Urząd Miasta otrzymał już wszystkie oferty od projektantów zainteresowanych przygotowaniem koncepcji budowy szerokiej ulicy Nowobałtyckiej wzdłuż istniejącej linii kolejowej Olsztyn Główny – Gutkowo, której celem będzie odciążeniem północno-zachodniej część miasta. Codziennie mieszkańcy Gutkowa, Likus, czy Redykajn narzekają na korki na mocno obciążonej komunikacyjnie ulicy Bałtyckiej. Nowa droga miałaby rozwiązać ten problem.
Zdaniem społeczników z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy wystosowali do Urzędu Miasta pismo w tej sprawie, Nowobałtycka nie rozwiąże podstawowego problemu jakim jest wąskie gardło tworzące się przy rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Ich zdaniem to nie szerokość Bałtyckiej jest problemem a mała przepustowość ronda, a nowa droga może dodatkowo zachęcić do poruszania się tą trasą prywatnymi samochodami, co może paradoksalnie wydłużyć korki w tej części miasta.
Społecznicy proponują więc, by ulica Nowobałtycka jako obwodnica Likus, powstała nie jako miejska autostrada o dwóch 3,5-metrowych pasach ruchu w każdym kierunku, ale zwykła ulica dwupasowa dwukierunkowa z wydzielonymi lewo- i prawoskrętami.
- Zaoszczędzone w ten sposób środki miasto mogłoby przeznaczyć na realizację innych celów, na przykład rozwój miejskiej komunikacji publicznej – informują społecznicy FRO.
Ich zdaniem miasto powinno zaoszczędzone w ten sposób środki zainwestować w uruchomienie w pobliżu stacji Gutkowo parkingu przesiadkowego typu Park and Ride i honorować Olsztyńską Kartę Miejskiej w pociągach regionalnych na odcinku Gutkowo-Olsztyn Główny.
- Czas przejazdu pociągu z Gutkowa do przystanku Olsztyn Zachodni wynosi zaledwie 6 minut, a do stacji Olsztyn Główny - 10 minut! W dalszej kolejności powinien powstać drugi tor między Olsztynem Zachodnim a Gutkowem oraz przynajmniej jeden przystanek osobowy na wysokości Likus, jednak aby taka inwestycja była możliwa, wzdłuż istniejącej linii kolejowej musi pozostać odpowiednia rezerwa terenu, zaś planowany wiadukt w ciągu ulicy Nowobałtyckiej musi być odpowiednio szerszy – dodają społecznicy.
Czy miasto taką rezerwę terenu zamierza uwzględnić oraz czy weźmie pod uwagę honorowanie Karty Miejskiej w pociągach? Odpowiedzi na te pytania FRO oczekuje od urzędników.
Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie? Czy uruchomienie w dalszej perspektywie kolei miejskiej na trasie Olsztyn Główny-Gutkowo to dobry pomysł na rozwiązanie problemu komunikacyjnego północno-zachodniej części miasta?
Przypomnijmy miasto zamierza sfinansować budowę ulicy Nowobałtyckiej, w większości, ze środków unijnych. Nowa droga miałaby powstać najpóźniej do 2018 roku.
Komentarze (7)
Dodaj swój komentarz