Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2015-10-07 10:03

Iwona Starczewska

''Nowobałtycka nie zlikwiduje wąskiego gardła z Gutkowa do centrum''. Pomoże kolej miejska?

Do ratusza wpłynęły już oferty firm chcących zaprojektować ulicę Nowobałtycką. Droga miałaby odciążyć komunikacyjnie ulicę Bałtycką, którą codziennie poruszają się mieszkańcy Likus, Redykajn i Gutkowa. Społecznicy twierdzą jednak, że nowa ulica nie zlikwiduje podstawowego wąskiego gardła, którym jest Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, dlatego nie zmniejszy korków tworzących się przed nim w godzinach szczytu. Ich zdaniem - paradoksalnie nowa, szeroka droga może nawet spowodować ich wydłużenie.  

reklama

Urząd Miasta otrzymał już wszystkie oferty od projektantów zainteresowanych przygotowaniem koncepcji budowy szerokiej ulicy Nowobałtyckiej wzdłuż istniejącej linii kolejowej Olsztyn Główny – Gutkowo, której celem będzie odciążeniem północno-zachodniej część miasta. Codziennie mieszkańcy Gutkowa, Likus, czy Redykajn narzekają na korki na mocno obciążonej komunikacyjnie ulicy Bałtyckiej. Nowa droga miałaby rozwiązać ten problem.

Zdaniem społeczników z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy wystosowali do Urzędu Miasta pismo w tej sprawie, Nowobałtycka nie rozwiąże podstawowego problemu jakim jest wąskie gardło tworzące się przy rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Ich zdaniem to nie szerokość Bałtyckiej jest problemem a mała przepustowość ronda, a nowa droga może dodatkowo zachęcić do poruszania się tą trasą prywatnymi samochodami, co może paradoksalnie wydłużyć korki w tej części miasta.

Społecznicy proponują więc, by ulica Nowobałtycka jako obwodnica Likus, powstała nie jako miejska autostrada o dwóch 3,5-metrowych pasach ruchu w każdym kierunku, ale zwykła ulica dwupasowa dwukierunkowa z wydzielonymi lewo- i prawoskrętami.

- Zaoszczędzone w ten sposób środki miasto mogłoby przeznaczyć na realizację innych celów, na przykład rozwój miejskiej komunikacji publicznej – informują społecznicy FRO.

Ich zdaniem miasto powinno zaoszczędzone w ten sposób środki zainwestować w uruchomienie w pobliżu stacji Gutkowo parkingu przesiadkowego typu Park and Ride i honorować Olsztyńską Kartę Miejskiej w pociągach regionalnych na odcinku Gutkowo-Olsztyn Główny.

- Czas przejazdu pociągu z Gutkowa do przystanku Olsztyn Zachodni wynosi zaledwie 6 minut, a do stacji Olsztyn Główny - 10 minut! W dalszej kolejności powinien powstać drugi tor między Olsztynem Zachodnim a Gutkowem oraz przynajmniej jeden przystanek osobowy na wysokości Likus, jednak aby taka inwestycja była możliwa, wzdłuż istniejącej linii kolejowej musi pozostać odpowiednia rezerwa terenu, zaś planowany wiadukt w ciągu ulicy Nowobałtyckiej musi być odpowiednio szerszy – dodają społecznicy.

Czy miasto taką rezerwę terenu zamierza uwzględnić oraz czy weźmie pod uwagę honorowanie Karty Miejskiej w pociągach? Odpowiedzi na te pytania FRO oczekuje od urzędników.

Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie? Czy uruchomienie w dalszej perspektywie kolei miejskiej na trasie Olsztyn Główny-Gutkowo to dobry pomysł na rozwiązanie problemu komunikacyjnego północno-zachodniej części miasta?

Przypomnijmy miasto zamierza sfinansować budowę ulicy Nowobałtyckiej, w większości, ze środków unijnych. Nowa droga miałaby powstać najpóźniej do 2018 roku.

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • ojojo 2015-10-08 08:36:59 178.43.*.*
    rondo shumana a nad nim kładka-zobaczycie co będzie jak oddadzą obwodnice Olsztyna-cały ruch w kierunku na bezledy będzie odbywał się tym rondem bo nikt nie będzie jechał z kudyp do dywit 30 km tak jak nikt nie jeżdzi do ostródy przez olsztynek i tak myślę że zamiast wydania takich milionów na kamery które miały podglądać ludzi było trzeba wydaćje NA KŁADKĘ NA SHUMANA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • lok 2015-10-08 08:15:31 178.43.*.*
    niech ten nasz a raczej wasz budowniczy nic nie robi bo i tak spie..... jak rondo shumana zamiast skrzyżowania dwupoziomowego a więc po pierwsze-skrzyżowanie tam dwupoziomowe, po drugie-połączenie gutkowa z drogą na ostródę i z drogą na odcinku dywity-brąswałd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • pan jaj 2015-10-08 07:18:44 188.146.*.*
    przynajmniej od 80 tych lat słyszę o wykorzystaniu kolei na tym odcinku może czas to w końcu zrobić a za te skopane rondo u z biegu Grunwaldzkiej i Bałtyckiej to ktoś powinien grubo odpowiadać ,wydano tyle milionów a te rondo w niczym nie pomaga i korkuje miasto
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • marioss 2015-10-07 15:52:23 88.156.*.*
    NO i znowu FRO-Frakcja Reorganizacji Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • maria_z_likus 2015-10-07 14:08:25 213.73.*.*
    moim zdaniem to bardzo dobry pomysł. kolej miejska mogłaby uzupełniać komunikację publiczną w olsztynie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • jmk 2015-10-07 11:47:13 178.36.*.*
    Jak zwykle po szerokości dla samochodów. Wyleją asfalt i porobią barierki za miliony, a później rozkopią by zrobić tory tramwajowe bo unia daje kasę na tory. A w tym czasie tuż obok lecą tory, które spokojnie mogłyby przejąć część ruchu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0

www.autoczescionline24.pl