7 stycznia rozpoczęły się prace remontowe mostu obrotowego nad Kanałem Łuczańskim w Giżycku. Obiekt jest nie tylko konstrukcją, która zapewnia sprawną przeprawę wodną i drogową, ale także atrakcją turystyczną i symbolem miasta. Most, który istnieje od ponad 130 lat, to również zabytek techniki, z ciekawą historią.
Skomplikowane losy giżyckiego mostu
Most obrotowy zbudowano w 1889 roku. Jego konstrukcję wykonała firma Beuchelt & Co. Grunberg in Schlesien z Zielonej Góry. Inżynierowie zastosowali nowoczesną technikę zwodzenia mostu poprzez obrót przęsła w bok – wzdłuż brzegów kanału, a nie jak dotąd przy innych tego typu konstrukcjach – do góry. Ruchome przęsło miało długość 20 metrów i szerokość 8 metrów.
Pierwotnie, wybudowany most miał zapewniać dogodne połączenie centrum miasta z Twierdzą Boyen. Ważąca ponad 100 ton konstrukcja, dzięki wprowadzonym innowacyjnym rozwiązaniom, mogła być obracana ręcznie przez jednego operatora. I tak też była obsługiwana przez cały czas swojego istnienia, aż do dziś.
Most obrotowy funkcjonował nieprzerwanie wiele dziesięcioleci. Zmieniła to II wojna światowa. Wycofujące się pod jej koniec wojska niemieckie wysadziły budowlę. Most zniknął z mapy miasta na kilkadziesiąt lat. Dopiero w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia obiekt odbudowano i zmodernizowano. Konstrukcja zyskała napęd elektryczny. W późniejszym czasie uwidoczniły się wady zastosowanych modernizacji. Użyty napęd za szybko obracał przęsłem, a jego mocne uderzenia przyczyniły się do niszczenia nabrzeża.
W 1985 roku zdemontowano historyczną konstrukcję. W jej miejscu postawiono tymczasowy most saperski. Zmiana nie została jednak dobrze przyjęta przez mieszkańców, którzy domagali się przywrócenia pierwotnej wersji. Tak też się stało. W 1993 roku został przywrócony oryginalny mechanizm mostu, a obiekt stał się w kolejnych latach nie tylko symbolem miasta, ale i atrakcją turystyczną, która przyciąga wielu odwiedzających Giżycko.
Wyjątkowa atrakcja regionu
Jest to atrakcja unikatowa, bo pomimo swojej wagi i rozmiarów jest obsługiwana przez jednego człowieka. Na tle innych podobnych konstrukcji na całym świecie, wyróżnia się zachowaną oryginalną mechaniczną technologią.
W ostatnich latach most był otwierany jedynie trzy razy w ciągu dnia. Ograniczenie funkcjonowania spowodowane było jego stanem technicznym. W 2023 roku wykonana została doraźna naprawa po uszkodzeniu przyczółków mostowych, które ucierpiały w trakcie przeprowadzanego remontu kanału. Jednak nie pozwoliła ona na większą eksploatację konstrukcji. Most potrzebował gruntownej przebudowy.
Miastu udało się pozyskać środki z Rządowego Funduszu "Polski Ład" w kwocie ok 6,5 mln zł. 14 maja 2024 roku Powiat Giżycki podpisał umowę z wykonawcą. Planowany czas przebudowy potrwa przynajmniej do połowy czerwca 2025
Prace remontowe rozpoczęły się 7 stycznia i potrwają do końca czerwca 2025 roku
Remont przyniesie zmiany
Zgodnie z wcześniej podanymi przez Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku informacjami, 7 stycznia 2025 r. o godz. 9:00 most został zamknięty dla ruchu kołowego i pieszego. Prace remontowe ruszyły, w ich pierwszej fazie most zdemontowano. Został on przetransportowany na pobliski plac, następnie przez kilka miesięcy będzie konserwowany i naprawiany. Ponownie remontowane będą również mostowe przyczółki.
Wprowadzone również zostaną pewne zmiany po ponownym oddaniu mostu do codziennego użytku. W planach jest montaż specjalnych bramek, które uniemożliwią przejazd ciężarówkom i autokarom.
- Duże pojazdy były prawdziwą zmorą tego mostu. Musimy je wykluczyć, a wygląd bramek zostanie uzgodniony z konserwatorem zabytków, ponieważ cały proces odbywa się w ścisłej współpracy z nim - mówił Grzegorz Moszczyński, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Giżycku.
W najbliższych miesiącach ruch kołowy będzie odbywał się ul. Obwodową, piesi mogą natomiast przechodzić zainstalowaną w pobliżu kładką.
Prace remontowe mostu mają również wpływ na przebieg otwarcia sezonu żeglarskiego. Do tej pory inauguracja miała miejsce właśnie na Kanale Łuczańskim, w tym roku wyjątkowo odbędzie się w porcie Ekomarina na jeziorze Niegocin.
* * *
Więcej zdjęć opisywanego miejsca poniżej w naszej galerii.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz