Dziś jest: 29.11.2024
Imieniny: Błażeja, Saturnina
Data dodania: 2006-03-14 00:00

magda_515167

Ratuszowe sprawy do załatwienia w internecie

Czy to możliwe, że niedługo z korytarzy w ratuszu znikną zdenerwowani petenci? Urząd miasta obiecuje, że tak. - Jeszcze w 2006 roku olsztyniacy będą mogli załatwiać wiele spraw przez internet, bez wychodzenia z domu - zapowiadają urzędnicy.

reklama
Nikt nie lubi wyczekiwać w kolejkach, a olsztyński magistrat często dostarczał nam takich okazji. W 2004 roku "Gazeta" zaczęła walczyć o skrócenie czasu oczekiwania na nowe dowody osobiste w Olsztynie. Wreszcie na wiosnę ubiegłego roku ratusz zdecydował się zmienić zasady wydawania nowych dowodów. Udało się zlikwidować kolejki. Niestety, wyczekiwanie na dowód - to nie jedyny kłopot petentów ratusza. Kolejki to także zmora kierowców, którzy chcieli zarejestrować auto w wydziale komunikacji. Ratusz obiecywał, że kolejki skończą się, kiedy ruszy Interaktywny Urząd - system informatyczny, który pozwoli petentom załatwiać wiele spraw przez internet. Miał zacząć działać już w 2005 roku. Na przeszkodzie stanął wtedy podział unijnych funduszy, z których projekt miał być opłacany - Urząd Marszałkowski zdecydował o przekazaniu ich na informatyzację urzędów gmin w regionie. Także w tym roku olsztyński ratusz stara się o unijne pieniądze na system, który zdecydowanie ułatwi życie petentom. Ma kosztować 1,6 mln zł. - Otrzymaliśmy pozytywną opinię ekspertów, którzy oceniają wszystkie takie wnioski [powołuje ich działający przy marszałku regionalny komitet sterujący, który dzieli unijne pieniądze - red.]. Ostateczna decyzja zapadnie do końca marca - mówi Piotr Grzymowicz, wiceprezydent Olsztyna. - Nawet jednak jeśli nie dostaniemy unijnych pieniędzy, interaktywny urząd zacznie działać jeszcze pod koniec tego roku. Mamy na to pieniądze. Według planów ratusza elektroniczny system już w 2006 roku ułatwi nam życie. Zamiast chodzić do urzędu przy placu Jana Pawła, będziemy mogli m.in.: • przesłać internetem wniosek o zmianę imienia i nazwiska, • uzupełnić wpis do ewidencji ludności, • przesłać wniosek o wydanie dowodu osobistego, • załatwiać sprawy w wydziale mienia i geodezji, • przesłać wniosek o dodatek mieszkaniowy. W roku 2007 ma być jeszcze lepiej, bo petenci będą mogli: • składać wnioski o rozpoczęcie działalności gospodarczej, • zarejestrować pojazd, • wnioskować o prawo jazdy lub zamianę tego dokumentu. - W 2007 roku wprowadzimy też podpis elektroniczny - obiecuje Grzymowicz. Internetowy petent będzie mógł też zorientować się, na jakim etapie jest złożony przez nią wniosek - nie telefonując do urzędnika, tylko przez stronę internetową urzędu. [email protected] Jak mają inni? Jednym z najbardziej przyjaznych urzędów w Polsce jest Urząd Miasta w Gdańsku. Tam przez internet można złożyć wnioski dotyczące 36 różnych spraw - np. zgłoszenia działalności gospodarczej, wydania aktu urodzenia, meldunku, rejestracji pojazdu czy zmiany nazwiska. Na stronie internetowej urzędu znajdujemy interesujący nas link, wypełniamy odpowiedni formularz i przesyłamy go pocztą elektroniczną do magistratu. Urzędnik w ciągu 24 godzin od momentu otrzymania formularza kontaktuje się telefonicznie z wnioskodawcą, by np. zweryfikować dane osobowe. Potem ustala termin odbioru dokumentów. Mieszkaniec miasta sprawdzać przez internet, na jakim etapie załatwiania jest jego pismo.

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl