynobus dojedziesz i zdążysz na samolot bezproblemowo tak się dyma społeczeństwo jak mydło i nikt się nawet tym nie interesuje. Zgłaszanie do TKO na Facebooku czy gazety olsztynskiej nic nie daje bo przecież oni tam również się zajmują promocja szynki w kauflandzie🤣🤣🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0
  • Kawalarz 2025-03-12 06:28:51 2a00:f41:8b0:*
    Chciałbym mieć firmę którą by tak dotowali z budżetu,wtedy pijąc kawę w Mym gabinecie, śmiał bym się do rozpuku czytając te komentarze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Tomasz 2025-03-12 06:26:09 145.237.*.*
    Te lotnisko NIGDY nie będzie miało racji bytu. NIGDY na siebie nie zarobi. Dopóki będzie dostawać kroplówkę (dotacje) z Urzędu Marszałkowskiego dopóty będzie dychać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Wsiok eu 2025-03-12 06:18:42 193.105.*.*
    W kampanii wyborczej ,to może niektórzy obiecają "lotnisko w każdej gminie"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Wojskowe lotnisko 2025-03-11 21:22:38 176.221.*.*
    Od początku źle zaplanowane to teraz wychodzi, że trzeba miliardy dokladac. Natomiast jestem pewien, że prezesina lotniska, z jakiegoś politycznego nadania, na pewno kasuje gruby hajs i co miesiąc mu się zgadza. A te miliony na promocje to by dali właśnie na poprawie infrastruktury czy na lepszy transport i by się bardziej przydało ale wiadomo najlepiej to sie przepala nie swoją kasę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • kolo 2025-03-11 17:31:06 178.42.*.*
    aby to lotnisko znalazło sens istnienia, poza szynobusem skomunikowanym z lotami, siatka połączeń lotniczych powinna być mocno rozwinięta: Kraków, Wrocław, może i Poznań, Warszawa, Gdańsk zarówno w tygodniu i w weekendy w obie strony. Stałe połączenia do Londynu, Berlina, Zagłębia Ruhry, Dublina, może Hiszpania, Włochy (jakieś badania/ankiety dokąd ludzi chcieliby latać + czartery od kwietnia do października lub dłużej do kurortów w Turcji, Grecji, Bułgarii, Egipcie...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 0
  • Jowita 2025-03-11 14:43:39 37.248.*.*
    Moim zdaniem to brak sensownej dobrej woli władz i PKP.jak to możliwe że PKP twierdzi że przepustowość jest,a szynobusów jakoś nie ma.tych pieniędzy z UM nie można wydać właśnie na rozwój komunikacji do lotniska?to też jest traktowane jako promowanie linii lotniczych? Wbrew innym opiniom uważam że to lotnisko jest megapotrzebne.disranie się z Mazur do Warszawy czy Gdańska niezmotoryzowanym jednak zajmuje czasem nawet pół dnia.gdyby były sensownej połączenia na lotnisko komunikacją publiczną,nie byłoby problemów z jego rentownością
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Tuskrogacz 2025-03-11 14:37:38 5.173.*.*
    To nie jest Olsztyn Tusk wymyślił nazwę żeby ludzi z reszty polski zmylic bo przeczytali Olsztyn myśleli Olsztyn a załatwił lotnisko swojemu kumplowi dlatego tam właśnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 11
  • zniesmaczony 2025-03-11 13:03:59 80.55.*.*
    150mln zł na 1 szynobus tygodniowo, który wlecze się ponad godzinę.... taniej i szybciej byłoby każdemu chętnemu taksówkę fundować z Olsztyna przez wiele lat...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 0
  • pieszo z walizką na 2025-03-11 12:43:33 94.254.*.*
    Ma w nazwie Olsztyn i nie ma racjonalnego dojazdu z Olsztyna. A my się czepiamy. Mniej więcej taki argument mają sympatycy tej abominacji. Jedyny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • ewa567 2025-03-11 10:57:46 176.221.*.*
    Budowa lotniska w Szymanach to była zła decyzja Marszałka Protasa, bo to za jego czasów to się działo. Ale teraz nie można zamknąć Szyman i uważać, że wszystko jest ok. Po to jest Urząd Marszałkowski, żeby coś z tym problemem zrobił. Urealnić połączenia kolejowe z Olsztyna do Szyman, szukać nowych połączeń, inne formy zarabianie pieniędzy... Nie znam się na tym, od tego są mądre głowy w Urzędzie! Kilka razy lecieliśmy z Szyman, min. do Londynu i Krakowa i jest super. Ładne i spokojne lotnisko, miła obsługa, parking, gdzie można zostawić samochód na kilka dni, za niewielką opłatą, itd. Wszystko czego potrzeba!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 0
  • Obserwator 2025-03-11 10:51:08 31.0.*.*
    W medycynie jest takie określenie terapia daremna. Pasuje też do tego lotniska.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Warmiak 2025-03-11 09:39:36 2a00:f41:8fa:*
    Marszałek dofinansował za pieniądze podatników .Bardzo szczodry ekonomista.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 0
  • Realista. 2025-03-11 09:26:33 46.205.*.*
    Dziwicie się? Szymany to farsa, lotnisko zbudowane za pieniądze z UE, z którego prawie nic nie lata, a które to lotnisko służy tylko dla wojska. UE powinna nakazać zwrot pieniędzy z dofinansowania! Do niedawna prezes tego pseudo lotniska zarabiał więcej niż dyrektor....Szpitala Wojewódzkiego w Olsztynie! I zapewne nadal tak jest!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • Amiko 2025-03-11 09:01:11 2a00:f41:87e:*
    18 milionów na 3 lata... 6 milionów rocznie na promocję regionu. Takie to przekręty.... zamiast walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym oni trwonią kasę. Za 6 milionów rocznie to mieszkańcy województwa przez rok mieliby darmowa komunikację autobusową i kolejowa. Cisowskie lotnisko w Radomiu obsługuje więcej pasażerów niż lotnisko Szymany
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3

www.autoczescionline24.pl