Dziś jest: 19.11.2024
Imieniny: Maksyma, Salomei
Data dodania: 2015-06-19 11:36
Ostatnia aktualizacja 2015-06-22 15:40

Iwona Starczewska

Prezentacja pierwszego po pół wieku tramwaju w Olsztynie. Tak wygląda Solaris Tramino

Dziś podczas specjalnego spotkania w niemal gotowej już zajezdni tramwajowej przy ul. Kołobrzeskiej odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego z piętnastu tramwajów Solaris Tramino, zbudowanych w Poznaniu specjalnie dla stolicy Warmii i Mazur.  

reklama

Solaris Tramino już od niemal tygodnia przebywa w Olsztynie. Dziś jednak odbyła się jego oficjalna prezentacja w zajezdni tramwajowej przy ul. Kołobrzeskiej. Tramwaj na tory wyjedzie jesienią tego roku, jednak już dziś można było go dokładnie obejrzeć. Limonkowy tramwaj to niskopodłogowy i klimatyzowany pojazd, wyposażony w nowoczesne biletomaty, które oprócz bilonu przyjmować będą płatności ''zbliżeniowo'' kartą. 

- To wyjątkowe wydarzenie, bo spotykamy się też w tej nowo wybudowanej zajezdni. Bardzo się cieszymy, bo w tym roku mija 50 lat od czasu kiedy tramwaj przestał kursować w Olsztynie, a wcześniej służył blisko 60 lat i wpisał się w historię miasta. Dziś do tej historii wracamy. Ten tramwaj jest pierwszy z 15, w przyszłym tygodniu przyjedzie już kolejny. Projekt, który jest w trakcie realizacji, współfinansowany środkami unijnymi, jest największym projektem w powojennym Olsztynie. Pamiętajmy, że projekt to nie sam tramwaj, ale również dziesiątki a może i setki przebudowywanej sieci podziemnej , tej najstarszej. To również modernizacja ulic, nowa ulica Obiegowa i nowoczesny system ITS – powiedział prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

O jakości i ważnym aspekcie ekologicznym Tramino Olsztyn zapewniał członek zarządu Solarisa.

- Nowy tramwaj dla Olsztyna to również ekologia. Potrafi przewieźć 200 pasażerów to więc tyle co w około 40 samochodach osobowych, czyli 15 tramwajów to 600 aut mniej w godzinach szczytu. Jeśli będzie miał zapewniony priorytet to będzie najszybszym sposobem komunikowania w Olsztynie. Budowa tramwajów dla Olsztyna jest zaawansowana w 80 procentach. W ścisłej kooperacji z miastem będą pojawiać się one kolejno w Olsztynie – zapewniał Zbigniew Palenica, członek zarządu firmy Solaris Bus.

O trudnych doświadczeniach miasta z projektem tramwajowym przypomniał Zbigniew Wybacz z Departamentu Projektów Infrastrukturalnych PARP.

- To radosna okazja, bo ten projekt miał różne dzieje. Początek był bardzo dobry, kiedy cieszyliśmy się z podpisania umowy na dofinansowanie kwotą niemal 350 mln złotych dzięki zgodzie Komisji Europejskiej. Później było trochę gorzej, jednak najważniejsze jest to że dzięki determinacji udało się te niebezpieczeństwa zażegnać. I teraz możemy czekać na koniec roku na rozliczenia. Wasze trudne doświadczenia będą procentować w przyszłej perspektywie finansowej. Państwo macie bonus, bo jako jedyni wprowadziliście teraz całkiem nowy środek transportu, który można rozwijać na nowej infrastrukturze. Zrobiliście najważniejszy krok. Mam nadzieję, że myślicie już o kolejnych inwestycjach, a nam pozostaje dopingować i służyć radą – mówił Zbigniew Wybacz.

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • Mój podpis 2015-06-19 13:43:02 217.153.*.*
    To co, pierwsze wypadki to tramwaj + NOL-e? ;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • jaa 2015-06-19 13:07:21 46.169.*.*
    hahahaha 600 aut mniej? :d dobre sobie kto tym będzie jeździł? chyba, ze 600 aut w pierwszym miesiacu pojedzie do blacharza bo ludzie nie będą umieli z tramwajami jeździć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • konio 2015-06-19 12:05:56 2.30.*.*
    jakie beda ceny biletow moze ktos wie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0

www.autoczescionline24.pl