Data dodania: 2012-11-07 12:27
Nowe Horyzonty Tournee tylko w Kinie Studyjnym Awangarda 2!
Tylko 2 dni dzielą nas od najważniejszego wydarzenia filmowego tej jesieni. Nowe Horyzonty Tournee w Kinie Studyjnym Awangarda 2 to przegląd najciekawszych filmów, nagrodzonych na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
Roman Gutek: "Cieszymy się, że po raz czwarty festiwal Nowe Horyzonty dotrze do Państwa kin. Tych, którzy do Wrocławia nie mogli przyjechać, zapraszamy na filmy, które zdaniem jurorów, nowohoryzontowej publiczności oraz festiwalowych selekcjonerów stały się wydarzeniami festiwalu, zostały nagrodzone, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością."
Holy Motors
Francja 2012 / 110 minut
reżyseria/senariusz: Léos Carax
zdjęcia: Caroline Champetier, Yves Cape
muzyka: The Divine Comedy
występują: Denis Lavant , Edith Scob, Eva Mendes, Kylie Minogue, Elise Lhomeau, Michel Piccoli, Jeanne Disson, LéosCarax, Nastya Golubeva Carax
Nagrody MFF w Cannes 2012 – Award of the Youth
Najbardziej ekstrawagancki film ostatniego festiwalu w Cannes. Groteskowy, miejscami szalony, pełen dynamiki. Balansuje na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności, pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią. Jego bohater, Monsieur Oscar, od świtu do zmierzchu wciela się w różne role: jest przemysłowcem, zabójcą, żebrakiem, potworem, członkiem rodziny. Stacza erotyczną walkę w wirtualnym świecie gwiezdnych wojen, liże pachę Evy Mendes, na dachu wieżowca romansuje z Kylie Minogue i do ostatniej minuty nie pozwala nikomu wyznaczyć granicy dzielącej fikcję od rzeczywistości. Georges Bataille spotyka koreańskiego płatnego zabójcę, francuska Nowa Fala styka się ze średniowieczną przypowieścią. Oczy bez twarzy patrzą spod przymkniętych powiek? Absurd? W filmie Caraxa największe niedorzeczności są motorami napędowymi ostrej jazdy bez trzymanki.
Za wzgórzami / Beyond the Hills / Dupǎ dealuri
Rumunia, Francja, Belgia 2012 / 150 minut
reżyseria: Cristian Mungiu
scenariusz: Cristian Mungiu na podstawie książki Tatiany Niculescu Bran
zdjęcia: Oleg Mutu
występują: Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Valeriu Andriuţǎ, Dana Tapalagǎ
Nagrody MFF w Cannes 2012 – najlepszy scenariusz, najlepsze kreacje aktorskie
Obsypany nagrodami najnowszy film autora 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni. Cristian Mungiu w charakterystycznym dla siebie naturalistycznym stylu przygląda się współczesnej rumuńskiej prowincji. Opowiada historię dwóch młodych dziewczyn, Aliny i Voichity, które wychowały się razem w sierocińcu, a teraz spotykają się po kilku latach niewidzenia. Voichita postanawia zostać zakonnicą w niewielkim prawosławnym klasztorze, by osiągnąć upragniony spokój. Alina chce wyrwać ją ze skostniałego wiejskiego środowiska i zabrać ze sobą do Niemiec, gdzie pracuje jako kelnerka na promie. Jej determinacja, podsycana dawną miłością do przyjaciółki i rodzącą się na nowo namiętnością, przechodzi w szaleństwo uznane przez mieszkańców klasztoru za opętanie. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy irracjonalne zachowanie dziewczyny wynika z podszeptów szatana, desperackich prób ratowania złamanego serca czy z rozpaczliwego buntu wobec niesprawiedliwości świata. Inspiracją dla scenariusza filmu była oparta na faktach książka Tatiany Niculescu Bran, opisująca głośny „przypadek Tanacu” z 2005 roku – młodej zakonnicy, która zmarła na skutek egzorcyzmów, jakim została poddana przez wiejskiego księdza i cztery inne zakonnice.
