Prezydent Olsztyna
Robert Szewczyk

Adres:
Urząd Miasta Olsztyna
Plac Jana Pawła II nr 1
10-101 Olsztyn
pokój nr 124
Sekretariat:
Tel. 89 527 46 23
lub 89 506 02 50
Adres e-mail: [email protected]
Przedmiot działania i kompetencje Prezydenta:
Prezydent kieruje Urzędem przy pomocy Zastępców Prezydenta, Sekretarza oraz Skarbnika. Prezydent jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Urzędu.
Do zadań Prezydenta należy w szczególności:
- kierowanie sprawami Miasta,
- reprezentowanie Urzędu i Miasta oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,
- realizowanie budżetu Miasta,
- kierowanie pracą Urzędu,
- nadzorowanie realizacji polityki jakości urzędu,
- powoływanie i odwoływanie swoich zastępców,
- wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Miasta,
- przedkładanie organom nadzoru uchwał rady,
- udzielanie pełnomocnictw i upoważnień w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,
- wykonywanie czynności pracodawcy wobec pracowników i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych oraz wykonywanie wobec nich uprawnień zwierzchnika służbowego,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- podejmowanie decyzji dotyczących zarządu mieniem Miasta,
- wydawanie zarządzeń,
- ogłaszanie budżetu miasta i sprawozdań z jego wykonania,
- kierowanie działaniami w sytuacjach klęsk żywiołowych,
- sprawowanie zwierzchnictwa w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży, w tym:
- wydawanie kierownikom służb zespolonych na szczeblu powiatu poleceń podjęcia działań w zakresie dla nich właściwym, zmierzających do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej, w szczególności życia lub zdrowia oraz przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym,
- powoływanie i odwoływanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Olsztyna,
- zatwierdzanie programów działania powiatowych (miejskich) służb, inspekcji i straży,
- uzgadnianie wspólnego działania tych jednostek na obszarze powiatu,
- kierowanie w sytuacjach szczególnych wspólnymi działaniami powiatowych (miejskich) służb, inspekcji i straży.
Prezydent w ramach swoich kompetencji może:
- upoważnić swoich Zastępców lub innych pracowników Urzędu do wydawania w swoim imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- upoważnić swoich Zastępców do samodzielnego składania oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem,
- powierzyć sprawowanie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Miasta swoim Zastępcom i Sekretarzowi.
- powierzyć Sekretarzowi prowadzenie w swoim imieniu spraw Miasta.
Prezydent bezpośrednio nadzoruje następujące komórki organizacyjne Urzędu oraz miejskie jednostki organizacyjne:
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego,
- Biuro Rady Miasta,
- Biuro Kontroli i Audytu,
- Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów,
- Biuro Pełnomocnika Prezydenta Olsztyna ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Zespół ds. Bezpieczeństwa Informacji,
- Straż Miejska.
Prezydent bezpośrednio nadzoruje Powiatową Administrację Zespoloną, w tym:
- Komendę Miejską Policji,
- Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej,
- Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Olsztyna.
Prezydent część spraw miasta może powierzyć zastępcom prezydenta i sekretarzowi. W sprawach powierzonych, zastępcy prezydenta realizują kompetencje prezydenta jako organu wykonawczego gminy oraz kompetencje starosty. Prezydent może upoważnić swoich zastępców do samodzielnego składania oświadczeń woli w imieniu miasta w zakresie zarządzania mieniem. W czasie nieobecności prezydenta jego zadania i kompetencje z zakresu kierowania urzędem i miastem realizuje pierwszy zastępca prezydenta.