Na wniosek Forum Rozwoju Olsztyna, lokalnych oddziałów Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków wszczęte zostało postępowanie administracyjne, które miało ustalić, czy olsztyński dworzec powinien zostać wpisany do rejestr zabytków, czego domagają się stowarzyszenia.
Pierwsza decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków była odmowna. WKZ nie zgodził się na wpisanie obiektu do rejestru. Ochroną objęto natomiast wiaty peronów 2, 3 i 4.
Olsztyńskie stowarzyszenia wykorzystały przysługujące im prawo odwołania od decyzji konserwatora do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W czerwcu ubiegłego roku minister uchylił decyzję konserwatora i nakazał ponownie rozpatrzenie sprawy w Olsztynie.
Dziś, jak się okazuje, decyzja WKZ jest taka sama jak poprzednio. Bryła Dworca Głównego nie zostanie wpisana do rejestru. To oznacza, że spółka PKP może go zburzyć i wybudować nowy obiekt.
Jak już informowaliśmy, PKP, po pierwszym unieważnionym przetargu, rozstrzygnęły drugi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla budowy dworca Olsztyn Główny wraz z modernizacją układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.
Wykonawcą będzie firma Multiconsult Polska Sp. z o. o, która zaprojektuje przebudowę za kwotę 7,726 mln zł brutto.
Zadanie jest podzielone na dwie części. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.
Projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.
Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.
Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.
PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.
Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.
Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca.
Komentarze (17)
Dodaj swój komentarz