Sekret
Polska 2012 / 82 minuty
reżyseria/scenariusz: Przemysław Wojcieszek
zdjęcia: Kuba Kijowski
muzyka: Krzysztof Prętkiewicz
występują: Tomasz Tyndyk, Agnieszka Podsiadlik, Marek Kępiński
Nagrody Gdynia Film Festival 2012 – wyróżnienie „za odwagę w poruszaniu tematów, które do tej pory nie zostały w polskim kinie dostrzeżone”.
Ksawery, tancerz występujący na scenie jako drag queen, odwiedza mieszkającego na wsi dziadka, Jana. Staruszek ukrywa mroczny sekret, ciążący nad nim od wielu lat. Ksawery wraz z towarzyszącą mu żydowską przyjaciółką planuje bolesną konfrontację z Janem na temat jego przeszłości. Sekret to z pozoru film o sprawcach i ofiarach, lecz w rzeczywistości – o nierozerwalnych więzach łączących pokolenia na dobre i na złe. Jak zwykle niepokorny i poszukujący Przemysław Wojcieszek odrzuca narracyjne schematy tradycyjnego kina i opowiada o białych plamach w polskiej historii. Mierzy się z coraz częściej wychodzącymi dziś z ukrycia polskimi winami wobec Żydów.
Post tenebras lux
Meksyk, Francja, Niemcy, Holandia 2012 / 120 minut
reżyseria/scenariusz: Carlos Reygadas
zdjęcia: Alexis Zabe
występują: Adolfo Jiménez Castro, Nathalia Acevedo, Willebaldo Torres, Rut Reygadas, Eleazar Reygadas
Nagrody MFF w Cannes 2012 – najlepszy reżyser, Latin American Film Festival 2012 w Limie – najlepszy film, nagroda krytyków dla najlepszego reżysera
Nagrodzony na ostatnim festiwalu w Cannes za reżyserię najnowszy film mistrza latynoamerykańskiego kina Carlosa Reygadasa. Film opowiada historię młodego małżeństwa z klasy średniej, mieszkającego z dwójką dzieci i psami w domu na wsi. Rodzina przeżywa swoje mniejsze i większe dramaty, próbując wejść w relację z otaczającym ją światem, a także przetrwać w konfrontacji z własnymi lękami i mrocznymi tęsknotami. W filmie, podobnie jak we wcześniejszych filmach Reygadasa dominują ujęcia oparte na emocjach, obrazy w nieprzeciętny sposób celebrujące zwyczajność, nadając jej metafizyczne znaczenie. Niezwykłe kino atmosfery.
Donoma
Francja 2010 / 133 minuty
reżyseria/scenariusz: Djinn Carrénard
zdjęcia: Djinn Carrénard
muzyka: Frank Villabella
występują: Emilia Dérou-Bernal, Sékouba Doucouré, Salomé Blechmans, Matthieu Longuatte, Laetitia Lopez, Vincente Perez, Laura Kpegli
Nagrody Prix Louis Delluc 2011 – najlepszy debiut, 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu – Nagroda Publiczności
Mozaikowa historia kilku zazębiających się romansów: pomiędzy nauczycielką hiszpańskiego, jej niesfornym uczniem i jego dziewczyną stygmatyczką. Drugi trójkąt łączy przystojnego, czarnoskórego nieudacznika oraz dwie fotografki. W Donomie miłosne zauroczenia, podrywy, lęki i zdrady zamieniają się w słowne zapasy i uczuciowe przepychanki. Film stara się być operacją na żywym ciele francuskiego społeczeństwa, a miłosne historie służą tu tylko do tego, żeby pokazać toczące ten organizm choroby: rasizm, materializm, seksizm i kastowość. Na fenomen debiutu Djinna Carrénarda składa się dynamiczna narracja. Zagubieni bohaterowie w ciasnych podparyskich mieszkaniach i wagonach metra nieustannie poddają się nawzajem emocjonalnym torturom.
Sąsiedzkie dźwięki / Neighbouring Sounds / O som aoredor
Brazylia 2012 / 124 minuty
reżyseria/scenariusz: KleberMendonçaFilho
zdjęcia: Pedro Sotero, FabricioTadeu
muzyka: DJ Dolores
występują: Irandhir Santos, Gustavo Jahn, Maeve Jinkings, W.J. Solha, Irma Brown, Lula Terra, Yuri Holanda, Clébia Souza, Albert Tenório, Nivaldo Nascimento, Felipe Bandeira, Clara Pinheiro de Oliveira, Sebastião Formiga, Mauricéia Conceição
Nagrody: MFF w Rotterdamie 2012 – nagroda krytyków FIPRESCI, CPH PIX 2012 – New Talent Grand PIX, 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu – nagroda krytyków FIPRESCI
Sensacja 12. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Życie w filmie Filho – precyzyjne, chłodne, rozgrywające się w przestrzeni jednego, brazylijskiego osiedla – wydaje się wyjątkowo poukładane. Większość domów należy do tej samej rodziny. Ci, którzy je wynajmują, funkcjonują w klanowej wspólnocie, odgradzając się od zewnętrznego świata. Pewnego dnia w okolicy pojawia się prywatna firma ochroniarska, która proponuje mieszkańcom swoje usługi. Kto jednak i przed czym powinien tu być chroniony? I czy nowi ochroniarze rzeczywiście gwarantują mieszkańcom bezpieczeństwo? Nowoczesna, bezosobowa architektura, pełna drzwi, okien i krat, staje się metaforą emocji bohaterów. Za wysokimi ogrodzeniami ciągną się puste, wąskie korytarze, wypełnione przez tytułowe „sąsiedzkie dźwięki”. Te głosy działają na wyobraźnię – w sterylne przestrzenie wdziera się pragnienie zemsty wykorzystanych i oburzonych. Reżyser potęguje uczucie niepewności, sprawnie myli tropy, coraz głębiej wciąga widza w swoją grę, zapowiadającą nieuchronną katastrofę.
Od czwartku do niedzieli / Thursday till Sunday / De jueves a domingo
Chile, Holandia 2012 / 96 minut
reżyseria/scenariusz: Dominga Sotomayor Castillo
zdjęcia: Bárbara Álvarez
występują Santi Ahumada, Emiliano Freifeld, Paola Giannini, Francisco Pérez-Bannen, Jorge Becker, Axel Dupré
Nagrody MFF w Rotterdamie 2012 – Złoty Tygrys, BAFICI 2012 w Buenos Aires - Work in Progress i nagroda NCP-Holland, 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu – Grand Prix
Hipnotyzujące kino drogi, zwycięzca 12. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Opowieść o rodzinie, która wyrusza na kilkudniową wakacyjną przejażdżkę, prawdopodobnie ostatnią w ich wspólnym życiu, zapowiadającą rozstanie. Na subtelną, osobistą historię, pięknie sfilmowaną przez argentyńską gwiazdę fotografii Bárbarę Álvarez, składają się zwykłe czynności, rozmowy, codzienna bliskość, która jednak z minuty na minutę staje się coraz bardziej melancholijna, skazana na nieuchronny koniec. Odzwierciedleniem tego procesu jest przesuwający się za oknem, surowy chilijski krajobraz – wysuszony, prześwietlony słońcem, brunatno-piaskowy. Otwarciu perspektywy nieustannie towarzyszy ciasnota wnętrza samochodu, w którym zderzają się niewypowiedziane uczucia dwójki rodziców, oglądanych z tylnego siedzenia przez przeczuwające kryzys dzieci.
Zapraszamy do kina Awangarda 2, od 9 do 15 listopada.
Bilet: 15 zł
Karnet na 7 filmów : 80 zł
Szczegółowy repertuar w dziale wydarzenia ->
Źródło: inf. organizatora
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz