Przypomnijmy, budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie, czyli nowego dworca kolejowego, autobusowego z galerią handlową – w teorii miała przebiegać bez problemu.
W teorii. W praktyce zaś, w listopadzie tego roku minął dokładnie rok od momentu kiedy podczas specjalnej sesji Rady Miasta Olsztyna przyjęto miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolic Dworca Głównego. Na tym terenie, zgodnie z zamysłem inwestora, spółki Retail Provider (główny inwestor i właściciel olsztyńskiego PKS-u) powstać miało nowoczesne Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli nowy dworzec kolejowy, autobusowy wraz z galerią handlową. Grupa kapitałowa Retail Provider znalazła nawet partnera strategicznego zapewniającego pełne finansowanie projektu.
Inwestor - który już w lutym 2012 roku zapowiadał, że jeśli przez około 7 miesięcy powstanie plan zagospodarowania przestrzennego, to wybudowanie kompleksu jest możliwe do 2014 roku – wciąż zapewniał, że ze swojej strony jest gotowy do budowy.
Tymczasem, jak się okazało – PKP wymaga, by inwestor przedstawił spółce partnera prywatnego, który ma doświadczenie przy budowie dworców, z którym to PKP mogłoby podpisać partnerstwo publiczno-prywatne.Retail Provider takiego doświadczenia nie posiada.
Warunkiem była również zamiana gruntów między miastem a PKP. Tereny wokół olsztyńskiego dworca po części należą do PKP, do miasta i do Retail Provider. PKP chciałoby przejąć część gruntów należących do miasta w zamian za grunty przy al. Sybiraków, gdzie miasto planuje budowę boiska szkoleniowego dla młodych piłkarzy.
Do tej pory w sprawie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego niewiele się mówiło. Jak się jednak okazuje – inwestorowi spółce Retail Provider udało się nawiązać współpracę z partnerem o wymaganym przez PKP doświadczeniu.
- Warunkiem stawianym przez kolejarzy było znalezienie strategicznego inwestora. Właśnie w tych dniach otrzymałem informację, że doszło do porozumienia pomiędzy właścicielem dworca autobusowego, firmą Retail Provider a poważnym i doświadczonym w realizacji tego typu projektów strategicznym inwestorem. Oznacza to, że projekt budowy głośno zapowiadanego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego może wejść w kolejny, mam nadzieję, że już decydujący etap. Dla nas jest to istotne także dlatego, że firma Retail Provider deklarowała specjalny pakiet istotnych udogodnień komunikacyjnych dla miasta, a więc z oczywistych powodów interesuje mnie, czy dotrzyma słowa – informuje na swoim blogu prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.
Wedle pierwotnych planów Zintegrowane Centrum Komunikacyjne składać się miało z dworca kolejowego, autobusowego z galerią handlową (180 punktów handlowo-usługowych-red.), ale i przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Na dachu budynku przewidziany jest parking na 900 aut. W planach jest również przejście podziemne z dworca na Zatorze. Inwestor zakładał również budowę mieszkań komunalnych.
- Mogę potwierdzić pozyskanie partnera inwestycyjnego dla Nowego Dworca w Olsztynie. Od dynamiki prac Władz Miasta Olsztyna zależy teraz, jaki harmonogram działań przyjmie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne - mówi nam Justyna Prokop PR Manager firmy Retail Provider.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz