Dziś jest: 25.11.2024
Imieniny: Erazma, Katarzyny
Data dodania: 2014-08-20 11:42
Ostatnia aktualizacja 2014-09-03 08:56

Iwona Starczewska

Rewolucja w komunikacji. Tak będzie wyglądać nasze miasto

Jesienią przyszłego roku zakończą się prace nad projektem tramwajowym. Już dziś prezentujemy Wam wizualizacje tego jak prezentować się będą ulice, którymi przejeżdżać będą tramwaje.

reklama

Budowa linii tramwajowej – póki co – widoczna jest jedynie na ulicy Obiegowej, która jest elementem projektu tramwajowego. W ramach przetargu wykonawca za kwotę niemal 46 mln złotych wybuduje ulicę Obiegową od skrzyżowania Sikorskiego - Pstrowskiego do ul. Piłsudskiego wraz z trakcją tramwajową na odcinku od skrzyżowania ul. Pstrowskiego-Sikorskiego do ul. Żołnierskiej.

Jak wyglądać będzie ta część miasta po zakończeniu prac?

 

 

 

Niebawem na plac budowy wejdzie firma Skanska, która wybuduje ulicę Bukowskiego, a także odcinek torowiska przebiegający przez ulicę Sikorskiego, Witosa, Płoskiego. Zmiany dotyczą również ul. Tuwima – tamtędy również pojadą tramwaje. W projekcie przewidziano także budowę kładki pieszo-rowerowej w ciągu ul. Tuwima oraz wzmocnienie mostu nad rzeką Łyną. Trasa jednotorowej odnogi linii tramwajowej, którą wykona Skanska biegnie wzdłuż ulicy Tuwima do Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. W miejscu inwestycji powstanie także dwutorowy przystanek końcowy, mijanka i punkt socjalno-informacyjny. Trasa linii biegnie po północnej stronie ul. Tuwima, poza obszarem jezdni i krzyżuje się z ulicą G. Nowaka oraz J. Iwaszkiewicza.

 

Rewolucja komunikacyjna czeka nas również w ścisłym centrum, gdzie po wprowadzeniu linii tramwajowej szykują się spore zmiany.

al. Piłsudskiego

  • Na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Dąbrowszczaków linia tramwajowa będzie dwutorowa, a nie jednotorowa jak pierwotnie planowano. To pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania i w większym stopniu uniezależni tramwaje od sytuacji nadzwyczajnych (awarie, wypadki itp.). Olsztyńskie tramwaje będą dwukierunkowe, więc w razie potrzeby będzie można skrócić trasę do przystanku Centrum, a tramwaj pojedzie "pod prąd", gdy drugi tor będzie zablokowany.

  • Przystanek Centrum zostanie zamieniony w tzw. zintegrowany przystanek autobusowo-tramwajowy. Oznacza to, że i autobusy, i tramwaje będą zatrzymywały się na tym samym przystanku. Dzięki temu większość przesiadek będzie odbywała się w najprostszy z możliwych sposobów - z tego samego peronu. W przypadku przesiadki na autobus czy tramwaj w przeciwnym kierunku wystarczy przejście przez torowisko, nie będzie potrzeby przechodzenia aż na drugą stronę jezdni, ponieważ perony połączonego przystanku autobusowo-tramwajowego znajdą się na środku ulicy, między jezdniami. Przystanek będzie miał aż 66 metrów, co oznacza, że pomieści tramwaj i dwa najdłuższe autobusy przegubowe. Dzięki takiemu zaprojektowaniu przystanku Centrum Olsztyn zyska węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

  • Dzięki tramwajom autobusy nie będą tkwiły w korkach na al. Piłsudskiego, ponieważ od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kościuszki będą poruszały się po torowisku tramwajowym, czyli po tzw. trambuspasie. Uniezależni je to od ewentualnych korków na jezdni dla samochodów.

