Przy utrzymanym ruchu pociągów prowadzone są intensywne prace na stacji Olsztyn Główny. Na budowie wykorzystywane jest kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. W pracach uczestniczy około 130 pracowników wykonawcy.
Demontowane są stare tory, podkłady, elementy sieci trakcyjnej. Pracownicy wykonawcy rozpoczęli już rozbiórkę peronu nr 4. Od 14 kwietnia rozpoczną się prace na torach w okolicy wiaduktu drogowego na ul. Limanowskiego. Zamontowane będą rozjazdy, które zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów i zapewnią lepszą obsługę nowego przystanku Olsztyn Śródmieście.
Szeroki zakres prac wymusi wprowadzenie zmian w komunikacji ze stacji Olsztyn Główny w kierunku Gutkowa oraz Elbląga. Prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami. Od 14 kwietnia pociągi dalekobieżne PKP Intercity łączące Olsztyn z Trójmiastem pojadą trasą zmienioną przez Ostródę i Iławę. Na dotychczasowej trasie przez Morąg, Elbląg i Malbork wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Pociągi regionalne Polregio do Elbląga i Malborka będą rozpoczynały i kończyły bieg na przystanku Olsztyn Likusy. Na odcinku Olsztyn Likusy – Olsztyn Główny podróżnych przewiozą autobusy.
PKP zapewniają, że modernizacja stacji Olsztyn Główny dla pasażerów wiąże się z komfortem obsługi. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp na perony. Ułatwieniem będą windy prowadzące na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie mają zapewnić bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK mają zadbać o to, aby został zachowany ich historyczny charakter.
Pasażerowie zyskają dodatkowy dostęp na perony od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne. Dzięki temu również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodne dojście – dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się. Przejście będzie szersze oraz wyższe.
Zwiększą się możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji dzięki wymianie około 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania w Olsztynie.
Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Komentarze (23)
Dodaj swój komentarz