W 2017 roku Urząd Miasta ogłosił przetarg na wykonanie odcinka Łynostrady od ul Tuwima do Parku Centralnego. Oferty, które wpłynęły od wykonawców opiewały na kwoty wyższe niż założono w dokumentacji przetargowej. Dlatego też Prezydent zdecydował o rozpoczęciu tzw. dialogu technicznego z potencjalnymi wykonawcami, mającym na celu optymalizację rozwiązań, czyli obniżenie kosztów wykonania.
W protokole z dialogu technicznego, do którego dotarli członkowie stowarzyszeń FRO i Wizja Lokalna – inicjatorzy projektu Łynostrada - firma SKANSKA S.A. zaproponowała zmianę nawierzchni ścieżki rowerowej z bitumicznej na mineralną, a chodnika z kostki frezowanej na mineralną.
- Łynostrada na wymienionym odcinku powinna pełnić funkcję komunikacyjną, a nie tylko rekreacyjną, w związku z czym powinna być wykonana z nawierzchni odpornej na warunki atmosferyczne oraz umożliwiać utrzymanie jej w odpowiednim stanie (sprzątanie i odśnieżanie).Zaproponowana optymalizacja mająca na celu obniżenie kosztów budowy na wskazanym odcinku może doprowadzić do obniżenia standardu ciągu pieszo-rowerowego i uniemożliwiać całoroczne wykorzystanie. Obniżenie standardu nie jest niczym uzasadnione i nie ma akceptacji projektodawców zgłaszających projekt do Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego oraz jest niezgodne w wynikami ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców – informują stowarzyszenia.
Niepokój społeczników budzi również to, iż ze względu na dofinansowanie projektu przez Unię Europejską - w przypadku braku prawidłowego utrzymania mierzalnych wskaźników projektu - bardzo prawdopodobny byłby zwrot dotacji przez Urząd Miasta, co naraziłoby mieszkańców Olsztyna na dodatkowe koszty.
Społecznicy postanowili więc skierować do prezydenta miasta sprzeciw wobec planów zmiany warstwy konstrukcji i nawierzchni Łynostrady.
Społecznicy zawnioskowali również o to, aby odcinek Łynostrady między ul. Tuwima a Parkiem Centralnym został wykonany w tym roku.
Teraz inicjatorzy budowy Łynsotrady czekają na odpowiedź prezydenta.
Przypomnijmy, Łynostrada będzie głównym traktem rowerowym w Olsztynie, a w przyszłości ma być wiodącą atrakcją rowerową przechodzącą przez cały Olsztyn. Przedsięwzięcie obejmuje budowę tras rowerowych i infrastruktury towarzyszącej na dwóch odcinkach Łynostrady:
trasa rowerowa biegnąca od ul. Kalinowskiego do ul. Tuwima. Projekt przewiduje przebudowę istniejącego wału i poszerzenie jego korony, na której zostanie wykonana nawierzchnia gruntowa ścieżki rowerowej ograniczona betonowymi obrzeżami chodnikowymi.
trasa rowerowa biegnąca od ul. Artyleryjskiej do mostu na rzece Wadąg przez Las Miejski brzegiem rzeki Łyny. Początkowo, na odcinku ok. 175 m przebiega równolegle po obu brzegach rzeki. Odcinek po lewej stronie biegnie wzdłuż ogrodzenia byłych terenów wojskowych tunelem w ul. 15 Dywizji i łączy się z główną trasą rowerową na istniejącej kładce nad Łyną. Następnie przebiega lewym brzegiem rzeki od ul. Artyleryjskiej do mostu Smętka, a następnie lasem po prawej stronie Łyny do ulicy prowadzącej do elektrowni. Dalej drogą do elektrowni do mostu na rzece Wadąg. W ramach zadania zaprojektowano ścieżki rowerowe, w przeważającej większości dwukierunkowe. Wzdłuż całej trasy wykonane zostanie oznakowanie poziome i pionowe wskazujące na przeznaczenie rowerowe ciągu.
Orientacyjny koszt inwestycji: 3,7 mln zł. Dofinansowanie unijne: 80,9 proc.
Komentarze (8)
Dodaj swój komentarz