Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2022-09-17 15:26

Redakcja

Huczne otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej [ZDJĘCIA, WIDEO, KOMENTARZE Z TWITTERA]

Huczne otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej [ZDJĘCIA, WIDEO, KOMENTARZE Z TWITTERA]
Screen z transmisji internetowej otwarcia przekopu Mierzei Wiślanej
Fot. Screen z transmisji internetowej, Joanna Borowiak, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Prawo i Sprawiedliwość, Stanisław Karczewski

Po ponad trzech latach prac nad przekopem udało się połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Przez całą sobotę otwarciu inwestycji towarzyszą liczne imprezy oraz wydarzenia kulturalne. To sztandarowa inwestycja Zjednoczonej Prawicy. Około godziny 13 nastąpił kulminacyjny punkt, gdy pierwszy statek przepłynął tor wodny. Problem w tym, że nie dopłynie on do portu w Elblągu.

reklama

Inwestycja pierwotnie oszacowana na 800 mln zł, polskiego podatnika kosztowała jednak 1,9 mld zł. Dodatkowo na 900 metrów przed samym portem w Elblągu droga wodna... urywa się, ponieważ władze państwowe są skonfliktowane z lokalnym samorządem. Negocjacje na temat dalszych prac ruszyły dopiero w zeszłym tygodniu. Sam kanał żeglugowy ma maksymalną głębokość czterech metrów i jest zbyt wąski dla większych jednostek.

Rząd PiS tłumaczył jednak inwestycje tym, iż dzięki przekopowi będzie można omijać przepływ cieśniną Pilawską kontrolowaną przez Federację Rosyjską, która wielokrotnie utrudniała ruch statków. Wśród argumentów "za" pojawiła się także kwestia bezpieczeństwa narodowego po aneksji Krymu.

Sam pomysł przekopu Mierzei nie jest jednak nowy. Za datę pierwszego pomysłu na przekop uznaje się rok 1577. Król Stefan Batory chciał w ten sposób ominąć Gdańsk, z którym toczył wówczas konflikt zbrojny. Wyznaczono nawet miejsce utworzenia kanału, jednak konflikt między królem a miastem zakończył się przed rozpoczęciem prac.

Batory nie był jedynym monarchą chcącym zbudować na tamtym terenie kanał. Prawie 200 lat później na taki sam pomysł wpadł król Prus, Fryderyk II Wielki. Po I rozbiorze Polski tereny te zostały przyłączone do Prus, Gdańsk pozostał jednak miastem polskim. Przekop stał się bezcelowy, gdy nadmorski port znalazł się w granicach państwa pruskiego po II rozbiorze.

Następnie za pomysł przekopu Mierzei Wiślanej wziął się w 1945 roku Eugeniusz Kwiatkowski, przedwojenny wicepremier który w latach 30. uczynił z niewielkiej wioski rybackiej - Gdyni - port morski konkurujący z Wolnym Miastem Gdańskiem. Jego planów nie udało się jednak spełnić.

W czasach bardziej współczesnych projekt odżył dzięki premierowi Jarosławowi Kaczyńskiemu. W 2006 roku w porozumieniu z elbląskimi aktywistami zapowiedział wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Początkowo inwestycja miała rozpocząć się w 2009 i zakończyć w 2012, jednak podpisana w listopadzie 2009 umowa z Rosją opóźniła start budowy. Do projektu wracano także w 2014 oraz ostatecznie w 2016 roku.

Na kilka godzin przed huczną imprezą otwarcia jeden z lokalnych żeglarzy wysłał Wirtualnej Polsce zdjęcie, na którym widać pęknięcie betonu na główce falochronu przy wejściu do portu. Fotografię wykonaniu w ubiegłym tygodniu.

- W miejscu, gdzie widać szparę i ukruszony materiał, beton nie został odpowiednio zagęszczony i zawibrony - powiedział emerytowany prezes dużej firmy wykonawczej, który dodał, że "pracę należałoby poprawić".

W pobliżu inwestycji przez całą sobotę będzie odbywać się szereg imprez i wydarzeń kulturalnych. W pobliskim Elblągu odbędzie się natomiast koncert pod hasłem "Wierzę w lepszy świat" transmitowany przez Telewizję Polską. Na scenie wystąpi m.in. Cleo. Zrezygnowano z gwiazd disco-polo.

Uroczystego otwarcia kanału dokonał prezydent RP, Andrzej Duda.

Nie chodzi o to, czy tu będą mogły przepływać największe statki. Chodziło o to, by ta droga symbolicznie była otwarta, by nie trzeba było pytać o zgodę kraju, który nie jest nam przyjazny - powiedziała głowa państwa.

W wydarzeniu brał udział także premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz prezes PiS, Jarosław Kaczyński.

- Chcę ogłosić, że mimo trudnego położenia Rzeczypospolitej Polskiej, geopolitycznego w tej części Europy od ponad tysiąclecia, mimo wichrów wojen, które przyginały nas bardzo często do ziemi, mimo milionowych strat w naszym narodzie, mimo osobistych tragedii, które przeżyły polskie rodziny, pokolenia, mimo wszystkich przeciwności, mimo trudnych czasów, mimo lat komunizmu; mimo wszystkiego tego, co działo się także i w ciągu ostatnich 30 lat, Polska zwycięża. Zwycięża dziś tutaj na Mierzei Wiślanej - oświadczył prezydent Andrzej Duda.

- Ten piękny i symboliczny dzień otwarcia kanału jest wynikiem woli. Woli dwóch rodzajów. Tej woli, której inspiracją jest patriotyzm odnoszący się do państwa. Musimy sami decydować o własnym terytorium. Ten kanał mógł być zbudowany bardzo dawno temu, ale Związek Sowiecki na to nie pozwalała. Był także patriotyzm lokalny. Tutaj te dwa patriotyzmy się zbiegły - mówił natomiast prezes PiS, Jarosław Kaczyński.

I dodał: - To jest pierwszy krok, ten decydujący, ale musimy myśleć o kolejnych. Z tą wiarą, nadzieją, to moje krótkie wystąpienie kończę. Wierzę, że to początek czwartego portu RP, że to początek rozwoju tej ziemi, że to kolejny akt tego, co było naszym marzeniem, by Polska była naprawdę niepodległa, suwerenna, by była silnym i poważnym, liczącym się państwem.

Jako kolejny głos zabrał Mateusz Morawiecki, który określił przekop jako "drogę wolności i nowych możliwości".

- Zrywamy symbolicznie w tym dniu 83. rocznicy napaści ZSRR na Polskę ostatnie pęta naszych zależności i uzależnienia od ZSRR, a później Rosji - mówi premier. - Wierzyliśmy, że morze jest wielką szansą RP, które daje nam niesamowite szanse rozwojowe. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest świadectwem woli, sprawczości, dążenia do Polski silnej, niezależnej i suwerennej (...) Jesteśmy świadkami specjalnej operacji politycznej, operacji przefarbowania tego człowieka i grupy politycznej, który był sojusznikiem Angeli Merkel i Władimira Putina na wielkiego patriotę. Nie, nie pozwolimy na tę operację przefarbowania - mówi Morawiecki.

- Polacy, to ludzi ambitni, pracowity i mają wizję, a wielkie projekty komunikacyjne wymagają wizji i wielkiej odwagi, żeby je realizować. Żeby podejmować decyzję, które niosą skutek finansowy. Ale też wymaga wielkiej odwagi, aby nie pytać nikogo na wschodzie i zachodzie, czy wolno nam realizować te inwestycje - powiedział z kolei minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Na Twitterze szybko pojawiły się natomiast komentarze krytykujące inwestycję obozu rządzącego. Swój wpis zamieścił m.in. Sławomir Neumann z Koalicji Obywatelskiej, który napisał, że "przekop za miliardy, żeby mogły nim pływać jachty i kajaki. Jedyna poważna inwestycja, którą PiS przeprowadził od początku do końca. Tyle potrafią".

Po przemówieniach jako pierwszy przekop przepłynął statek Zodiak II.

Źródło: własne, Update, Radio ZET, Onet, Wirtualna Polska

Komentarze (46)

Dodaj swój komentarz

  • Olsztyn mężczyzną 2022-09-24 07:51:02 37.248.*.*
    Kolejny prztyczek w malinowy nosek ruskich onuc z ratusza i PO//ZOMO/PSL/pzpr
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • cyrk 2022-09-21 12:37:09 5.172.*.*
    To jest przekop na miarę naszych możliwości! To co, że taki, że mogą po nim pływać tylko żaglówki i kajaki. A statek pokazywany na uroczystościach to tylko ze śluzy wypłynął bo w druga strone jakby chciał płynąc do Elbląga to by osiadł na mieliźnie. Ważne, że kaczor ze świtą mógł się pokazać na otwarciu, był też Sławoj "Flaszka" Leszek Głódź.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • aleksander grabowski 2022-09-19 20:11:41 46.211.*.*
    Brawo Polska,Brawo PiS
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • ghgf 2022-09-19 09:27:37 83.15.*.*
    Banda debili. Identyczne durnie jak komuchy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • Tom 2022-09-19 07:18:05 145.237.*.*
    Najważniejsze, że było aż 3 purpurowych (w tym jeden z zakazem) i odprawili czary mary.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Mary Jan 2022-09-18 18:24:39 172.58.*.*
    A ile to , ciemniaku zachód zniszczył przyrody , budując aktostrady i i inne obiekty przemysłowe , przed , nim Polska weszła do unii”?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 8
  • Noi 2022-09-18 13:45:26 31.2.*.*
    Mam zamiar kupić ponton w Decathl... Wybiorę się tam i przepłyne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 9
  • un 2022-09-18 10:31:59 83.9.*.*
    Nie ważne kto to robił, nawet jak tylko będzie dla pontonów , wazne że nie musisz pytać się "przyjaciół " ze wschodu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 7
  • PiSsfinia 2022-09-18 04:03:24 77.91.*.*
    "PiSsfinie" byly,otworzyly,poklaskaly sobie wzajemnie,pojechaly,smrod pozostal
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 18
  • PiSswinia w kajaku 2022-09-18 03:59:47 77.91.*.*
    ... i "bendom" sobie plywac tluste swinie pisowskie w kanale na pontonach i w kajakach
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 19
  • HGWXIX 2022-09-18 01:49:56 178.42.*.*
    Za wąski. Trzeba będzie poszerzyć potem i wydać kolejne pieniądze. Trzeba kontenerowców do Elbląga i wycieczkowców a nie dziadostwa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 12
  • .R.O. 2022-09-17 23:17:16 83.23.*.*
    A ja się pytam gdzie jest bursztyn, który miał sfinansować inwestycję? Pewnie tam gdzie milion elektrycznych samochodów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 7
  • Prawda 2022-09-17 22:16:17 178.43.*.*
    Chwała Bogu że to zrobili, za tuska nie byłoby niczego, nie wiem kto na nich głosuje za pieniadze i układy tylko, albo to ludzie pozbawieni kompletnie wyobraźni!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 19
  • docho 2022-09-17 21:41:40 79.191.*.*
    Port w Elblagu ma szanse na bycie 4 portem w kraju .Tyle że Elbląg nie ma piniendzy na rozwój portu. Skromny budżet nie pozwala nawet na dostateczne oświetlenie ulic i prąd do tramwajów . Przekop kosztował tyle co trzy roczne budżety Elblaga czyli nawet przez 100 lat tego powiatowego miasta byłoby nie stać na uniezależnienie sie od kacapów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Apokalipsa 2022-09-17 18:12:02 88.156.*.*
    He he będzie nowy szlak morski na dostawę ziemniaków kajakami dla największej wioski olimpijskiej świata, sporo mieszkańców dopiero co z drzew zlazła, a ogień dalej z błyskawicy biorą, 2 miliardy z moich podatków na takie gówno:(
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 26
  • West. 2022-09-17 18:04:40 92.40.*.*
    Kolejny pisbolszewicki wałek Kolejna pisofska fanaberiia za grube miliardy. Koniec będzie taki sam, jak z Elektrownią Ostrołęka! Ps. Za tą kasę, droga z Elbląga do Gdańska miałaby po 4 pasy w każdą stronę!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 19
  • Anty pis 2022-09-17 17:15:35 188.146.*.*
    Gnoje zniszyli tylko przyrodę i wydali kupę kasy na bubel ale będą siedzieć polskie zera
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 29
  • NAPĘDZANY NIENAWIŚCIĄ 2022-09-17 17:11:15 79.191.*.*
    kanał którym będą mogły pływać kajaki i żaglówki =D za jedyne 2 miliardy złotych
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 23
  • javox 2022-09-17 16:26:40 88.156.*.*
    Chodziło o to, by ta droga "symbolicznie" była otwarta - powiedział Duda. I tym razem powiedział prawdę. "Symbol" za dwa miliardy złotych. W tym kraju nie istnieje słowo racjonalizm.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 23
  • Przekop nie przyniesie zysku? 2022-09-17 16:11:39 51.158.*.*
    Państwo, ze swojej natury, nie prowadzi inwestycji które przyniosą zysk w pieniądzu. Jeżeli inwestycja przyniesie takowy, to zainteresuje się nią kapitał prywatny. Państwo prowdzi inwestycje strategiczne, których sens niekoniecznie daje się finansowo zmierzyć. Przykład - Transport publiczny. Tramwaje, autobusy czy pociągi lokalne tworzą głównie straty. Podobnie drogi - do prowadzenia ciężkiego transportu towarów wystarczy droga gruntowa - vide Australia. Cztero/sześciopasmowe autostrady są budowane głównie pod ruch cywilny ( i wojskowy ) i, przynajmniej w PL, zysków nie wypracowują. Przekop mierzei jest dokładnie taką inwestycją - budowaną na zasadzie 'zbuduj a przyjdą' - otwierającą nie tylko port w Elblągu, ale np miejscowości turystyczne typu Tolkmicko czy Frombork mogą, np, uruchomić turystyczne połączenie morskie z Helem. Czy to się finansowo zepnie patrząc w księgi samego przekopu - pewno nie. Ale dla całego regionu wokół Elbląga będzie miało widoczny pozytywny wpływ - mówimy tu o tysiącach ludzi którzy wcześniej lub później znajdą twórcze wykorzystanie tego rowu. I ostatecznie - większa aktywność gospodarcza całego regionu -> większe wpływy z podatków. Generalnie, ja rozumiem mieć bekę z PiSu, ale akurat przekop i CPK wraz z siecią KDP to są niegłupie inwestycje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 10

www.autoczescionline24.pl