1. Jak zadbać o jacht drewniany?
Drewno przy odpowiedniej pielęgnacji jest w stanie zapewnić szczelność przez wiele lat. Musisz jednak wiedzieć, jakie metody wybrać do jego konserwacji. Zacznijmy od przygotowania przedsezonowego. Zanim zwodujesz jacht, musisz oczyścić kadłub i przeprowadzić pokostowanie. To proces impregnacji drewna przy użyciu pokostu, czyli mieszaniny oleju lnianego z dodatkami przyspieszającymi schnięcie. Stosuje się go w celu ochrony drewna przed wilgocią, pleśnią i szkodnikami. Dzięki pokostowaniu drewno staje się bardziej odporne na wpływ wody.
Zadbaj też o pokład. Zaleca się czyszczenie go codziennie miękką szczotką. W drewnianych jachtach kluczowe jest też zachowanie przewiewu dla wnętrza. Ciągłe oddziaływanie wilgoci może wpływać negatywnie na stan drewnianych elementów, zwłaszcza jeśli nie są one odpowiednio konserwowane.
2. W jaki sposób dbać o jacht laminowany?
Ten typ jachtów zalicza się do najmniej wymagających ze względu na odporność wobec słodkiej i słonej wody. Nie można jednak zapomnieć, że laminat również wymaga regularnego czyszczenia, zwłaszcza kadłub i część poniżej linii wody na całej długości jachtu. Dlatego, zanim go zwodujesz, nanieś na całą powierzchnię kadłuba wosk zabezpieczający. Ma on na celu stworzenie nieprzyczepnej powierzchni dla glonów, alg i wodorostów. Dzięki temu późniejsza konserwacja przy slipowaniu będzie łatwiejsza.
3. Jak konserwować jacht metalowy?
Kadłuby wykonane ze stali nierdzewnej i aluminium są najmniej wymagające ze wszystkich metalowych wariantów. Te wystarczy jedynie regularnie oczyszczać i pokryć powłoką farby. Nieco inaczej jest z jachtami wykonanymi z metali korodujących. W tym wypadku konieczna jest dogłębna regularna konserwacja, która polega na aplikacji środka antykorozyjnego (najczęściej ocynk) oraz malowaniu całego kadłuba.
4. Takielunek ruchomy, stały i żagle
Troska o takielunek ruchomy (liny, fały i szoty) wymaga dobrej obserwacji jego stanu technicznego. Nie ma on dodatkowych zabezpieczeń np. w formie chromowych powłok, dlatego jest podatny na ścieranie oraz wilgoć. Liny warto przechowywać pod pokładem, gdy nie korzystasz z nich przez dłuższy czas. Natomiast zwinięte, ale przystosowane do skorzystania, powinny być złożone w formie buchty (sposób umożliwiający natychmiastowe rozwinięcie bez ryzyka splątania). Takielunek ruchomy można po sezonie delikatnie przemyć letnią wodą z delikatnym detergentem, zwłaszcza gdy jacht służył do rejsów morskich. Później koniecznie przechowuj go w suchym przewiewnym miejscu.
Takielunek stały nie wymaga tak intensywnych zabiegów konserwacyjnych. Wanty i sztagi są zabezpieczone przed korodowaniem, więc wystarczy je regularnie sprawdzać pod kątem zużycia. Jeśli jakiś element wymaga konserwacji, zastosuj produkty smarne z dodatkami antykorozyjnymi.
A co zrobić z żaglami? To jeden z tych elementów, który może szybko ulec zniszczeniu. Dlatego przed każdym rejsem dokładnie sprawdzaj ich stan, dla upewnienia się o ewentualnych uszkodzeniach. Jeśli płótno wymaga naprawy, nie wahaj się i wykonaj ją jak najszybciej.
5. Jak zabezpieczyć wyposażenie i wnętrze jachtu?
Bez względu na materiał konstrukcyjny jachtu, musisz dbać o jego wyposażenie. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w okresie slipowania jachtu. Przede wszystkim pozbądź się z niego wszystkich akcesoriów, które mogłyby ulec uszkodzeniu na skutek ujemnych temperatur. To woda oraz produkty spożywcze. Podobnie postąp z elektroniką, akumulatorami, butlą z gazem czy śpiworami i materacami.
Wpływ wilgoci może mieć destrukcyjny wpływ na jacht zwłaszcza w czasie slipowania. Dlatego przed zimą dokładnie wywietrz wnętrze jachtu oraz wykonaj dodatkowe oczyszczanie przy pomocy ozonowania. To pomoże wyeliminować drobnoustroje i mikroorganizmy, które mogłyby w czasie zimy wyrządzić spore szkody.
Powyższe działania są konieczne dla zachowania jachtu w dobrej kondycji. Dbaj o niego i wyruszaj w rejs pewnym jachtem!
Wsparcie merytoryczne: sklep żeglarski Maristo.pl
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz