Fundacja Allegro ''All for planet'' opublikowała najnowszy raport ''Rowerowa Polska'', który pokazuje nie tylko aktywność cyklistów w całym kraju, ale również problemy rowerzystów w poszczególnych miastach oraz wskazuje kierunki, w którym należałoby podążać, by zachęcić mieszkańców do częstszego korzystania z roweru.
W ramach oceny częstotliwości korzystania z roweru – największy odsetek osób regularnie jeżdżących na rowerach odnotowano w Opolu (85%), Wrocławiu (84%), Łodzi (83%), Szczecinie (82%), Olsztynie (82%) oraz Krakowie (82%).
Wysoka pozycja Olsztyna w tym rankingu nie dziwi w świetle kolejnych statystyk przedstawionych w raporcie. Okazuje się bowiem, że olsztyński rowerzysta należy do tych najbardziej aktywnych. Cyklista ze stolicy Warmii i Mazur pokonuje średnio 63 km tygodniowo, czyli tyle co rowerzysta w Gdyni i Poznaniu i niewiele mniej niż rowerzysta w Warszawie (68 km).
Olsztyński rowerzysta to cyklista miejski, czyli taki, który wybrał ten środek lokomocji jako sposób docierania do pracy, czy szkoły. Rowerzyści miejscy stanowią w Olsztynie 56 procent, dalej mamy cyklistę rekreacyjnego (22 procent), okazjonalnego (12 procent) oraz wypoczynkowego (10 procent).
Rowerzyści z Olsztynie nie najgorzej oceniają również warunki jazdy. Ogólna ocena satysfakcji z warunków najlepiej wypada w Gdańsku (69 punktów), Białymstoku (67), Rzeszowie (64), Toruniu (63) i Wrocławiu (62). Olsztyn uzyskał zaś 56 punktów, co plasuje nas wyżej niż choćby Kraków.
Olsztyn w raporcie pojawia się również jako lider. Stolica Warmii i Mazur to bowiem miasto, w którym rowerzysta jest wyjątkowo bezpieczny. Zagrożenie wynikające z niebezpiecznej jazdy rowerzystów jest w naszym mieście najniższe w kraju, zaś zagrożenie będące efektem niebezpiecznej jazdy kierowców, to drugi najniższy wynik krajowy.
- Myślę, że w zakresie komunikacji rowerowej zrobiliśmy już dużo, a jeszcze dużo więcej zamierzamy zrobić, że tylko wspomnę już zaprojektowane ścieżki rowerowe nad Łyną i związane z Lasem Miejskim, na które zamierzamy pozyskać około 8 mln zł. Rozważamy też pilotażowe rozpoznanie zainteresowania rowerem miejskim. W zakresie działań „miękkich” współtworzymy projekt SUMBA, dotyczący zrównoważonej ekomobilności, w który zaangażowane są miasta z sąsiednich krajów, a któremu lideruje Hamburg. Projekt przeszedł pierwszy etap selekcji do dofinansowania – znacznego! – z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego – komentuje raport prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz