Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2014-03-17 08:19

Iwona Starczewska

Olsztyn jak Monachium? Czyli o rowerzystach, pieszych i tramwajach w Olsztynie

Przestrzeń publiczna w Śródmieściu Olsztyna powinna zostać oddana pieszym, a ruch samochodowy ograniczony do minimum. Do tego rozwój linii tramwajowych i udogodnień dla rowerzystów. Tak jawi się wizja Olsztyna, który czerpać będzie elementy rozwiązań zastosowanych i planowanych we Wrocławiu, Monachium i Mediolanie.

reklama
Trwa dyskusja  w sprawie olsztyńskie Śródmieścia. Po ostatnim spotkaniu urzędników, mieszkańców, społeczników i ekspertów – ustalono, że wizja uspokojenia tej części miasta powinna zostać jak najszybciej wprowadzona w życie. Chodzi o ograniczenie ruchu samochodowego, oddanie większej przestrzeni pieszym, a przy tym zadbanie o infrastrukturę rowerową.

Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz wziął udział w konferencji  „Smart Cities” we Wrocławiu. Jak opisuje na swoim blogu - wizja spokojnego Śródmieścia to – jak się okazuje – pomysł popularny i popierany przez wielu ekspertów.

- Nie będę ukrywał, że nasz tok myślenia o tym, jak powinno funkcjonować centrum Olsztyna, znalazł pokrycie w opiniach zaproszonych na konferencję ekspertów. Idea inteligentnych miast jest zapisana w opinii Komitetu Regionów UE zatytułowanej „Inteligentne miasta i społeczności – europejskie partnerstwo innowacyjne”. W opracowaniu tym wskazane jest, że jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi UE, jest przekształcenie unijnych miast w inteligentne i zrównoważone – ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia – środowiska życia. Europa już to wdraża, Polska także. Prezydent Wrocławia zdecydował, że przestrzeń publiczna w śródmieściu powinna być przede wszystkim dla pieszych. Na deptakach co kilkaset metrów mają być zlokalizowane atrakcyjne miejsca, żeby ludzie chcieli spacerować. Na tych ciągach przestrzeni publicznej pierwszeństwo będą mieli rowerzyści. Dzisiaj 4 proc. mieszkańców Wrocławia porusza się rowerami, a plany zakładają, iż będzie to 15 proc - informuje na swoim blogu prezydent Olsztyna.

Oprócz Wrocławia, prezydent Olsztyna zwraca uwagę na inne miasto, które podjęło niepopularną decyzję o ograniczeniu ruchu samochodowego w śródmieściu.

- Ciekawe są też doświadczenia Mediolanu, gdzie przedsiębiorcy rwali szaty, gdy wprowadzano ograniczenie ruchu. Wbrew powszechnej opinii, że z pewnością zbankrutują, okazało się, iż po wprowadzeniu ograniczeń, już po roku ich przychody wzrosły o 30 proc – dodaje Piotr Grzymowicz.

Prezydent nie zapomina również o swoim sztandarowym projekcie tramwajowym – jako tym, który ma stać się cennym rozwiązaniem dla odblokowania Śródmieścia.

- Wszyscy podkreślali też znaczenie tramwajów w komunikacji publicznej. Monachium rozbudowuje cały czas sieć tramwajową, mimo posiadania kolei naziemnej i podziemnej. W mieście funkcjonuje  „strefa 30 km/h” i są to tereny przyjazne dla pieszych i rowerzystów. Co ciekawe, 17 proc. ruchu w Monachium odbywa się z wykorzystaniem roweru, zaś 27 proc. pieszo. Ruch samochodowy zredukowano dzięki odpowiedniemu rozwojowi transportu publicznego, rowerowego i odpowiedniemu zarządzaniu systemem parkingów – kończy swój wpis prezydent Olsztyna.

Źródło: grzymowicz.pl/własne

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • olsztynianin 2014-04-06 10:33:41 89.228.*.*
    Kiedy wreszcie ruszą roboty Przy liniach tramwajowych. To skandal.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • do mlukasz 2014-03-18 09:04:24 77.242.*.*
    Porównanie do czegoś co funkcjonuje na "zachodzie" ? Widziałem przez parenaście lat,śmiem wątpić czy tak będzie u nas(przykład zaplanowania i wykonania w drogówce)Na Pieczewie jest taki blok ,gzie tramwaj ma jechać 1,5m od parapetu-myślę że bez problemu kupisz tam mieszkanie za pół ceny i jako miłośnik docenisz w pełni ten środek transportu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • olsztynianin 2014-03-17 22:14:45 88.156.*.*
    pamiętam tramwaje w Olsztynie,to była tragedia całkowita blokada miasta,a były tylko dwie linie i dwa tysiące samochodów,teraz będzie tylko gorzej.W Monachium mamy Metro a tramwaj to uzupełnienie komunikacji,poza tym linie tramwajowe powstawały razem z rozbudową miasta a nie jak ma być to w Olsztynie wklejone w istniejące i tak wąskie już ulice. Mediolan to drugie co do wielkości miasto Włoch ponad milion ludzi,to też jedno z najbogatszych miast w europie jak się ma do biednego Olsztyna.Oba porównania są nie trafione a świadczą o braku wizji rozwoju Olsztyna. Niech wypowiedzą się mieszkańcy Starego Miasta czy mają być deptaki czy rowerowe wyścigi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • mlukasz300_513521 2014-03-17 19:11:27 83.24.*.*
    do Alex chyba nie słyszałeś nowoczesnych tranwaji, przejdź się uliczkami miasta Gent w Belgii gdzie tranwaje jeżdżą 1,5 od okien mieszkań. Zminimalizowanie ruchu pojazdów w śródmiejsciu i trarówce to dobry pomysł pod warunkiem poprawy stanu innych dróg, w tym Wojska Polskiego i Partywantów. W olsztynie przydałoby się kilka parkingów P and R. Słyszałem, też o minimalizacji ruchu na rondzie Bema co jest kompletnym idiotyzmem. Ruch sam sie tam zmniejszy w momencie wybudowania obwodnicy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • alex 2014-03-17 16:25:19 77.242.*.*
    "Wyciszenie"Śródmieścia" wprowadzając tam tramwaje to cholernie nowatorskie, tak bredzą Ci którzy tramwaje widzieli na obrazkach.Jednej ścieżki rowerowej nie potraficie skleić w logiczną całość przez ostatnie 20lat.Porównanie z dynamicznie zarządzanym Wrocławiem,gdzie na młodych czeka praca jest głęboko nie na miejscu.Z Olsztyna młodzi po studiach wieją Panie Prezydencie i tramwaje tego nie zmienią.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • obywatel 2014-03-17 12:05:28 213.73.*.*
    Najpierw zabrali by się za budowę tych tramwajów bo wizualizacjami jesteśmy karmieni już od ponad 5 lat. Tymczasem robota lży, projekt leży, i na ulicach też wszystko leży łącznie z niesprzątniętym brudem!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • bombel 2014-03-17 11:46:10 95.160.*.*
    Jestem kierowcą, który codziennie samochodem porusza sie po Olsztynie i jestem za nową koncepcją w 100%
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • tak.. 2014-03-17 11:12:11 213.73.*.*
    Tak, Olsztyn, gdzie wraz ze studentami mieszka około 200000 osób chce "wyłączyć" śródmieście, które już teraz jest praktycznie niedostępne na wzór pięć razy większych aglomeracji. Brawo odwagi! Zadupie zwane Olsztynem dostanie w kość - ceny nieruchomości blisko centrum, gdzie da się dojechać tylko telepiącym się autobusem na pewno się obniżą. Już widzę rzesze młodych ludzi z dziećmi, które ochoczo będą tam dojeżdżać do domu :-) Jak zwykle banda urzędasów zamiast dostosować rozwiązanie do lokalnych problemów za wzór stawia "jewropejskie" wzorce, które mają się do Olsztyna tak jak poziom intelektualny urzędnika do średniej krajowej... Przecież to bełkot - Mediolan, Wrocław, zamiast porównywać się do tak wielkich miast, niech wymyślą coś lokalnie i nie pchają na siłę tramwaju tam, gdzie ledwie się on mieści. Mieszkańcy "podziękują" im już niedługo. Dodatkowo widać, że każdy, nawet najbardziej bzdurny argument co do budowy tramwajów jest lansowany chyba tylko po to, aby usprawiedliwić ten pomnij socjalizmu - bo argumentów merytorycznych nie ma. Śródmieści ew Olsztynie to plamka na mapie, już i tak zdziadziałe, to jeszcze je teraz wyłączcie. I chcę widzieć, jak prezydent zachrzania do pracy autobusem (rowerem nie wytrzymał), najlepiej ul. Partyzantów, żeby mu się pomysły wymieszały na tych dziurach w ulicy. Olsztyn ma być wygodny, a nie a siłę powyłączany, na siłę zapchany tramwajem, z na siłę zamkniętymi liniami autobusowymi, bez dróg i bez chodników. Już teraz wygląda jak mars.. (i nie chodzi o batona!) :-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • roan 2014-03-17 10:28:58 93.154.*.*
    Słuszny kierunek. I nie słuchać malkontentów którzy chcą samych mac drajwów. Śródmieście dla ludzi, nie dla samochodó!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • ona ona 2014-03-17 10:25:32 217.153.*.*
    Czekam, patrzę i obserwuje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • MartaEm 2014-03-17 09:16:17 77.242.*.*
    jak najmniej samochodow na starowce, ograniczenie ruchu do minimum. Zgadzam sie z tym jak najbardziej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl