Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji. Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.
Ponadto realizacja projektu umożliwi swobodny i nieograniczony dostęp jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego. Budowa drogi wodnej będzie gwarantem bezpieczeństwa morskiego kraju.
Ustawa, którą podpisał już Prezydent RP, określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji, w tym m.in. postępowanie poprzedzające wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej, tryb i organ właściwy do wydania tej decyzji, niezbędne elementy takiej decyzji i dalszą procedurę odwoławczą, skutki wydanej decyzji w odniesieniu do innych organów administracji publicznej czy też państwowych jednostek organizacyjnych, a także podmiotów prawa cywilnego dysponujących prawami do nieruchomości, które zostaną objęte decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej. Zgodnie z przedmiotową ustawą infrastruktura dostępowa obejmuje instalacje, urządzenia i obiekty niezbędne do wybudowania i funkcjonowania drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Organem powołanym do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej będzie Wojewoda Pomorski, zaś ze względu na to, że część przedsięwzięć związanych z budową planowanej drogi wodnej będzie zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim, wydanie decyzji dotyczącej tego typu inwestycji będzie musiało zostać poprzedzone konsultacjami z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim.
Ustawa zakłada, iż wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, zostaną rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym w tym zakresie będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, zaś Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku ma pełnić w tym przypadku rolę organu opiniodawczego.
Taki podział kompetencji wiąże się z tym, że znacząca większość elementów architektoniczno-budowlanych składających się na projekt będzie znajdować się w granicach województwa pomorskiego, podczas gdy obszarowo inwestycja będzie położona w przeważającej mierze w województwie warmińsko-mazurskim.
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, które mają na celu skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz