Jak wynika z raportu Najwyżej Izby Kontroli piesi i rowerzyści należą do najbardziej narażonych na odniesienie obrażeń uczestników ruchu drogowego. W Polsce ich sytuacja jest wyjątkowo zła, gdyż nasz kraj należy do grupy państw wysokiego ryzyka dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. W latach 2010-2015 w Polsce miało miejsce prawie 181 tys. wypadków, w których poszkodowanych zostało ponad 239 tys. osób. W zdarzeniach tych duży udział mieli piesi i rowerzyści. O ile w 2010 r. stanowili oni 30 proc. poszkodowanych i 39 proc. zabitych we wszystkich wypadkach drogowych, to w ciągu kolejnych pięciu lat wskaźniki te wzrosły i w 2015 r. osiągnęły poziom odpowiednio 32 proc. i 42 proc. W Unii Europejskiej stanowią oni przeciętnie 28 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych, a więc o 14 punktów procentowych mniej niż w Polsce.
Od początku roku do końca października 2016 roku na warmińsko – mazurskich drogach doszło do 270 wypadków z udziałem osób pieszych. To o blisko 40 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W wypadkach 23 osoby poniosły śmierć, a 271 zostało rannych. Policjanci odnotowali też 206 kolizji drogowych z udziałem osób pieszych. Kierujący spowodowali 170 wypadków drogowych, natomiast piesi spowodowali 72 wypadki. Najwięcej wypadków z udziałem pieszych miało miejsce w październiku - 38, niestety w tym też miesiącu odnotowano najwięcej zabitych i rannych.
Zadaniem policji jest więc zintensyfikowanie działań zmierzających do karania kierowców stanowiących zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Ważne są również akcje edukujące samych pieszych.
Dlatego w Olsztynie od minionego weekendu na wybranych przystankach, w autobusach miejskich i tramwajach można usłyszeć proste, krótkie komunikaty głosowe o treści: "Przechodź tylko na zielonym świetle", "Przed przejściem dla pieszych, rozejrzyj się", "Nie wchodź z marszu na przejście, upewnij się, że możesz przejść" oraz "Noś odblaski, one ratują życie".
- W związku z niepokojącą tendencją wzrostu wypadków z udziałem pieszych postanowiliśmy wykorzystać jeszcze jeden kanał dotarcia do świadomości pieszych – tłumaczy Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie, mł. insp. Robert Zalewski. - Komunikaty dotyczą podstawowych zasad bezpieczeństwa pieszych. Dla wielu wydadzą się one oczywiste, w praktyce jednak bardzo często są ignorowane.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz