Najświeższy raport stworzony przez Gemius, „E-commerce w Polsce 2019”, nie pozostawia wątpliwości – coraz więcej z nas kupuje online, a klientów e-sklepów przybywa wśród wszystkich grup wiekowych, także seniorów. W 2019 r. 62% internautów potwierdziło, że robi zakupy w e-sklepach. Dla porównania w 2018 r. było to 56% użytkowników Internetu, a w 2017 r. – 54%. Sklepy internetowe cenione są m.in. za ogromną wygodę robienia zakupów – można w nich zamówić produkty o dowolnej porze, bez wychodzenia z domu. Nierzadko sklepy internetowe prezentują także większy wybór produktów oraz atrakcyjniejsze ceny. Kuszenie niższą ceną to podstawowe narzędzie promocji handlu, bez względu na to, czy jesteśmy właścicielami sklepu internetowego, czy stacjonarnego. Jednak trzeba to robić umiejętnie – jeśli promocja nie trafi do właściwego odbiorcy, będzie nieskuteczna.
Niższe ceny – więcej klientów
Ta prosta prawda to podstawowa zasada kierująca promocją sprzedaży w sklepach i lokalach usługowych różnego rodzaju. Wielu konsumentów lubi promocje typu „2 + 1” – „kup dwa produkty, a trzeci dostaniesz gratis” itp. Tego rodzaju promocje zachęcające do zakupu większej liczby towarów (przy łącznej obniżonej cenie) szczególnie dobrze sprawdzają się w przypadku produktów spożywczych, kosmetyków, a także książek, które mogą być sprzedawane w pakietach tematycznych.
Większość rodzajów promocji bezpośrednio oznajmia jednak obniżenie cen produktów. Może to być sezonowa obniżka funkcjonująca na zasadach wyprzedaży. Wówczas wyraźna informacja na temat takiej promocji powinna być widoczna na stronie głównej sklepu, a w przypadku sklepów stacjonarnych – w witrynie, a także np. w rozsyłanych do klientów newsletterach. Inny typ obniżki to rabat. Kupony i kody rabatowe należą obecnie do najpopularniejszych form promocji, zwłaszcza na kanałach online. Sklepy korzystają z nich na tyle chętnie, że powstają nawet strony internetowe gromadzące wyłącznie przeróżne kody rabatowe do wykorzystania w różnych e-sklepach. Poza tym funkcjonują także kupony rabatowe – w formie papierowej lub elektronicznej – oraz formy rabatów naliczanie bezpośrednio przy transakcji.
Dopasowane obniżki i rabaty
Wiele kuponów rabatowych i obniżek funkcjonuje na bardzo prostej zasadzie – obejmują cały asortyment danego sklepu bądź jego część (np. produkty sezonowe, produkty z jednej kategorii). Coraz częściej jednak pojawiają się także oferty węższe, np. rabat na produkty danej marki, na ściśle określone rodzaje produktów itp. Rabaty mogą być dopasowane także do konkretnego klienta.
Niektóre kupony rabatowe mają za zadanie zachęcić do pierwszych zakupów – takie rabaty na start często powiązane są z wymogiem rejestracji w sklepie lub zapisania się do newslettera. Bywa, że rabat udzielany jest też przy dużych zakupach. Stali klienci, czyli zapisani do newsletterów oraz programów lojalnościowych otrzymują natomiast często informacje o rabatach na adres e-mail, poprzez SMS itp. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zachęcony rabatem klient faktycznie dokona zakupu, warto go spersonalizować.
W przypadku stałego klienta dopasowanie atrakcyjnej oferty rabatowej nie jest trudne. Pomaga tu historia jego zakupów, dzięki której można stworzyć profil jego zainteresowań. Z drugiej strony można także wygenerować rabat na podstawie ostatnich zakupów czy nawet ankiety. Nie jest to trudne ani czasochłonne, a przy tym jest możliwe do zrealizowania zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych. Pomocny okaże się system do generowania kuponów rabatowych z poziomu terminala POS, np. oferowany przez Polskie ePłatności, które w ramach swoich usług oferują szeroką gamę dodatkowych usług możliwych do zaimplementowania w terminalu, bądź z poziomu systemu sprzedażowego e-sklepu. Kupon rabatowy może zostać wygenerowany od razu po dokonaniu transakcji przez klienta – w przypadku spełnienia określonych warunków, które sprzedawca sam wcześniej definiuje. Można tu brać pod uwagę cały wachlarz możliwości – od minimalnej ceny zakupu po rodzaje produktów, których cena zostanie obniżona.
Personalizacja to obecnie bardzo istotny element promocji. Google Ads dba o to, aby klient trafił do sklepu, w którym znajduje się potencjalnie interesujący go produkt. Kiedy zaś klient już się tam znajdzie, warto zachęcać go do regularnych zakupów poprzez dopasowane do niego rabaty.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz