Przypomnijmy, na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna, lokalnych oddziałów Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków wszczęte zostało postępowanie administracyjne, które miało ustalić, czy olsztyński dworzec powinien zostać wpisany do rejestr zabytków, czego domagają się stowarzyszenia.
PKP nie czekając na rozstrzygnięcia w tej spawie ogłosiły przetarg na projekt budowy nowego Dworca Głównego w Olsztynie. W przetargu zaznaczono jednak, że stosownie do uzyskanych w wyniku postępowania decyzji wykonawca będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków.
Dziś już wiadomo jaka jest decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ten nie zgodził się na wpisanie obiektu do rejestru. Ochroną objęto natomiast wiaty peronów 2, 3 i 4. Od tej decyzji wnioskodawcom przysługuje odwołanie do Ministerstwa. Jeśli to podtrzyma stanowisko konserwatora, PKP będzie mogło spełnić swoje plany i wyburzyć stary obiekt.
PKP SA oczekuje, że projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.
Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.
PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.
Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.
Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca.
Realizacja budowy nowego dworca i przebudowy układu torowo-peronowego mogłaby rozpocząć się już w 2019 roku.
Komentarze (13)
Dodaj swój komentarz