Dziś jest: 14.03.2025
Imieniny: Leona, Łazarza, Matyldy
Data dodania: 2025-03-14 08:30

Oliwia Jaroń

E-kontrole w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie. Jak system wykryje zwolnienie z opłat dla niepełnosprawnych?

E-kontrole w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie. Jak system wykryje zwolnienie z opłat dla niepełnosprawnych?
Jeden z olsztyńskich parkometrów
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Rada Miasta Olsztyna zadecydowała. Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu będzie mógł przeprowadzać e-kontrole w Strefie Płatnego Parkowania. Program pilotażowy jest planowany w pierwszej połowie roku. Co to oznacza dla kierowców?

reklama

W Olsztynie SPP rozciąga się na prawie całe Śródmieście oraz dużą część Zatorza. Jest podzielona na dwie części – czerwoną (C) i zieloną (T). W pierwszej zapłacimy 4,50 zł za godzinny postój, a w drugiej – 3 zł.

Fot. ZDZiT

Kwota z tego tytułu za 2023 rok wyniosła ponad 7 mln zł, natomiast za rok 2024 – 8, 25 mln. zł. W związku z tym, ZDZiT planuje uszczelnić system płatności.

***

Przeczytaj również:

Strefa Płatnego Parkowania w Olsztynie to żyła złota. Te maszyny „rozbiły bank”

Strefa Płatnego Parkowania w Olsztynie. Nowe stawki i szerszy zakres [AKTUALIZACJA]

***

Nowa forma kontroli parkujących będzie możliwa przy użyciu specjalnego pojazdu, wyposażonego w systemy elektroniczne, który zdalnie będzie pobierał informacje, czy użytkownicy parkingu uiścili opłaty lub czy korzystają z abonamentu. Ma to polegać na sczytywaniu tablic rejestracyjnych przez czytnik, dzięki czemu służby będą szybko weryfikować opłaty z systemu.

W ten sposób egzekwowanie opłat będzie usprawnione, a wszystkie informacje – czytelne. Dodatkowo, dzięki wparciu pieszych patroli, sprawniej będzie przebiegało zbieranie danych o zajętych miejscach oraz nieprawidłowym parkowaniu.

Do tej pory osoby z niepełnosprawnościami posiadające kartę parkingową (zezwalającą na parkowanie na "kopertach"), nie miały obowiązku zapłaty za postój, umieszczając dokument za wycieraczką.

Czy system e-kontroli będzie brał pod uwagę takie przypadki?

Na pytanie odpowiedział Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT: - Wszystkie kwestie związane z postojem pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania, w tym pojazdów osób niepełnosprawnych, będą uzgadniane, jeśli zostanie podjęta decyzja o wprowadzeniu e-kontroli na stałe – mówi portalowi Olsztyn.com.pl.

I dodaje: - Wstępnie w czerwcu planowany jest jedynie pilotaż, a więc badanie mające dać odpowiedź na temat możliwości, jakie oferują e-kontrole, sprawdzenie funkcjonowania takiego rozwiązania w Olsztynie – uspokaja Komorowski. - Dopiero wówczas wyciągnięte wnioski pozwolą podjąć kolejne kroki w sprawie ewentualnego, późniejszego wprowadzenia takich e-kontroli w naszym mieście.

Nowy system nadzoru będzie polegać na dwukrotnym zeskanowaniu tablicy rejestracyjnej (w przeciągu 5 min), aby kierowcy mieli czas uiścić opłatę. System porównuje dane wprowadzone do parkometru z numerami zaparkowanych aut. Następnie, wystawiony mandat dociera do właściciela pojazdu drogą pocztową, a nie tradycyjnie – za wycieraczkę.

W taki sposób jest to przeprowadzane w innych miastach.

- Po zakończeniu pilotażu zostanie przeprowadzona analiza, która pokaże, czy wprowadzenie e-kontroli byłoby opłacalne w naszym mieście. Mówimy tu o perspektywie zakupy lub wynajmu takiego pojazdu przykładowo na okres 2 lat – tłumaczy przedstawiciel ZDZiT.

Podobne rozwiązania wprowadziły już m.in. Gdańsk, Warszawa, Wrocław, Szczecin i Poznań, który obecnie posiada dwa auta z zamontowanymi na dachach czytnikami. W przypadku ostatniego z miast, docelowo, specjalnych pojazdów ma być 4-5.

W Warszawie system e-kontroli pozwolił przez pół roku przyłapać ok. ćwierć miliona kierowców parkujących "za darmo", a ich liczba spadła do ok. 1,2 tys. z 1,5 tys. dziennie.

Galeria

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • Staś 2025-03-14 12:21:29 46.112.*.*
    Gdzie te 8.5 milionów złotych poszło z parkomatów? Parada LGBT Campusu w Kortowie i co jeszcze? Olsztyn był nadanie i będzie. Mieszkałem w Olsztynie 40 lat. Teraz mieszkamy w Stalowej Woli 10 lat. Niebo a ziemia. Co włodarz miasta to różnica ,niesamowita. Olsztyn to 90 % komuna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • BEM 2025-03-14 11:47:18 79.191.*.*
    Na Zachodzie są możliwe parkowania DARMOWE za pierwsze 15-30 min. To umożliwia kierowcom krótkie załatwienie spraw i zwolnienie miejsca. W ten sposób umożliwia się większą rotacje parkowań. Proponuję, by w Olsztynie również zrobić 15/30 minutowe DARMOWE PARKOWANIE ! Pieniądze są ważne ale nie najważniejsze. Będzie to MIASTO PRZYJAZNE MIESZKAŃCOM, MIASTO W KTÓRYM MIESZKAŃCY CHCĄ MIESZKAĆ I BYĆ SZCZĘŚLIWI a przecież włodarzom powinno na tym zależeć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • kłos 2025-03-14 11:27:57 78.30.*.*
    W 5 minut to ja nie dojdę do parkometru :( . Czas między skanowaniami powinien być nie mniejszy niż 10 minut (np. 10 - 15 minut). Często są kolejki do parkometrów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • murem za Bążurem! 2025-03-14 11:19:59 80.55.*.*
    Olsztyn przyspiesza
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Olsztynian 2025-03-14 10:37:49 2a00:f41:8c5:*
    Ulica Klasztorna nie jest w strefie, podobnie zreszta jak Kraszewskiego. Bo nie da sie wyznaczyc miejsc parkingowych. Zamiast jak wnioskuja mieszkańcy wprowadzic tam ruch jednokierunkowy, zabronic postoju na chodnikach, lepiej jest tolerować dziurę i umozliwiac cwaniakom darmowe parkowanie. Ogolnie to dziwne jest to, ze nikt nie pochyla sie nad zmianami w strefie. Bo jakie jest uzasadnienie do pobierania oplat na Sienkiewicza, a zwolnienie z opłat Dragonow, Wojska Polskiego i Jagiellońskiej? Ktoś wie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Prle 2025-03-14 10:09:30 2a00:f41:8af:*
    Dlaczego świadomie nakładają mandat na właściciela pojazdu, a nie na kierowcę?! Czy to nie jest przekroczenie uprawnień?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Wojciech 2025-03-14 09:49:01 37.31.*.*
    A ja zapłaciłem za poradę u lekarza artopedy i mam kartę parkingową. I orzeczenie o niepełnosprawności.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Janusz Biznesu 2025-03-14 09:43:21 2a00:f41:802:*
    Chwila, a ile będzie kosztować 4-5 samochodów? Jeżeli w Warszawie jest to spadek 200-300 aut to o ile aut będzie mniej w Olsztynie? 40-60. Samochodów z radarami Warszawa ma 9, a Olsztyn planuje zakup 4-5 aut na strefę o wiele mniejszą. W mojej opinii za jakiś czas pewnie będą chcieli wprowadzić strefę eko i zacznie się sprawdzanie czy możesz wjechać swoim autem do centrum...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Hallo włodarze 2025-03-14 08:52:21 31.0.*.*
    Chcą nakładać mandaty ale nic w zamian! Może by zrobili 15/30 minutowe DARMOWE miejsca parkingowe!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 2

www.autoczescionline24.pl