Według wstępnych zapewnień kolejarzy, które otrzymaliśmy na początku tego roku - prace nad przebudową mniejszego z olsztyńskich dworców miały rozpocząć się w 2013 roku. Obiekt miałby być gotowy pod koniec lata 2014 roku.
- Wiele wskazuje na to, że termin nie zostanie dotrzymany. Już dawno publicznie zaprezentowany powinien zostać projekt nowego dworca, nie mówiąc o wbiciu pierwszej łopaty. Moim zdaniem harmonogram nie jest już możliwy do dotrzymania. Szkoda, bo analogiczna sytuacja ma miejsce od kilku lat i coraz trudniej wierzyć, że coś się w tej kwestii zmieni – mówi Paweł Klonowski, przewodniczący Stowarzyszenia Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna”.
Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna” chciało, by na wygląd dworca wpływ miała społeczność. Dlatego przeprowadzono m.in. badania opinii społecznej na temat dworca i jego okolic oraz pozarządowe konsultacje społeczne, w których udział wzięli przedstawiciele spółek PKP. Stowarzyszenie przekazało PKP wszystkie aspekty wypracowane podczas konsultacji. Główne założenia do wprowadzenia w życie na nowym Dworcu Zachodnim to między innymi podwyższenie peronów celem zwiększenia komfortu wsiadających i wysiadających w szczególności osób niepełnosprawnych, starszych czy z dziećmi, objęcie dworca i jego okolic monitoringiem, skomunikowanie dworca poprzez utworzenie przystanku i autobusowych połączeń z innymi częściami miasta, wprowadzenie Systemu Informacji Pasażerskiej z informacją o rozkładzie pociągów PKP i autobusów ZKM, stworzenie parkingu dla rowerów i punktu roweru miejskiego, utworzenie punktów usługowych, utworzenie elektronicznych kas biletowych, zainstalowanie elektronicznego punktu informacji turystycznej, zmiana nazwy dworca na „Olsztyn Stare Miasto”, czy stworzenie intuicyjnej drogi do Starówki połączonej z systemem oznakowania dróg do poszczególnych atrakcji.
- Spółka PKP po raz kolejny pokazała jednak, że nie jest zainteresowana dyskusją z mieszkańcami miasta, gdyż sama lepiej zna ich potrzeby. Niestety oprócz ogólników, że po remoncie dworzec „będzie spełniał oczekiwania mieszkańców Olsztyna”, a zagospodarowane otoczenie dworca ma „docelowo stać się wizytówką miasta”, mieszkańcy nie byli w stanie usłyszeć nic konkretnego – dodaje Klonowski.
Władze Olsztyna swoje niewielkie zainteresowanie tematem Dworca Zachodniego tłumaczą brakiem formalnych uprawnień w zakresie wpływania na decyzje PKP.
- Udział władz miasta powinien być decydujący, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że przebudowa budynku dworca jest świetną okazją do rozpoczęcia dyskusji na temat przyszłości tej części miasta. To zrzucanie z siebie odpowiedzialności – mówi Paweł Klonowski.
Słaba współpraca z PKP w zakresie modernizacji Dworca Zachodniego wskazuje jeszcze jeden problem. Inwestor prywatny chcący zbudować Zintegrowane Centrum Komunikacyjnego na terenach Dworca Głównego w Olsztynie, liczy na współpracę ze spółką przy tworzeniu Dworca Głównego. Jeśli w tym przypadku PKP będzie również niepoważnie podchodzić do sprawy może się okazać, że kolejny ciekawy projekt zostanie pogrzebany.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz