Liczenie pojazdów na Warmii i Mazurach obywać się będzie w 129 punktach. Przy drogach krajowych stanęły już stacje ciągłego pomiaru ruchu. W miejscach, gdzie tych urządzeń nie będzie, pomiary będą wykonywały kamery. Generalny Pomiar Ruchu nie obejmuje dróg w miastach na prawach powiatu i tych, które nie są administrowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Generalny Pomiar Ruchu wykonywany jest co pięć lat, a liczenie pojazdów prowadzone jest piętnaście razy w roku, w specjalnie wyznaczonych i oznakowanych punktach na drodze. Dziewięć pomiarów w ciągu dnia (od godz. 6 do 22) i sześć w nocy (od godz. 22 do 6).Częstotliwość pomiarów uzależniona jest od typu punktu pomiarowego. Zebrane dane, z podziałem na kategorie pojazdów (rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze o masie całkowitej do 3,5 t, ciężarowe powyżej 3,5 t bez przyczep, ciężarowe powyżej 3,5 t z przyczepą, autobusy i ciągniki rolnicze) pozwolą obliczyć średni dobowy ruch roczny – informuje Karol Głębocki, specjalista ds. komunikacji GDDKiA w Olsztynie.
Ostatnie pomiary drogowcy wykonali w 2015 r. Wtedy w naszym województwie średnie natężenie ruchu wyniosło 6133 poj./dobę i było najniższe w kraju. Średnia dla całego kraju to 11 178 poj./dobę.
Na Warmii i Mazurach najbardziej obciążoną drogą jest „siódemka”. Największe natężenie ruchu zanotowano na odcinku od granicy województwa pomorskiego do Elbląga. W 2015 roku przejeżdżały tam średnio na dobę 19 354 pojazdy.
Najniższe natężenie ruchu odnotowano na DK-58, na trasie Zgniłocha-Jedwabno. Tam średnio na dobę przejeżdżało 1448 aut.
W 2015 roku średnie natężenie ruchu na drogach dojazdowych do Olsztyna wzrosło w stosunku do roku 2010 i kształtowało się następująco:
* DK16 Olsztyn – Barczewo – 16 459 poj./dobę (12 689 poj./dobę w 2010),
* DK16 Olsztyn – Gietrzwałd – 12 215 poj./dobę (10 174 poj./dobę w 2010),
* DK51 Olsztyn – Dobre Miasto – 9 148 poj./dobę (7 860 poj./dobę w 2010),
* DK51 Olsztyn – Stawiguda – 14 033 poj./dobę (12 581 poj./dobę w 2010).
Wyniki tegorocznego pomiaru będą znane pod koniec pierwszego kwartału 2021 r. Jednak nasuwa się pytanie, po co takie pomiary są wykonywane?
- Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu stanowią jedną z najbardziej istotnych informacji o zarządzanej sieci drogowej. Na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące budowy nowych dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań. Określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji lub jej zaniechaniu, przeprowadzeniu remontu i jego zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i ich priorytetów w sieci drogowej w skali kraju i międzynarodowej – wyjaśnia Karol Głębocki.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz