Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz wziął udział w konferencji „Smart Cities” we Wrocławiu. Jak opisuje na swoim blogu - wizja spokojnego Śródmieścia to – jak się okazuje – pomysł popularny i popierany przez wielu ekspertów.
- Nie będę ukrywał, że nasz tok myślenia o tym, jak powinno funkcjonować centrum Olsztyna, znalazł pokrycie w opiniach zaproszonych na konferencję ekspertów. Idea inteligentnych miast jest zapisana w opinii Komitetu Regionów UE zatytułowanej „Inteligentne miasta i społeczności – europejskie partnerstwo innowacyjne”. W opracowaniu tym wskazane jest, że jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi UE, jest przekształcenie unijnych miast w inteligentne i zrównoważone – ze społecznego, gospodarczego i środowiskowego punktu widzenia – środowiska życia. Europa już to wdraża, Polska także. Prezydent Wrocławia zdecydował, że przestrzeń publiczna w śródmieściu powinna być przede wszystkim dla pieszych. Na deptakach co kilkaset metrów mają być zlokalizowane atrakcyjne miejsca, żeby ludzie chcieli spacerować. Na tych ciągach przestrzeni publicznej pierwszeństwo będą mieli rowerzyści. Dzisiaj 4 proc. mieszkańców Wrocławia porusza się rowerami, a plany zakładają, iż będzie to 15 proc - informuje na swoim blogu prezydent Olsztyna.
Oprócz Wrocławia, prezydent Olsztyna zwraca uwagę na inne miasto, które podjęło niepopularną decyzję o ograniczeniu ruchu samochodowego w śródmieściu.
- Ciekawe są też doświadczenia Mediolanu, gdzie przedsiębiorcy rwali szaty, gdy wprowadzano ograniczenie ruchu. Wbrew powszechnej opinii, że z pewnością zbankrutują, okazało się, iż po wprowadzeniu ograniczeń, już po roku ich przychody wzrosły o 30 proc – dodaje Piotr Grzymowicz.
Prezydent nie zapomina również o swoim sztandarowym projekcie tramwajowym – jako tym, który ma stać się cennym rozwiązaniem dla odblokowania Śródmieścia.
- Wszyscy podkreślali też znaczenie tramwajów w komunikacji publicznej. Monachium rozbudowuje cały czas sieć tramwajową, mimo posiadania kolei naziemnej i podziemnej. W mieście funkcjonuje „strefa 30 km/h” i są to tereny przyjazne dla pieszych i rowerzystów. Co ciekawe, 17 proc. ruchu w Monachium odbywa się z wykorzystaniem roweru, zaś 27 proc. pieszo. Ruch samochodowy zredukowano dzięki odpowiedniemu rozwojowi transportu publicznego, rowerowego i odpowiedniemu zarządzaniu systemem parkingów – kończy swój wpis prezydent Olsztyna.
Komentarze (11)
Dodaj swój komentarz