  • Przebudowa al. Piłsudskiego przy okazji powstawania linii tramwajowej będzie oznaczała pewne zmiany w ruchu samochodowym. Ponieważ spadnie rola alei w tranzycie będzie można pozostawić po jednym pasie w każdym kierunku bez większych szkód dla płynności ruchu.

  • Na jezdni zostaną też wyznaczone (od ul. Dąbrowszczaków do ul. Kopernika i ul. Plater) pasy dla rowerów i to po obu stronach ulicy. 

  • Powstaną trzy nowe przejścia dla pieszych. Pierwsze na wysokości ul. Dąbrowszczaków to w zasadzie przywrócona zebra, którą z powodu bezpieczeństwa trzeba było zamknąć w 2009 roku. Drugie, całkiem nowe przejście powstanie kilkadziesiąt metrów dalej w stronę Urzędu Wojewódzkiego, na drugim końcu przystanku autobusowo-tramwajowego. Trzecie pojawi się przed samym Urzędem Wojewódzkim, między ul. Kopernika i ul. Plater.

  • Co ważne, nie ubędzie miejsca dla pieszych na chodnikach, co pierwotnie planowali projektanci.

  • Wzdłuż alei pojawi się także więcej zieleni. 

ul. Pieniężnego

  • Na całej długości ul. Pieniężnego zostanie przywrócony ruch dwukierunkowy. Nie przyniesie to większych zmian dla kierowców. Dziś i tak od mostu św. Jakuba do ul. 22 Stycznia poruszają się dwoma pasami ruchu - tak będzie po zmianach na całej długości ulicy. W kierunku południowym, do pl. Roosevelta samochody i dziś poruszają się w praktyce jednym pasem, tyle że dłuższą drogą - przez ul. 11 Listopada i pl. Jedności Słowiańskiej. Po zmianach związanych z uruchomieniem tramwajów ta droga się skróci - ruch zostanie skierowany prosto w dół ul. Pieniężnego. 

ul. 11 Listopada

  • Zmiany na plus na ul. 11 Listopada najbardziej odczują piesi. Dziś poruszają się pod ścianami budynków wąskimi chodnikami, bo obok biegnie trójpasmowa ulica. Po wprowadzeniu tramwajów to się zmieni. Samochody pojadą jednym pasem, obok pobiegnie jeden tor linii tramwajowej, a reszta terenu zostanie oddana pieszym. 

  • Ulicą poruszać się będą głównie tramwaje i autobusy, ruch samochodowy będzie miał charakter lokalny. Całkowicie ulicy w deptak zamienić się nie da, ponieważ mogłoby to oznaczać ogromne utrudnienia i praktycznie odcięcie od centrum mieszkańców i firm znajdujących się przy ulicach Nowowiejskiego, Wyzwolenia czy Skłodowskiej-Curie. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu samochodów będzie zdecydowanie mniej, ale też nie utrudni się życia na sąsiednich ulicach.

  • Podobnie jak na al. Piłsudskiego przybędzie zieleni.

  • Pojawi się nowe przejście dla pieszych - tuż za pl. Jana Pawła II, na wysokości budynków 11 Listopada 4 i 11 Listopada 13. Dotychczas między Ratuszem a Wysoką Bramą przez ulicę przejść nie było można, po uruchomieniu tramwajów się to zmieni, co powinno np. pomóc sklepom przy ul. 11 Listopada.

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • mlawa 2014-08-21 22:53:36 178.36.*.*
    czy tylko mi sie wydaje ze obserwatorium zostalo potraktowane jak jakas peerelowska upadla mleczarnia przy drodze krajowej pomiedzy gdanskiem a warszawa?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • nima 2014-08-21 12:22:59 213.184.*.*
    z powodu zmiany położenia przystanku tramw przy Koktajlu a nie Wysokiej Bramy informacje troche nieaktualne.. 2 kierunki na Pieniężnego.. zimą.. a o ile wydłuży sie przez to czekanie na zielone dla pieszych?? znowu pieszy sie nie liczy. przynajmniej zamontujcie liczniki czekania na to zielone dla pieszych!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl