Aby silnik pracował prawidłowo, potrzebne jest mu paliwo – problemy z układem paliwowym wpływające na pracę silnika
Problemy z silnikiem mogą być efektem tego, że dostarczana jest do niego nieprawidłowa dawka paliwa. Doprowadzenie właściwej ilości paliwa w zależności od aktualnego zapotrzebowania silnika jest możliwe, dzięki ciśnieniu. Regulator ciśnienia paliwa zwiększa lub zmniejsza ciśnienie w układzie m.in. w zależności od tego, jak mocno wciśnie się pedał gazu. Awaria tego elementu sprawia, że ciśnienie w układzie staje się zbyt niskie – wówczas silnik traci moc i szarpie. Uszkodzony regulator może też generować zbyt wysokie ciśnienie. W tej sytuacji silnik może zostać wręcz „zalany” paliwem, które się nie spali. Da się przy tym łatwo wyczuć zapach paliwa podczas pracy silnika.
Regulator ciśnienia paliwa jest niezbędny, ponieważ pompa paliwa generuje stałe ciśnienie – bez regulatora sterowanie ilością paliwa doprowadzanego do silnika byłoby niemożliwe. Objawy awarii pompy są bardzo podobne jak przy uszkodzeniu regulatora ciśnienia – szarpanie i spadek mocy, problemy z odpaleniem, gaśnięcie silnika, czy nieprawidłowe zużycie paliwa. Dodatkowo zepsuta pompa paliwa głośno hałasuje podczas pracy – dziwne dźwięki dobiegają wówczas z okolicy baku. Spadek mocy silnika może także pojawić się, gdy filtr paliwa się zużyje. W trakcie pracy filtr wyłapuje zanieczyszczenia, które powoli go zapychają. Obniży się wówczas przepustowość filtra i zwyczajnie paliwo przestaje przez niego swobodnie przepływać, przez co wystarczająca ilość paliwa nie może zostać doprowadzona do baku. Wymiana filtra powinna w takiej sytuacji usunąć problem.
Oprócz paliwa silnik wymaga odpowiedniej dawki powietrza – powszechne usterki w układzie dolotowym
Silnik potrzebuje do pracy nie tylko paliwa – musi być ono wymieszane we właściwych proporcjach z powietrzem. Dlatego do sprawnej pracy silnika niezbędny jest sprawny układ dolotowy, który to powietrze doprowadzi. Elementy tego układu to m.in. kolektor dolotowy, przewody, czy chłodnica powietrza (intercooler). Wszystkie te części są narażone na rozszczelnienie, przez co do układu trafia zbyt dużo powietrza. Wówczas silnik traci moc oraz zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym. Może się przy tym pojawić spalanie stukowe, powodujące stukający hałas. Zbyt dużo powietrza w mieszance powoduje również wyższą emisję zanieczyszczeń. Odwrotnym przypadkiem jest zbyt mała ilość powietrza trafiająca do silnika. W tej sytuacji najczęściej winny jest zapchany filtr powietrza.
Spalona mieszanka paliwowo-powietrzna musi zostać usunięta z silnika – niesprawny układ wydechowy również zakłóca pracę silnika
Praca silnika opiera się na spalaniu mieszanki paliwa z powietrzem – efektem tego są spaliny, które muszą zostać skutecznie usunięte, aby zrobić miejsce na kolejną dawkę mieszanki. Problemy z usuwaniem spalin również mogą powodować utratę mocy silnika. Podobnie jak w przypadku układu dolotowego, awaria układu wydechowego może być wynikiem rozszczelnienia lub zapchania. Nieszczelność w układzie wydechowym jest zwykle efektem korozji. Awaria jest dosyć wyraźna, gdyż znacząco zwiększa się przy tym hałas podczas pracy silnika.
Zapchany układ wydechowy jest wyjątkowo groźny dla silnika – spaliny nie mogą znaleźć drogi wyjścia i są zmuszone obrać inną ścieżkę ewakuacji. W efekcie mogą zniszczyć łączenia poszczególnych elementów układu i spowodować nieszczelność, przez którą się wydostaną na zewnątrz. Mogą także pozostać w komorze spalania, skąd trafiają do skrzyni korbowej i niszczą uszczelnienia silnika.
Jak widać powody utraty mocy, które wywołują problemy z pracą silnika, czasem biorą się z innych układów samochodu. Dlatego warto zadbać o regularną wymianę poszczególnych filtrów i kontrolę newralgicznych elementów. Usunięcie awarii na czas pozwoli uchronić silnik przed skutkami pracy w niewłaściwych warunkach, które niechybnie prowadzą do zniszczenia jednostki.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz