Fatalny stan ogumienia
W ostatnim czasie do redakcji naszego portalu dotarł list od jednego z Czytelników, z prośbą o nagłośnienie problemu złego stanu opon w pojazdach, należących do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Olsztynie.
- Będąc na ul. Towarowej, obok mnie, na skrzyżowaniu z ulicą Leonharda, zatrzymał się pojazd techniczny Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Olsztynie. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie zdumiał mnie stan ogumienia w tym pojeździe, które było całe spękane i zmurszałe – pisze mężczyzna.
19-letnie opony
Czytelnik wskazał, że takowy stan rzeczy zaskoczył go na tyle, że postanowił zrobić zdjęcie oponie, aby sprawdzić jej datę produkcji. Okazała się dość leciwa… Osiągnęła bowiem ponad 19 lat.
- DOT tej opony to FWAA ANMX0306. Zgodnie z instrukcją odczytywania oznaczeń na oponach na stronie Michelin, została wyprodukowana w trzecim tygodniu 2006 r. Może mi ktoś wyjaśnić w jakiś sposób i gdzie te pojazdy przechodzą przegląd techniczny?- pyta.
Jak zareagowało przedsiębiorstwo?
Wystąpiliśmy do PWiK z prośbą o odniesienie do przestawionej sytuacji. W odpowiedzi, rzeczniczka przedsiębiorstwa, Anita Chudzińska podkreśliła, iż zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, wiek opony nie jest wskaźnikiem dopuszczenia do ruchu.
A co ze wspomnianym złym stanem ogumienia? Przedstawicielka PWiK tłumaczy, iż jest to kwestia eksploatacji, „szczególnie podczas wielokrotnego wjeżdżania na krawężniki czy płyty drogowe podczas prac awaryjnych”. Otrzymaliśmy również zapewnienie o tym, że każdy pojazd przez wyjazdem z bazy, przechodzi codzienną, obowiązkową kontrolę techniczną, a przeglądy realizowane są przez okręgowe stacje kontroli pojazdów.
Jak często warto wymieniać opony?
Opony nie mają daty ważności, jednak bezpieczne ich użytkowanie posiada swoje granice. Zależy to oczywiście od wielu czynników. Przy właściwej konserwacji mogą utrzymać swoje właściwości nawet do 10 lat. Jednak dobrze sprawdzać ich stan regularnie.
Kluczowym parametrem, określającym stan zużycia ogumienia, jest głębokość bieżnika. Zakładając więc, że przeciętny kierowca pokonuje rocznie około 25 tys. km, opony kwalifikują się do wymiany średnio co 3-6 lat.
Trzeba wziąć pod uwagę, że pojazdy PWiK codziennie wyjeżdżają na ulice miasta. Jednak Anita Chudzińska poinformowała, iż ten będący przedmiotem niniejszego artykułu, ostatni raz używany był pod koniec listopada minionego roku.
Komentarze (6)
Dodaj swój komentarz