Dobre planowanie jako podstawa sukcesu
Pierwszym krokiem wbrew pozorom nie jest rejestracja działalności. Zalicza się to, oczywiście, do początkowych etapów zakładania biznesu i traktuje się jako formalne narodziny firmy, jednak przedtem trzeba stworzyć biznesplan.
Przed przystąpieniem do działań warto więc zastanowić się, w jakim celu firma powstaje. Wyznaczenie sobie kamieni milowych to dobry sposób zarówno na stworzenie jasnej ścieżki rozwoju, jak i monitorowanie dotychczasowych sukcesów. Ten ważny dokument stanowi świetny drogowskaz, który wskaże, w jakim kierunku działalność ma się rozwijać, a to z kolei ułatwia podejmowanie decyzji.
W biznesplanie są także informacje na temat oferowanych usług czy produktów. Aby pomysł na biznes był atrakcyjny dla potencjalnych klientów, skuteczne okaże się znalezienie niszy i wyróżnienie się na tle konkurencji. Dokument ten powinien więc zawierać opis grupy docelowej, a także silne i słabe strony. Pozwoli to określić szanse, które ułatwią wybicie się na danym rynku. Dogłębna analiza środowiska i sytuacji zastanej zdecydowanie ułatwi podjęcie odpowiednich kroków prowadzących do sukcesu.
Biznesplan jest także istotny w kontekście przygotowania zarysu finansowego. Ustalenie konkretnych kwot wydatków, jakich firma może się dopuścić, oraz wyznaczenie zasobów, które ochronią budżet w przypadku nieplanowanych kosztów, to podstawa dobrze prosperującej działalności. Przydatne będzie odpowiednie medium, które umożliwia dostęp do zasobów, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo.
Odpowiednie zarządzanie finansami
Posiadanie oddzielnego konta bankowego, choć nie zawsze niezbędne, to jest szczególnie ważne, jeśli przedsiębiorcy zależy na transparentnym zarządzaniu finansami firmy. W zależności od charakteru działalności rachunek w banku może być także konieczny w przypadku odprowadzania podatku VAT i składek ZUS. Wynika to z faktu, że gdy zatrudnia się więcej niż 10 osób, to uiszczenie tych opłat w kasie urzędu będzie niemożliwe.
Rachunek bankowy jest szczególnie przydatny w czasie kontroli urzędu skarbowego, gdyż prowadzenie osobnego konta dla przedsiębiorstwa zmniejszy ryzyko wystąpienia niejasności związanych z przeplataniem się transakcji osobistych z firmowymi.
Konto firmowe otwiera także nowe możliwości ubiegania się o dofinansowania. Banki często oferują specjalne warunki kredytowe oraz inne bonusy specjalnie dla firm, co może okazać się szczególnie przydatne dla rozwijającego się biznesu. Taki rachunek pozwala także na budowaniu nowej relacji z instytucją bankową.
Wybór konta firmowego to głównie indywidualna kwestia. Kierując się jednak własnymi potrzebami i preferencjami, warto zwrócić uwagę na promocje bankowe, które zwykle są dla nowych klientów. Dotyczą one najczęściej zwrotu za płatności, premii pieniężnych lub bonów zakupowych.
Aby określić, gdzie najlepiej otworzyć rachunek bankowy dla firmy, warto zapoznać się z rankingiem kont. Taka lista pozwoli porównać różne oferty banków i wybrać propozycję, która jest najatrakcyjniejsza oraz najbardziej odpowiada własnym potrzebom i wymaganiom.
Wybór formy działalności gospodarczej
Decydując się na założenie firmy, należy wybrać odpowiednią formę działalności gospodarczej. Charakter prowadzonego przedsiębiorstwa wpływa na:
* sposób rejestracji działalności,
* koszty prowadzenia firmy,
* opodatkowanie,
* odpowiedzialność osobistą za zobowiązania firmy
Na podstawie tych ważnych kwestii należy przeanalizować własne potrzeby. Trzeba przy tym uwzględnić kwestie ustalone na etapie planowania biznesu, szczególnie w kontekście finansów.
Firma prowadzona w ramach jednoosobowej działalności lub niektórych spółek osobowych, takich jak spółka jawna czy partnerska, jest opodatkowana jednokrotnie na poziomie podatnika lub wspólnika.
Natomiast w przypadku spółek kapitałowych oraz niektórych spółek osobowych, takich jak spółka komandytowa, komandytowo-akcyjna, a także w określonych sytuacjach spółka jawna, dochód podlega podwójnemu opodatkowaniu – najpierw na poziomie samej spółki, a następnie przy wypłacie dywidendy. Wiąże się jednak z brakiem obowiązku odprowadzania składki zdrowotnej i ZUS.
Przemyślana strategia marketingowa
Gdy decyzja na temat formy działalności zostanie podjęta, warto skupić się na kreowaniu odpowiedniej strategii marketingowej, która zwiększy rozpoznawalność firmy. Element ten może stanowić także część początkowego biznesplanu, ponieważ jest on ściśle związany z rodzajem prowadzonych usług czy oferowanych produktów oraz pożądanej grupy docelowej.
Aby dotrzeć do klientów, trzeba nie tylko znaleźć swoją niszę, ale także w odpowiedni i spójny sposób komunikować się z klientami. Wykorzystując wiele dostępnych na rynku narzędzi, warto zadbać o istotne aspekty, takie jak content, atrakcyjna szata graficzna, dobre przedstawienie produktu oraz rzucająca się w oczy reklama. W tym celu należy poznać swojego odbiorcę, co zdecydowanie ułatwi zrozumienie jego potrzeb oraz oczekiwań.
Początkujący przedsiębiorcy, decydując się na założenie działalności, na pewno stają przed trudnym wyzwaniem. Droga do sukcesu bywa wyboista, jednakże odpowiednio przemyślana strategia oraz zadbanie o podstawowe elementy i narzędzia znacznie ułatwią przygodę w świecie biznesu.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz