Dziś jest: 26.11.2024
Imieniny: Delfiny, Konrada
Data dodania: 2020-11-17 08:34

Cezary Kapłon

Jazda pociągiem, autobusem czy tramwajem na jednym bilecie? Olsztyn przeanalizuje zalety biletu aglomeracyjnego

Jazda pociągiem, autobusem czy tramwajem na jednym bilecie? Olsztyn przeanalizuje zalety biletu aglomeracyjnego
Władze Olsztyna rozważają wprowadzenie biletu aglomeracyjnego
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Miasto ogłosiło postępowanie na wykonanie analizy uwarunkowań wprowadzenia systemu pn. „Bilet aglomeracyjny Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Olsztyna” oraz opracowanie modelu jego realizacji. Jeszcze nie jest wiadome, kiedy takie rozwiązanie mogłoby wejść w życie. Gdyby jednak tak się stało, możliwa byłaby podróż na jednym bilecie różnymi środkami komunikacji (autobusy, tramwaje, a nawet pociągi) po Olsztynie i gminach ościennych.

reklama

Celem opracowania jest wykonanie analizy uwarunkowań strategicznych, planistycznych, prawnych, organizacyjnych i finansowych wprowadzenia jednolitego systemu poboru opłat za przewozy w transporcie publicznym oraz jednolitej informacji pasażerskiej na obszarze MOF Olsztyna, tj. gmin Barczewo, Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo, Olsztyn, Purda, Stawiguda (system pod nazwą „Bilet aglomeracyjny MOF Olsztyna”), a także opracowania modelu organizacji i eksploatacji tego systemu oraz rozwiązań w zakresie rozliczeń pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego wdrażającymi system a przewoźnikami/operatorami transportu.

– możemy przeczytać w ogłoszeniu, które pojawiło się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Olsztyna.

Jak na razie jest to tylko analiza. Jak przyznają urzędnicy, to mieszkańcy Olsztyna i okolic wskazali, że do rozwoju MOF-u potrzebny jest transport publiczny i możliwość podróżowania na jednym bilecie.

– To nie znaczy, że od razu wprowadzimy takie rozwiązanie, ale chcemy rozpoznać ten temat. Z doświadczeń innych miast wiemy, że wprowadzenie wspólnego biletu jest skomplikowanym przedsięwzięciem i może potrwać nawet kilka lat. Ale - jak wiadomo - każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku i my właśnie ten krok stawiamy. To opracowanie ma nam pokazać wady i zalety takiego rozwiązania – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Władze Olsztyna chcą uzyskać odpowiedzi, jak system powinien być zarządzany, jakie miałby funkcjonalności i jak rozwiązać kwestie podziału finansowania na poszczególne gminy, przy uwzględnieniu różnych środków transportu.

Jak wyjaśnili urzędnicy, bilet aglomeracyjny miałby ułatwić mieszkańcom MOF-u podróżowanie różnymi środkami transportu po Olsztynie i gminach ościennych.

– Dodatkowo system powinien podpowiadać możliwe warianty przebiegu podróży, po określeniu przez pasażera miejsca docelowego. Chcemy, by pasażer wsiadał do komunikacji publicznej i kasował jeden bilet. A naszą rolą w tym czasie, jako organizatorów transportu, będzie odpowiednie rozliczenie kosztów poszczególnych elementów podróży mieszkańca. W jednym z wariantów analiza ma uwzględniać również potencjał kolei aglomeracyjnej, jako jednej z form podróżowania po aglomeracji olsztyńskiej – dodała Marta Bartoszewicz.

Jest to pierwsza pogłębiona analiza w tym temacie. Stanie się ona punktem wyjścia do dalszych decyzji i prac przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów zaangażowanych w transport publiczny na obszarze aglomeracyjnym Olsztyna.

Tagi: komunikacja

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • Jaroty 2020-11-18 09:19:56 195.136.*.*
    Wójt Dywit chciałby dłuższą trasę autobusu dowożącego jego mieszkańców do miasta ale żeby zapłacił za to Olsztyn. Fajnie zbierać podatki od nowych mieszkańców budując wielkie osiedla przy granicy miasta ale za ich dojazdy i budowanie dla nich parkingów w mieście to już lepiej żeby płacił kto inny. Bardzo sprytne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Młoda 2020-11-17 16:35:45 5.173.*.*
    MOF w wypadku Olsztyna i Grzymowicza to: 1. Próba zabrania gminie Stawiguda terenów - Bartąg, Bartązek, Tomaszkowo. 2. Próba podwyżki miejsc parkingowych dla mieszkańców powiatu olsztyńskiego. 3. Wojna o transport z gminą Dywity. 4. Pozbawienie uczniów z powiatu olsztyńskiego uczących się w olsztyńskich szkołach podstawowych z bezpłatnego korzystania z miejskiej komunikacji. 5. Sprawa śmieci jest wszystkim znana. Olsztyn aby pokryć własne straty w tej spółce wymusza na gminach drastyczne podwyżki, oczywiście kosztem wszystkich mieszkańców. Dopóki prezydentem Olsztyna będzie Grzymowicz dopóty MOF pozostanie hasłem bez pokrycia
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • eme 2020-11-17 12:04:44 213.73.*.*
    Czyli emeryci i inni uprawnieni stracą zniżki?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Pf 2020-11-17 11:22:02 31.0.*.*
    Do rozwoju MOF-u potrzebna jest przede wszystkim możliwość dojazdu autobusem do węzła przesiadkowego, a nie skracanie przez prezydenta tras autobusów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0

www.autoczescionline24.pl