Marzec 2014

  • SO1
  • N2
  • PN3
  • WT4
  • ŚR5
  • CZ6
  • PT7
  • SO8
  • N9
  • PN10
  • WT11
  • ŚR12
  • CZ13
  • PT14
  • SO15
  • N16
  • PN17
  • WT18
  • ŚR19
  • CZ20
  • PT21
  • SO22
  • N23
  • PN24
  • WT25
  • ŚR26
  • CZ27
  • PT28
  • SO29
  • N30
  • PN31

Wystawa prac „Obrazy z kartonu”.

Instytut Sztuk Pięknych Wydziału Sztuki UWM i Pracownia Fotografii prof. Janusza Połoma zaprasza!

Już 13 marca (czwartek) 2014 r. o godz. 18.00 w Galerii Fotografii i Videoartu w Klubokawiarni Filmowej Awangarda bis (ul. Staromiejska 13-Targ Rybny) odbędzie się wystawa fotografii Sylwii Hliwiadczyn „Obrazy z kartonu”.

Sylwia Hliwiadczyn jest absolwentką Wydziału Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

 

**

Artystka o sobie:

 

 

Cykl fotografii pokazuje moje rodzinne miasto Morąg. Dla mnie historia tego miejsca przeplata się z ludźmi, którzy kiedyś tu żyli i tymi, którzy obecnie tu mieszkają. Sfotografowane postacie są często zupełnie przypadkowo uchwycone na ulicy w swej codziennej bytności.
              Obrazy z tego cyklu przywodzą na myśl dzieła piktorialistów. Technika ta pozwala na swobodną ingerencję w fotografię, co nadaje im indywidualny charakter. Poruszenia, nieostrości, rozmycia, zamglenia, prześwietlenia, sprawiają, że automatycznie te obrazy kojarzone są z przeszłością czy sennymi wizjami. Są to prawdziwe fotografie, a jakby odrealnione poprzez formę i barwy. To właśnie w ten sposób teraźniejszość przeplata się tu z przeszłością, a obraz jest dzięki temu niedopowiedziany i tajemniczy.
              Fotografia otworkowa, którą zastosowałam w tym cyklu pozwala nadać fotografowanemu światu właśnie takie cechy. Fizycznie jest to po prostu kartonowe pudełko wyposażone w otwór wielkości około 1 mm. Wewnątrz pudełka obraz zapisywany jest na papierze fotograficznym, który służy jako materiał światłoczuły do negatywów.
             Odbitki powstały w dwóch technikach szlachetnych, by ostateczna forma obrazu oddawała pełniej ducha przeszłości. W zastosowanej technice albuminowej (1850 r.), papier pokrywa się kurzym białkiem, a następnie uczula azotanem srebra. Odbitki mają odcienie od brązów do głębokich czerwieni. Przy cyjanotypii (1842 r.), która jest techniką bezsrebrową, papier pokrywa się żelazicyjankiem potasu oraz żelazicytrynianem amonowym. Mieszanina tych dwóch substancji daje niebieskie zabarwienie odbitkom. Prezentowane fotografie to nie tylko czyste techniki, ale także eksperymenty polegające na łączeniu tych dwóch technik w celu uzyskania jak najciekawszych efektów kolorystycznych i tonalnych.
              Camera Obscura jest pierwowzorem aparatu fotograficznego. Jest możliwością robienia zdjęć bez posiadania aparatu cyfrowego. Jest poznawaniem historii fotografii na żywo. Jest możliwością odkrycia zupełnie innego widzenia i postrzegania. Jest nauką o ludziach z minionej epoki. Jest pasją.


Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl