Konferencję otworzył marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin, który zaznaczył, że w dobie powszechnej globalizacji i unifikacji istotne staje się zachowanie tożsamości regionu oraz elementów wyróżniających go spośród innych. Przypomniał też, że dzięki projektowi „Produkt z Warmii i Mazur” zarówno mieszkańcy, jak i osoby odwiedzające nasz region, stają się bardziej świadomymi konsumentami i z większym rozmysłem dokonują zakupów. Dzięki temu produkty i usługi z regionu stają się rozpoznawalne, a ich producenci odnoszą konkretne korzyści, w postaci wzrostu przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, czy wzięcia udziału we wspólnej kampanii promocyjnej o zasięgu regionalnym i krajowym. Marszałek zachęcał kolejnych przedsiębiorców, usługodawców, organizatorów wydarzeń do wzięcia udziału w projekcie i podjęcie starań o zdobycie certyfikatu „Produkt Warmia Mazury”.
Następnie zabrał głos p.o. Dyrektora Departamentu Polityki Jakości w Urzędzie Marszałkowskim, Stanisław Harajda, stwierdzając, że obecnie realizowany projekt jest naturalną konsekwencją działań, mających na celu budowanie regionalnej tożsamości – także tej gospodarczej oraz że marka przyznawana jest w trzech kategoriach: produkt, usługa, wydarzenie. Ubiegać się o nią mogą osoby prywatne, firmy, placówki publiczne prowadzące działalność na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Dodał też, że projekt jest rozszerzeniem działań, podjętych przez samorząd województwa, takich jak: Warmińsko-Mazurska Nagroda Jakości, Najlepszy Produkt i Usługa Warmii i Mazur, czy Dziedzictwo Kulinarne Warmia Mazury Powiśle.
Podczas konferencji zostały wygłoszone referaty ekonomistów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy przybliżyli uczestnikom konferencji, czym taki produkt regionalny powinien się charakteryzować. Tę część otworzył Prorektor ds. Ekonomicznych i Rozwoju Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dr hab. Mirosław Gornowicz, profesor UWM, który podkreślił rolę znaku „Produkt Warmia Mazury”, który powinien uświadomić konsumentom, że dany produkt pochodzi z naszego regionu, ponieważ dziś mamy do czynienia z globalizacją, a z drugiej jednak strony istnieje pojęcie rynku lokalnego, który należy wspierać.
Dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych, dr hab. Janusz Heller profesor UWM w swoim wystąpieniu nt. „Ekonomiczne uwarunkowania powodzenia projektu „Produkt Warmia Mazury” omówił wybrane związki przyczynowo-skutkowe, które mogą zadecydować o powodzeniu projektu „Produkt Warmia Mazury“. Podkreślił również, że projekt powinien być otwarty dla wszystkich potencjalnych uczestników, z jednoznacznie sformułowanymi barierami wejścia i uzyskania prawa do posiadania oraz używania marki.
Natomiast dr hab. Mariola Grzybowska – Brzezińska z katedry Analizy Rynku i Marketingu wygłosiła referat pt. „Tożsamość marki regionalnej „Produkt Warmia Mazury”, w którym podkreśliła rolę marketingu regionalnego, który polega na budowaniu przewagi konkurencyjnej województwa przy wykorzystaniu jego zasobów. Omówiła też ważność podnoszenia jego atrakcyjności i wprowadzania produktów identyfikowanych z naszym obszarem oraz ukierunkowania na wzrost świadomości mieszkańców. Zaznaczyła, że nowa marka daje duże możliwości do wspólnego wykorzystania specyfiki potencjału jakim dysponują Warmia i Mazury oraz wzmacniania pozycji działających tu podmiotów.
W podsumowaniu prof. Gornowicz zaznaczył, że celem projektu „Produkt z Warmii i Mazur” jest poprawienie rozpoznawalności i atrakcyjności gospodarczej naszego regionu.
Tego samego dnia odbyła się Gala, podczas której wręczono kolejnych 50 certyfikatów podmiotom z województwa warmińsko-mazurskiego, uprawniających do korzystania ze znaku „Produkt Warmia Mazury”.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz