Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2019-04-20 13:35

Krzysztof Szczepanik

Mazury jak góry. Droga niezgody

Mazury jak góry. Droga niezgody
DK 16
Fot. GDDKiA Olsztyn

O potrzebie budowy fragmentu drogi nr 16, biegnącego od Mrągowa do Ełku, mówi się już od wielu lat. I jak do tej pory drogi nie ma. Wszystkie kolejne ekipy rządzące chciałyby ją wybudować, ale przeciwni są mieszkańcy.

reklama

Nikt z miejscowych nie polemizuje z potrzebą powstania takiego szlaku. Wszyscy natomiast chcieliby aby tenże fragment nie przebiegał przez ich miasteczka czy wsie. Argument zawsze jest jeden: nowa droga biegnąca przez nasz rejon niszczy niezaprzeczalne walory krajobrazowe. I jest to prawda. Bo każda budowla w, dziewiczym rejonie, niszczy jego dziewiczy charakter. Wszystko jedno czy jest to droga, czy sklep czy pensjonat czy nawet banalny domek jednorodzinny. Krajobrazy niszczone są także przez przebiegające linie energetyczne. Cóż więc w takim przypadku robić. Budować czy nie budować? Drogę nr 16 ma się rozumieć!

Warto w takim przypadku skupić się nad stanem obecnym tego szlaku. To kręta dróżka o fatalnej (w wielu miejscach) nawierzchni. Jeżdżą tam nie tylko turyści czy miejscowi. Droga jest rozjeżdżana przez wiele (głównie litewskich) TIR-ów. Bo to najkrótszy dystans, z ich punktu widzenia, wiodący przez Polskę na zachód Europy. Mnóstwo jest tu także ciężarówek wiozących zaopatrzenie dla lokalnych sprzedawców, hurtowników, producentów. Można sobie wyobrazić oczywiście ustawienie w Ełku i Mrągowie zakazów wjazdu dla samochodów ciężarowych na ten fragment drogi nr 16. Tylko kto (przy takiej masie jadących tu ciężarówek) zakaz wyegzekwuje. Ile okazałoby się konieczności ustanawiania wyjątków dla konkretnych firm, rodzajów towarów itp. Bo jeśli ktoś mówi, że nowa droga nr 16 na tym fragmencie musi pomieścić 20.000 samochodów na dobę to pamiętajmy, że podobne ilości już tam jadą. Tylko o wiele gorszą drogą. Czy to nie psuje środowiska?

Pozostaje więc tylko sobie odpowiedzieć na pytanie „co dalej”? Chyba jednak budować! No właśnie, ale gdzie, którym wariantem trasy. Może jednak należy teraz zaufać specjalistom od ochrony środowiska, od drogownictwa, od turystyki itd.
Inna rzecz, iż spór wokół budowy drogi na tym fragmencie jakże bardzo przypomina emocje związane z „zakopianką”. Tam też padały identyczne argumenty: ochrona środowiska, dziewicze krajobrazy… A potem się okazywało, że w awangardzie protestów widać było, prócz ekologów, także wielu właścicieli przydrożnych zajazdów, hotelików, barów, pensjonatów…. Bo wiadomo, że nowa droga ekspresowa, przy wszystkich swoich plusach, oznacza także utrudnienie dojazdu do tych obiektów. Czyżbyśmy więc i na Mazurach mieli do czynienia z podobnymi sytuacjami jak w górach?

Komentarze (25)

