Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2007-12-14 08:39

Aneta

Olsztyńskie tramwaje

Autobusy są najtańszym środkiem komunikacji, ale na tramwaje Unia Europejska chętniej da pieniądze. Z takim dylematem borykają się władze Olsztyna.

reklama
Firma z Krakowa na zlecenie ratusza sprawdzała warianty rozwoju komunikacji publicznej w Olsztynie. Pierwsza analiza, wykonana w czerwcu, miała braki, dlatego trzeba było ją uzupełnić. Według nowego projektu, rozwój komunikacji tramwajowej kosztowałby miasto aż 360 mln zł, trolejbusowej 319 mln zł, a autobusowej tylko 243 mln zł. Zdaniem analityków najmniej opłacalne byłoby inwestowanie w trolejbusy. Sugerują, by wybrać między autobusami a tramwajami. Podkreślają również, że choć wariant tramwajowy jest drogi, to obecnie jest preferowany jako przyszłościowy - najszybszy i najbardziej ekologiczny. Autorzy dodają, że dotychczasowa polityka Unii Europejskiej jest taka, że dużo łatwiej zdobyć pieniądze na budowę linii tramwajowej niż na komunikację autobusową. Co się stanie, jeśli ratusz nie wdroży programu rozwoju transportu publicznego w mieście? Analitycy straszą, że za kilkanaście lat średnia prędkość poruszania się po ulicach spadnie do 8 km/h dla samochodów oraz 6 km/h dla autobusów. Teraz średnia prędkość wynosi 17 km/h. Tramwaj osiągałby średnią prędkość 28 km/h. Autorzy wzięli pod uwagę kilka tras dla olsztyńskich tramwajów. Każda z nich ma łączyć śródmieście i dworzec PKP z Jarotami i Nagórkami, gdzie w przyszłości ma mieszkać 60 tys. ludzi. Koncepcja zakłada, że trakcja tramwajowa w większości nie będzie biegła istniejącymi w mieście ulicami. Kiedy tramwaje mogą wrócić na olsztyńskie ulice? Ratusz liczy, że pieniądze dostanie z "Programu rozwoju Polski Wschodniej". Już w grudniu ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie studium wykonalności. Dokument da ostateczną odpowiedź na pytanie, na jaki transport w Olsztynie trzeba postawić. Ma być gotowy do połowy 2008 roku. Kolejne półtora roku zajmie wykonanie projektu budowlanego. Jeśli Komisja Europejska oceni go pozytywnie i zgodzi się na jego dofinansowanie, realizacja zacznie się pod koniec 2010 roku.

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl