Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2015-11-03 10:13

Iwona Starczewska

Społecznicy komentują: ''Nowa Bałtycka stare błędy''

Po podpisaniu przez miasto umowy na zaprojektowanie ulicy Nowobałtyckiej, głos w sprawie zabrali społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy od początku krytykowali forsowaną przez miasto koncepcję budowy tej drogi. Zdaniem społeczników, inwestycja, której koszt wyniesie około 100 mln złotych może zauważalnie pogorszyć warunki ruchu w całym centrum.  

reklama

Przypomnijmy, w poniedziałek władze miasta podpisały umowę na zaprojektowanie ulicy Nowobałtyckiej. Drogi, której celem jest rozładowanie komunikacyjne północno-zachodniej część miasta. Nowa ulica, rozpoczynająca się w okolicach stacji kolejowej Gutkowo i łącząca się z istniejącą Bałtycką w okolicy wiaduktu na Likusach, w myśl miejskiej koncepcji ma być drogą klasy G o dwóch jezdniach, po dwa 3,5-metrowe pasy ruchu. Droga ma przekraczać linię kolejową bezkolizyjnie - za pomocą projektowanej 100-metrowej estakady nad torami PKP.

Tej koncepcji sprzeciwiają się społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna. Jak mówią – to nowa Bałtycka ale stare błędy.

- Przyczyną korków tworzących się na istniejącej ulicy Bałtyckiej wcale nie jest jej niedostateczna szerokość – jest nią duża liczba wlotów, zwłaszcza w rejonie Likus, a przede wszystkim ograniczona przepustowość ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. O ile wyprowadzenie ruchu poza obszar zabudowy usunie ten pierwszy problem, o tyle drugi pozostanie nierozwiązany. Przeciwnie – nowa, szeroka droga przyciągnie znacznie większą liczbę kierowców – komentuje Jerzy Gozdek z Forum Rozwoju Olsztyna.

Społecznicy z FRO uważają więc, że wydawanie 100 mln złotych na tę inwestycję wydaje się bezzasadne, gdyż tylko zwiększyć ilość samochodów na ulicach i skumuluje korki przed rondem Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.

- Nawet gdyby założyć, że ulica (Nowobałtycka oraz rondo będą drożne nawet w godzinach szczytu, pozostaje problem dalszego prowadzenia zwiększonego ruchu. Dokąd pojadą kierowcy z Nowobałtyckiej? Część z nich zapewne skieruje się w stronę Dzielnicy Przemysłowej – w rejon ulic Lubelskiej i Towarowej. Po drodze napotkają wąskie gardło w postaci dwupasowej (nie licząc buspasów) ulicy Partyzantów i wydłużą zatory, które już dziś tworzą się przed skrzyżowaniami ulic Partyzantów, Wojska Polskiego i Artyleryjskiej oraz Partyzantów i 1 Maja, jak również przed Rondem Bema i rondem przy dworcu Olsztyn Główny. Inni kierowcy skierują się od ronda OKS w kierunku placu Roosevelta – ci napotkają wąskie gardło tuż za rondem, na dwupasowej ulicy Grunwaldzkiej, której przejechanie w godzinach szczytu już przy obecnym natężeniu ruchu wymaga sporo czasu. Później ustawią się w rosnących kolejkach przed kolejnymi skrzyżowaniami wzdłuż ulicy Niepodległości bądź zapełnią miejsca postojowe na chodnikach Starego Miasta. Kierowcy, którzy z ronda OKS zjadą w aleję Schumana, nie wpłyną wprawdzie na sytuację komunikacyjną w centrum, jednak jedynym znaczącym celem podróży wymagającym jazdy tą trasą jest uniwersytet, a żeby do niego dotrzeć, trzeba będzie przedrzeć się przez zator na ulicy Armii Krajowej – wyjaśnia Gozdek.

Zdaniem społeczników budowa szerokich pasów ruchu Nowobałtyckiej zachęcać będzie do rozwijania większych prędkości.

Tych, którzy z powątpiewaniem kręcą głową, zachęcamy do wycieczki na ulicę Sielską, której w ramach przebudowy nadano podobne parametry: niejeden kierowca stracił tam już prawo jazdy, ponad dwukrotnie przekraczając dozwoloną pięćdziesiątkę – wyjaśniają społecznicy. FRO wśród wad tego rozwiązania, wymienia również zwiększony hałas, który z kolei wiązać się będzie z koniecznością budowy kosztownych ekranów akustycznych w okolicach jeziora Tyrsko. Jak twierdzą społecznicy budowa Nowobałtyckiej kłóci się również z planem budowy północnej obwodnicy Olsztyna.

- Trasa obwodowa obejmie również drogę wojewódzką nr 527, czyli właśnie ulicę (Nowo-)Bałtycką, z którą połączenie powstanie na obszarze gminy Jonkowo. Wprawdzie obwodnica ma powstać dopiero po 2020 roku, lecz kiedy to nastąpi, umożliwi ona sprawny przejazd pomiędzy Gutkowem, gminą Jonkowo oraz miejscowościami leżącymi na północny zachód od Olsztyna a Dzielnicą Przemysłową, bez wprowadzania dodatkowego ruchu do centrum miasta. Szeroka ulica Nowobałtycka osłabi funkcję trasy obwodowej – dodaje Jerzy Gozdek z Forum Rozwoju Olsztyna.

Jakie rozwiązanie proponują więc społecznicy?

- Ulica Nowobałtycka bezwzględnie powinna powstać, jednak nie jako „miejska autostrada”, ale jednojezdniowa ulica klasy Z, złożona z dwóch pasów ruchu o szerokości 3 metrów – wyjaśniają. - Takie rozwiązanie pozwoliłoby skutecznie wyprowadzić ruch tranzytowy poza Likusy, zapewniając przepustowość dostosowaną do przepustowości wlotu ronda OKS. Jednocześnie byłoby, w porównaniu z obowiązującą koncepcją, zdecydowanie tańsze i bardziej przyjazne przyrodzie oraz pieszym. Obszar gargantuicznego skrzyżowania z ulicą Hozjusza dałoby się zauważalnie zmniejszyć, nawet pozostawiając długie wydzielone pasy do skrętów w lewo i w prawo, co z kolei obniżyłoby koszty instalacji sygnalizacji świetlnej. Pozostałe skrzyżowania mogłyby powstać w formie bezpiecznych małych rond. W dłuższej perspektywie czasowej, po budowie północnej obwodnicy miasta, ograniczony przekrój Nowobałtyckiej sprawi, że nie będzie ona konkurencyjna pod względem warunków ruchu wobec trasy obwodowej – dodają.

Źródło: FRO

Komentarze (14)

Dodaj swój komentarz

  • Niklos 2015-11-04 22:07:14 81.190.*.*
    Ludzie! To co piszecie to jakiś obłęd! Siedzicie na kanapach i tylko krytykujecie tych, co sięcoś przynajmniej chce robić. A dlaczego szeroka Nowobałtycka jest złym pomysłem? Jest droga w budowie i w UTRZYMANIU. Samo UTRZYMANIE takiego rozgęszczenia też jest DROGIE. FRO jest po prostu konsekwentne w swoich działaniach. Chcemy w miarę gęstego miasta, gdzie wszędzie mamy blisko pieszo a komunikację miejską opłaca się puszczać. Tyle. I tak z innej beczki. Miasto jest sbyt ciasne by wszyscy jeździli samochodami. Amerykańce się na tym przejechali i stoja w kilometrowych korkach na 24-pasmowych drogach. Uczmy sie na błędach innych, bo nasze dzieci za 30 lat tak czy siak będa rozbierać te wszystkie autostrady.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Jan_Krzysztof 2015-11-04 13:02:18 5.172.*.*
    Ktoś pisał: "TYLKO PO DWA PASY W KAŻDYM KIERUNKU" uzasadniając to tym, że trzeba patrzeć perspektywicznie - to może od razu po 4 pasy w jednym kierunku? Gdzie jest granica tego szaleństwa? Jezioro Żbik umrze, hałas nie da żyć mieszkańcom, zamiast przyrody będzie beton.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Kobyłko 2015-11-04 12:00:54 5.172.*.*
    Propozycja lepsza lub gorsza - kwestia potrzeb i najomości tematu. Nie podoba mi się natomiast ocena (hejt) na Fro, bo obserwując ich działania wiem, że krytykują i chwalą jeśli jest okazja. Dodatkowo występują z inicjatywami i mam wrażenia chcą dobra mieszkańców i przyjaznego do życia miasta. A kto z hejtujących go nie chce - ręka do góry.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Marianna1968 2015-11-04 11:33:52 5.172.*.*
    Jako jedyny uważam że FRO ma rację w tym że o projekcie budowy drogi trzeba dyskutować. I oni tę dyskusje rozpoczeli. Niech się wypowiedzą mieszkańcy obok których ta droga będzie przechodziła, niech eksperci zrobią analizy natężenia i kierunków ruchu wtedy będziemy wiedzieli co można a co trzeba zrobić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Gutko 2015-11-03 19:12:35 83.9.*.*
    jakby Panowie z FRO mieszkali w Gutkowie to może mieliby inne zdanie na temat tej inwestycji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • Krychacz 2015-11-03 18:32:29 82.139.*.*
    Kiedyś się spodziewałem, że jeżeli droga się nadaje do szybszej jazdy, to dobrze i będzie po niej jeżdzić szybko... jednak u nas stawia się ograniczenie 40 i czeka na jadacego szybciej... "Zdaniem społeczników budowa szerokich pasów ruchu Nowobałtyckiej zachęcać będzie do rozwijania większych prędkości"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Z zachodu Olsztyna 2015-11-03 18:01:43 83.9.*.*
    No ręce opadają nad ludzkim "rozumowaniem" "społeczników". Czy będzie jeden pas czy dwa to ilość pojazdów z Jonkowa, Gutkowa, Redykajn, Likus pozostaje taka sama tylko stojąca obecnie w korku przed wiaduktem , a jeszcze ilość pojazdów będzie się co roku zwiększać bo co roku przybywa domów i budynków. TYLKO PO DWA PASY W KAŻDYM KIERUNKU !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • gościu 2015-11-03 16:47:14 195.136.*.*
    Naprawdę nie wiem po co w ogóle pochylać się nad wynaturzeniami umysłowymi tych paru nawiedzonych przygłupów z fro... Mają swoją ideologię (z gatunku "rowery homo eko wege") i niech sobie o niej dyskutują we własnym gronie. Większość ich pomysłów jest sprzeczna z interesami ogółu mieszkańców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • miron 2015-11-03 14:07:15 213.184.*.*
    ja proponuję "fro-cymbałom" wycieczkę do Syrii
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • krzroy 2015-11-03 13:30:23 89.228.*.*
    O ile zwykle popieram projekty FRO to w tym przypadku zdecydowanie się nie zgadzam. Jeżeli już budujemy coś nowego, to budujmy z rozmachem, przyszłościowo. Taką drogę jaką proponuje FRO to przecież już mamy. Po raz pierwszy chyba popieram Grzyma, dwujezdniowa czteropasmówka! Oraz zaplanować przebudowę tego nieudanego ronda na dwupoziomowe skrzyżowanie. Miejsce jest. Nie zgadzać się na budowę na rondzie tego 17-metrowej wielkości monstrum smoleńskiego bo jeżeli powstanie to już po wsze czasy zostanie tam to popieprzone rondo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • twoj-olsztyn 2015-11-03 12:59:40 88.156.*.*
    I znow fro - frakcja reorganizacji Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • kp 2015-11-03 11:57:59 94.254.*.*
    Żenujące... FRO pewnie chciałoby zaoszczędzić na budowie czegokolwiek i rozdać po 500 zł nierobom
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1

www.autoczescionline24.pl