Dodaj swój komentarz

  • Defensywa 2019-04-23 20:59:56 37.47.*.*
    Hunowie u wrót Mazur do broni !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 1
  • rrr 2019-04-23 07:30:27 37.47.*.*
    Tiry na tory !!Nie dla tranzytu przez Mazury !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 4
  • WiP 2019-04-22 17:39:02 37.47.*.*
    Wypad z Mazur drogowe betony rodem z prl . won z waszymi ruskimi tirami .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 5
  • Luger 2019-04-22 10:09:57 37.47.*.*
    Nie dla tranzytowej dk16 przez Mazury.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 9
  • Okkopirnus 2019-04-22 09:30:34 37.47.*.*
    Mieszkańcy Mazur chcą dobrych bezpiecznych dróg. Nie chcemy tranzytu przez Mazury .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 11
  • Podatnik z Olsztyna. 2019-04-22 07:14:37 88.156.*.*
    Dla komentarza Niepełnosprawny Niewolnik. Pracownicy ochrony sami się zgodzili na pracę po 24 godziny na dobę. Jeżeli po godzinie 22-drugiej nie ma muzykantów i gości hotelowych to idą spać na kanapę na holu Filharmonii. I śpią sobie do 6 rano. Mówią ze są Niepełnosprawni , może i są Ale bez przesady na Służbie się nie śpi ! Nie po to płacę podatki żeby lenie spały. Jak ciężko niech pracują po 8 godziny na dobę na trzy zmiany.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Niepełnosprawni niewolnicy. 2019-04-22 03:51:03 88.156.*.*
    Pracownicy niepełnosprawni ochrony osób i mienia w Olsztyńskiej Filharmonii są szokowani zachowaniem się Dyrektora Filharmonii . Nie dosyć ze tyrają na dobę 24 H Są też Portierami od otwierania drzwi i przyjmowania gości hotelowych 24 H to Dyrekcja pozbawiła ich lodówki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • AntyFRO 2019-04-21 10:56:09 188.147.*.*
    3,5 mld zł jak nie chcą to nie . Takiej kwoty nigdy już nie zobaczą do sami z podatków 1/100 tego nie ubierają. Tylko wtedy GDDKiA, jak będą chcieli nowej drogi to WARA!!! Łatać im dziura po dziurze, aż wszyscy młodzi stamtąd wyjadą. Niech poczują co to znaczy prawdziwe drogowe wykluczenie... skoro sami tego chcą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 22
  • rrr 2019-04-21 10:31:13 37.47.*.*
    Każde dziecko w Polsce wie co to jest jezioro Łuknajno .To nie jest nikomu wcześniej nieznana Rospuda . Władze , które zdecydują o budowie tranzytowej dk 16 doprowadzą do poważnych rozruchów .Te osoby będą odpowiedzialne .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 19
  • Głos Rozsądku 2019-04-21 06:38:21 77.113.*.*
    W Danii w Szwajcarii przez eski biegną przez cały kraj a tu proszę , lud koczowniczy. Nic dziwnego, że to jest najbiednineszy region Polski. Ale jak ma nie być najbiedniejszy, skoro jest wykluczony komunikacyjnie. Nie powinno się słuchać tych awanturnikow... Tak jak przy Rozpudzie, tyle krzyczeli, wieszali się na drzewach a teraz budowa wre i wszyscy są szczęśliwi. Kto tam będzie mieszkał przy takich warunkach jak obecnie? Tam już przecież co drugie siedlisko na wsiach to pustostany. S16 i S5 są konieczne inaczej, trzeba przygotować się do wymarcia tej części Polski.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 23
  • Rota 2019-04-20 18:08:47 37.47.*.*
    Największym problem tego kraju są konfidenci i targowiczanie ,którzy za srebrniki wysprzedają naszą krainę . Poświęcić Nasze Mazury pod budowę korytarza tranzytowego służącemu obcym mocarstwom to zbrodnia .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 29
  • milosz 64 2019-04-20 17:22:18 89.229.*.*
    największym problemem są osoby które kupiły sobie działki na Mazurach.To one blokują wszystkie warianty przebiegu DK16
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 21
  • ROTA 2019-04-20 17:17:33 37.47.*.*
    Poświęcą Mazury dla dobra tranzytu Rosyjskiego i Niemieckiego .Znowu agentura rozgrywa swoje interesy kosztem Polaków .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 23
  • rrr 2019-04-20 16:25:44 37.47.*.*
    Tiry na tory !!Nie dla tranzytu przez Mazury !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 15
  • docho 2019-04-20 15:30:59 83.9.*.*
    pociągnąć drogę do Ełku przez Szczytno i Pisz. Taniej i szybciej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 36

www.autoczescionline24.pl