Droga będzie kontynuacją obwodnicy Ostródy. Wykonawcą zadania jest firma Budimex S.A. Do jej zadań należy budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo-Wirwajdy o długości około 5 km. Przewidziano także budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.
- Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo-Wirwajdy to łącznik między drogami krajowymi 15 i 16. Będzie stanowił południową obwodnicę Ostródy. Ten stosunkowo krótki odcinek zasadniczo zmieni układ drogowy w tej części woj. warmińsko-mazurskiego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja powstanie w systemie „Projektuj i buduj”. To oznacza, że wykonawca ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W takim wypadku musi w ciągu 5 miesięcy złożyć wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Może również wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu.
Odcinek docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1)-Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin-Piła-Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz-Grudziądz-Ostróda, S7 Ostróda-Olsztynek, S51 Olsztynek-Olsztyn, S16 Olsztyn-Ełk oraz S61 Ełk-Budzisko.
- Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki” – wyjaśnił Karol Głębocki, specjalista ds. komunikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Obszar obemuje teren 3 województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km². Analiza pozwoli określić korytarze dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych oraz pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania.
- Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym – dodał Karol Głębocki.
Część środków pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycja ma zakończyć się do 2023 r.
Kalendarium:
13 października 2015 r. - wpisanie w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych drogi S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) do wykazu autostrad i dróg ekspresowych,
13 października 2016 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka S5 Ornowo-Wirwajdy,
27 lutego 2017 r. - ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
1 czerwca 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,
16 grudnia 2019 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,
28 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
2020 - 2023 - planowane lata realizacji.
Komentarze (8)
Dodaj swój komentarz