"Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie rozszerzenia sieci płatnych dróg krajowych lub ich odcinków oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej" - poinformowało we wtorek (22 października) Ministerstwo Infrastruktury.
Nowe przepisy będą dotyczyć wyłącznie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów. Jak zapewnia ministerstwo, nie ma planów wprowadzenia opłat od samochodów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami dróg zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Długość nowych odcinków dróg do objęcia opłatą to ok. 1600 km. Obecnie opłaty są pobierane na ok. 3600 km dróg krajowych wszystkich kategorii. Po rozszerzeniu sieci będziemy mieć więc w Polsce ponad 5000 km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną.
- Do tego działania zobowiązali się nasi poprzednicy w ramach realizacji kamienia milowego KPO - tłumaczy minister infrastruktury, Dariusz Klimczak. - Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci — podkreśla minister.
Do sieci płatnych dróg dołączą odcinki autostrad A1 i A2, ale też liczne ekspresówki. Znalazły się wśród nich S7, S16, S51 i S61 przebiegające przez Warmię i Mazury:
- Droga ekspresowa S7: na odcinkach: węzeł Żuławy Zachód - węzeł Elbląg Zachód, węzeł Miłomłyn Południe - węzeł Olsztynek Zachód, węzeł Rączki - węzeł Płońsk Północ;
- Droga ekspresowa S16: na odcinku węzeł Olsztyn Południe - węzeł Olsztyn Wschód;
- Droga ekspresowa S51: na odcinku węzeł Olsztynek Zachód - węzeł Olsztyn Południe;
- Droga ekspresowa S61: na odcinkach: węzeł Kolno - węzeł Ełk Południe, węzeł Kalinowo - węzeł Raczki.
Pobór opłat, realizowany w systemie e-TOLL, odbywa się za pomocą systemu satelitarnego. Oznacza to, że nie ma konieczności montowania urządzeń do tego służących na drodze. Opłata jest oparta na zasadach „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci” – stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin.
Za brak opłaty grozi kara w wysokości 500 zł.
Komentarze (48)
Dodaj swój komentarz