Łynostrada to projekt zakładający budowę szlaku pieszo-rowerowego wzdłuż rzeki Łyny – na całym jej miejskim odcinku.
Dotąd realizacja Łynostrady była przekładana, również z powodu trudności ze znalezieniem wykonawcy projektu. Teraz prace już się zaczęły.
- Można się po tym rzekonać zaglądając na starą ulicę Artyleryjską, gdzie rozpoczyna się jej leśny odcinek. W tym przypadku pogoda nam pomaga i można z optymizmem stwierdzić, że będzie dobrze – informuje prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz,
To nie oznacza jednak, że problemy z realizacją Łynostrady się zakończyły.
Okazuje się bowiem, że projekt - zwłaszcza na odcinku pomiędzy ulicami Kalinowskiego i Tuwima - musi zostać zrealizowany w innej niż początkowo zakładano technologii.
- „Łynostrada” w tym miejscu przebiegać będzie wałem oddzielającym nurt Łyny od trzcinowiska po polderze, powstałym w miejscu osuszonego jeziora Płociduga. Trzcinowisko, które w ostatnich latach ulega renaturalizacji, to wartościowy użytek ekologiczny i miejsce gniazdowania oraz bytowania wielu gatunków chronionych ptaków i płazów. Ale wał jest w złym stanie, z tendencją do rozmywania przez obecność bobrów i ich nory – wyjaśnia prezydent.
Problem z tym odcinkiem Łynostrady był już konsultowany z profesorem Zbigniewem Endlerem – specjalistą od ekologii i działań chroniących środowisko. Jakie wnioski wyciągnięto?
- Projekt ścieżek trzeba zmienić i odejść od podpowiadanego pomysłu dociążenia grobli płytami drogowymi. Ścieżka musi być lekka i, z uwagi na pokłady torfu oraz nawodnienie, „pracująca” razem z gruntem. W przeciwnym razie nie będzie trwała. Trzeba będzie również ograniczyć ją obrzeżami , najlepiej z materiałów naturalnych, żeby uniknąć jej rozmywania. Większość prac ziemnych trzeba będzie wykonać ręcznie, ewentualnie wykorzystując do transportu Łynę, gdyż dojazd ciężkim sprzętem grozi po prostu jego utopieniem w grząskim gruncie – dodaje Piotr Grzymowicz,
Prezydent uspokaja – pytanie o Łynostradę nie brzmi ''czy ją realizować'' – bo to już postanowione, pytanie brzmi jedynie w jakiej technologii wykonać ścieżki by służyły nam jak najlepiej i najdłużej.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz