Celem opracowania jest wykonanie analizy uwarunkowań strategicznych, planistycznych, prawnych, organizacyjnych i finansowych wprowadzenia jednolitego systemu poboru opłat za przewozy w transporcie publicznym oraz jednolitej informacji pasażerskiej na obszarze MOF Olsztyna, tj. gmin Barczewo, Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo, Olsztyn, Purda, Stawiguda (system pod nazwą „Bilet aglomeracyjny MOF Olsztyna”), a także opracowania modelu organizacji i eksploatacji tego systemu oraz rozwiązań w zakresie rozliczeń pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wdrażającymi system a przewoźnikami/operatorami transportu.
– możemy przeczytać w ogłoszeniu, które pojawiło się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Olsztyna.
Jak na razie jest to tylko analiza. Jak przyznają urzędnicy, to mieszkańcy Olsztyna i okolic wskazali, że do rozwoju MOF-u potrzebny jest transport publiczny i możliwość podróżowania na jednym bilecie.
– To nie znaczy, że od razu wprowadzimy takie rozwiązanie, ale chcemy rozpoznać ten temat. Z doświadczeń innych miast wiemy, że wprowadzenie wspólnego biletu jest skomplikowanym przedsięwzięciem i może potrwać nawet kilka lat. Ale - jak wiadomo - każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku i my właśnie ten krok stawiamy. To opracowanie ma nam pokazać wady i zalety takiego rozwiązania – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.
Władze Olsztyna chcą uzyskać odpowiedzi, jak system powinien być zarządzany, jakie miałby funkcjonalności i jak rozwiązać kwestie podziału finansowania na poszczególne gminy, przy uwzględnieniu różnych środków transportu.
Jak wyjaśnili urzędnicy, bilet aglomeracyjny miałby ułatwić mieszkańcom MOF-u podróżowanie różnymi środkami transportu po Olsztynie i gminach ościennych.
– Dodatkowo system powinien podpowiadać możliwe warianty przebiegu podróży, po określeniu przez pasażera miejsca docelowego. Chcemy, by pasażer wsiadał do komunikacji publicznej i kasował jeden bilet. A naszą rolą w tym czasie, jako organizatorów transportu, będzie odpowiednie rozliczenie kosztów poszczególnych elementów podróży mieszkańca. W jednym z wariantów analiza ma uwzględniać również potencjał kolei aglomeracyjnej, jako jednej z form podróżowania po aglomeracji olsztyńskiej – dodała Marta Bartoszewicz.
Jest to pierwsza pogłębiona analiza w tym temacie. Stanie się ona punktem wyjścia do dalszych decyzji i prac przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów zaangażowanych w transport publiczny na obszarze aglomeracyjnym Olsztyna.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz