W skład systemu ITS, który ma zostać wprowadzony w ramach projektu tramwajowego ostatecznie wchodzić będą centrum zarządzania ruchem, podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego, podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem, podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów, czy podsystem informacji pasażerskiej w sieci oraz na przystankach i w pojazdach.
Elementy podsystemu informacji pasażerskiej na niektórych przystankach już się pojawiły i są testowane. Tablice informacji pasażerskiej będą wyświetlać informacje o czasie przyjazdu najbliższych autobusów i tramwajów. Co ciekawe nie będą to informacje z rozkładu jazdy, a rzeczywiste dane - bowiem autobusy i tramwaje będą się co 15 sekund „meldowały” przesyłając do systemu dane o swojej aktualnej lokalizacji.
- Termin wprowadzenia całości systemu ITS to koniec października 2015 roku. Przy czym część niezwiązana z korytarzem tramwajowym wprowadzona zostanie do końca października tego roku przy ograniczonej sprawności systemu – informowała nas Monika Bralska z ratuszowej jednostki realizującej projekt tramwajowy.
Przypomnijmy, przetarg na budowę i montaż ITS w Olsztynie wygrała firma Sprint, która wywiązała się już z części umowy. W byłej siedzibie drogowców przy ul. Szrajbera powstały dwa centra zarządzania ruchem (Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym oraz Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym-red.) składające się z kilkudziesięciu kamer monitoringu wizyjnego na ''testowych'' w ubiegłym roku skrzyżowaniach. Drogowcy wraz z firmą Sprint sprawdzali już także działanie priorytetów dla autobusów komunikacji miejskiej na wyznaczonych trasach przejazdu. Kilka z nich wyposażono więc na próbę w urządzenia potrzebne do przeprowadzenia testów w ramach systemu sterowania transportem publicznym.
Głównym celem wdrożenia systemu ITS w Olsztynie jest poprawa standardów technicznych i użytkowych sieci transportowej miasta, poprawa jakości funkcjonowania i wykorzystania komunikacji miejskiej.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz