– Ten projekt można było spokojnie o kilkadziesiąt tysięcy złotych odchudzić. Moim zdaniem barierek jest za dużo. Osobiście ustawiłbym je w kilku newralgicznych miejscach, bo takie rzeczywiście są. Poczekajmy jednak, aż cały projekt się zakończy – powiedział w rozmowie z nami Paweł Klonowski, radny miejski i prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna”.
Dodał, że spacerował w niedzielę wzdłuż Łynostrady i zobaczył, że bardzo wiele osób tędy przejeżdża rowerami. Jego zdaniem ta trasa to świetny projekt turystyczny, chociaż różni się względem swojej pierwotnej wersji, której stowarzyszenia Wizja Lokalna oraz Forum Rozwoju Olsztyna były pomysłodawcami. W 2015 roku projekt wygrał w ramach Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego.
– W założeniach miała to być trasa komunikacyjna, dlatego projekt uwzględniał wyłożenie asfaltem. Wtedy barierki rzeczywiście mogłyby być potrzebne. Po drodze okazało się, że ma to być trasa rekreacyjna, spacerowa, na niektórych odcinkach wyłożona podłożem mineralnym. Wydaje mi się, że sami użytkownicy wskazaliby miejsca niebezpieczne, gdzie należałoby ustawić barierki – dodaje Paweł Klonowski.
Prezes stowarzyszenia przyznał, że po raz ostatni w sprawie Łynostrady społecznicy zabrali głos tuż po ogłoszeniu wyników w 2015 roku. Rok później zorganizowali internetową ankietę, gdzie nt. projektu wypowiedziało się ponad 1200 osób, bo miasto nie przeprowadziło konsultacji. Zaznaczył, że niedoróbek jest kilka, np. brak jasnego oznakowania trasy w okolicach Parku Centralnego, ale widzi też dobre strony.
– Widać, że Łynostrada jest popularna wśród mieszkańców. Może nie jest to projekt idealny, ale na pewno jest to ładna trasa wzdłuż malowniczej rzeki. Korzystać z niej mogą zarówno rowerzyści, którzy chcą skrócić podróż z/do centrum, a także spacerowicze – podkreślił Paweł Klonowski.
Poprosiliśmy o komentarz urzędników z ratusza.
– Barierki stanowią element bezpieczeństwa i w tych kategoriach należy rozpatrywać ich montaż. O umieszczeniu ich zdecydował projektant, który posiada stosowne uprawnienia i to on ponosi odpowiedzialność za bezpieczne zaprojektowanie. Nie montowaliśmy barierek na całej długości, gdyż nie było takiej konieczności. Ustawiliśmy je tam, gdzie projektant uznał, że są niezbędnie konieczne – wyjaśniła nam Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.
Barierki osłaniają m.in. przepust drogowy, który według prawa jest obiektem inżynierskim i należy go wydzielić. Ustawione są również na wąskim przejeździe pod mostem na ul. Tuwima. Marta Bartoszewicz dodała, że pierwotny plan zakładał, że w tym miejscu droga będzie szersza, jednakże okazało się, że znajdują się tam bale, które muszą być zabezpieczone warstwą ziemi.
– Gdybyśmy chcieli wykonać chodnik na całej szerokości moglibyśmy uszkodzić konstrukcję mostu. I tu także projektant uznał, że barierki powinny wyznaczyć strefę po której można się poruszać, tym bardziej że wjazd pod most jest dość stromy – dodała rzecznik prasowy urzędu miasta.
Dz.U.2000.63.735, z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie
Rozdział 9. Balustrady
§ 251. Zabezpieczenia obiektów inżynierskich przed upadkiem osób z wysokości
1. Obiekty inżynierskie powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed upadkiem osób z wysokości, jeśli odległości powierzchni, po których może odbywać się ruch pieszych, obsługi lub rowerów, od poziomu terenu lub dna cieku są większe niż 0,5 m.
2. Zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno znajdować się na całej długości obiektu, nawet jeśli okoliczności je wymuszające występują na krótszym odcinku. Nie powinno ono być umieszczone poza zewnętrznymi krawędziami obiektu.
3. Zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1, mogą być wykonane w szczególności jako:
1) balustrady,
2) bariery uzupełnione poręczą oraz dodatkowymi elementami poziomymi,
3) ekrany przeciwhałasowe uzupełnione poręczą.
– czytamy w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Komentarze (22)
Dodaj swój komentarz