W 1967 roku w fabryce pracowało 1,5 tysiąca osób, a produkowane opony sprzedawane były wyłącznie w Polsce. Dziś olsztyńska fabryka przejęta przez francuskiego potentata branży oponiarskiej jest największym, lokalnym pracodawcą zatrudniającym 4,5 tysiąca osób.
Na przełomie lat 50. i 60. XX wieku w czasach gospodarki centralnie sterowanej ówczesny minister przemysłu chemicznego 16 grudnia 1961 r. powołuje Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych w Budowie. Na ich czele staje inż. Władysław Leonhard. Projektowanie wstępne i techniczne zajmuje niespełna trzy lata. W lutym 1964 r. pojawiają się na torfowiskach za Olsztynem pierwsze koparki, a już dwa lata później w halach produkcyjnych montowane są pierwsze maszyny. W połowie sierpnia 1967 r. fabryka produkuje pierwszą oponę. 28 października 1967 r. następuje oficjalne uruchomienie Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych. Na uroczystość przybywają przedstawiciele najwyższych władz centralnych i lokalnych. W kwietniu 1969 r. fabryka świętuje wyprodukowanie milionowej opony.
Przełomowy moment w rozwoju zakładu nastąpił w 1995 roku. Większościowym udziałowcem fabryki zostaje Grupa Michelin, która w ciągu kolejnych 22 lat inwestuje w Olsztynie około miliarda euro. Dzięki tym nakładom olsztyński zakład staje się jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk opon na świecie. Obecnie zatrudnia 4 500 osób i produkuje oraz eksportuje do krajów na wszystkich kontynentach opony do aut osobowych, dostawczych, ciężarowych i pojazdów rolniczych.
Do dziś od początku istnienia zakładu wyjechało z niego ponad 230 milionów opon. W Olsztynie działa również największe Centrum Logistyczne Grupy Michelin w Europie Środkowo-Wschodniej.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz