Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2013-12-01 16:49

Iwona Starczewska

Stara zajezdnia trolejbusowa stanie się uzupełnieniem Muzeum Nowoczesności

Stara zajezdnia trolejbusowa stanie się uzupełnieniem Muzeum Nowoczesności
Fot. Wizualizacja UM Olsztyna

Ratusz pozyskał z Unii Europejskiej fundusze na przygotowanie koncepcji zagospodarowania dawnej zajezdni trolejbusowej, która sąsiaduje z tworzonym właśnie Muzeum Nowoczesności w budynku dawnego Tartaku Raphaelsonów.

reklama
- To dopiero koncepcja, która po uzyskaniu finansowania mogłaby wkrótce  zostać zrealizowana i uzupełnić planowane Muzeum Nowoczesności – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Rewitalizacja

Z uwagi na zalecenia konserwatorskie oraz planowaną funkcję muzealną, która wraz z budynkiem dawnego tartaku ma stanowić o estetyce tej części miasta, projektuje się powrót do pierwotnego wyglądu budynku. W związku z powyższym, projektuje się : wyburzenie wtórnych przybudówek od strony północnej i wschodniej, odtworzenie bryły północnej przybudówki, powrót do ceglanej elewacji oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na wzór pierwotnej. We wnętrzu projektuje się powrót do wnętrza jednoprzestrzennego a tym samym wyburzenie wtórnych ścian działowych.

Lokalizacja

Działka na której usytuowany jest budynek dawnej zajezdni trolejbusowej, zlokalizowana jest w centrum Olsztyna, w sąsiedztwie Starego Miasta, na terenie dawnej dzielnicy przemysłowej. Od strony wschodniej pośrednio graniczy z działką na której prowadzone są prace budowlane związane z przebudową dawnego budynku tartaku Raphaelsohnów na siedzibę powstającego Muzeum Nowoczesności. Od strony południowej granicę wyznacza teren, który zgodnie z Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma stanowić plac przestrzeni publicznej. Granice północną i zachodnią stanowią działki związane z obsługą komunikacyjną dzielnicy (droga dojazdowa, parking).

Budynek

- bryła

Większa część budynku powstała na przełomie lat 30/40 XX w. Pierwotnie, była to jednoprzestrzenna, cztero traktowa hala o wym. ok. 18x22 m, kryta dachem dwuspadowym o nachyleniu ok. 6st. Od strony północnej przylegała do niej, niższa od hali głównej, przybudówka, kryta dachem jednospadowym. W następnych latach, aż do końca XX w, obiekt był rozbudowywany i przebudowywany, m.in. przedłużono korpus główny w kierunku zachodnim o ok. 4m, a od strony północnej dostawiono szereg dobudówek o zróżnicowanych wielkościach i wysokościach. W takiej formie budynek przetrwał do dnia dzisiejszego .

- funkcja

Pierwotnie w budynku mieściła się zajezdnia trolejbusowa, która funkcjonowała w nim do 1971r tj. do czasu likwidacji miejskiej komunikacji trolejbusowej. Po tym czasie pełnił on funkcje magazynowe i warsztatowe. Od kilku lat budynek nie jest użytkowany.

Źródło: UM Olsztyna

Galeria

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • M. 2013-12-01 17:04:40 79.191.*.*
    To w Olsztynie były trolejbusy? ;D Oho, za 10 lat coś czuję będą rozważania, czy by nie powinny wrócić ;D
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl