Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2019-02-18 14:24

Redakcja

''Szereg błędów i słabe uzasadnienie decyzji''. Społecznicy odwołują się od decyzji konserwatora w sprawie Dworca Głównego

''Szereg błędów i słabe uzasadnienie decyzji''. Społecznicy odwołują się od decyzji konserwatora w sprawie Dworca Głównego
Wizualizacja Dworca PKP i PKS w Olsztynie po proponowanej przez FRO przebudowie
Fot. FRO

Po tym jak Wojewódzki Konserwator Zabytków ponownie odmówił wpisania Dworca Głównego do rejestru zabytków od tej decyzji odwołali się działacze Forum Rozwoju Olsztyna oraz Warmińsko – Mazurski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków. Społecznicy w swoim piśmie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego wskazują między innymi na dworzec jako świadectwo historyczne dynamicznego rozwoju miasta w latach 60. i 70 XX wieku związanego z budową Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych.

reklama

Jak już informowaliśmy, Wojewódzki Konserwator Zabytków ponownie uznał, że olsztyński Dworzec Główny nie zostanie wpisany do rejestru zabytków. Zajmował się sprawą, bo tak nakazało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, do którego odwołały się stowarzyszenia: Forum Rozwoju Olsztyna, lokalny oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków.

WKZ odmówił wpisania budynku Dworca Głównego do rejestru zabytków, ale zdecydował zaś objąć ochroną wiatę na peronie 2,3 i 4, mozaiki ścienne na dworcu PKP i PKS oraz neon z napisami Dworzec Kolejowy i Dworzec Autobusowy na dachu dworca.

Konserwator w swojej decyzji uznał między innymi, że budynki dworca PKP-PKS nie dokumentują rozwoju miasta.

- Nawiązując do oceny walorów architektonicznych budynków dworca PKP – PKS i biurowca, należy nadmienić, że podobnym językiem architektury operują nie tylko najlepsze obiekty na świecie, ale również pawilony handlowe, hale fabryczne, stacje benzynowe, sklepy sieci handlowych. Są to formy niezwykle proste, powtarzalne, pospolite bez cech indywidualnych. Dworzec olsztyński jest wyłącznie typową realizacją komunikacyjną lat 60. i 70. XX wieku 

- czytamy w treści decyzji WKZ.

Tak jak w przypadku poprzedniej decyzji, organizacje, które złożyły wniosek o objęcie dworca ochroną, odwołały się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na 42 stronach odwołania z licznymi załącznikami, społecznicy wskazują między innymi na błędy popełnione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz – ich zdaniem - słabe uzasadnienie decyzji. Zdaniem stowarzyszenia Olsztyn Główny posiada istotne wartości ze względu na nowatorską koncepcję połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz doskonałe wkomponowanie w układ urbanistyczny oraz stanowi świadectwo historyczne dynamicznego rozwoju miasta w latach 60. i 70 XX wieku związanego z budową Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych.

- Nowy dworzec kolejowo-autobusowy był elementem planowego rozwoju Olsztyna w okresie swojego powstania, toteż niewątpliwie stanowi świadectwo swojej epoki. Warto też odnotować, że dworzec od początku projektowano jako obiekt integrujący transport kolejowy i autobusowy, co stanowiło wówczas (i wciąż stanowi) rzadkość w polskiej praktyce projektowania obiektów infrastruktury transportowej

- czytamy w treści odwołania.

- Przygotowaliśmy poszerzoną analizę, z której jednoznacznie wynika, że olsztyńskie dworzec jest obiektem wyróżniającym się w skali nie tylko regionalnej, ale i ogólnopolskiej. Tak dużych, ciekawych i dobrze zachowanych budynków modernistycznych pełniących funkcje transportowe pozostało zaledwie kilka - stwierdza wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna, Krzysztof Suchowiecki.

FRO chce, by to minister dokonał ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie olsztyńskiego dworca.

Jeśli minister uzna rację społeczników, spółka PKP, która ogłosiła przetarg na projekt przebudowy dworca, będzie musiała zmienić plany. Nie będzie bowiem mowy o zburzeniu obecnej bryły. Konieczna będzie przebudowa obiektu pod ścisłą kontrolą konserwatora.

Komentarze (20)

Dodaj swój komentarz

  • Allensteiner 2019-02-20 10:14:32 213.73.*.*
    Oto propozycja PKP. Ponad czterokrotnie mniejszy budynek w porównaniu do obecnego. https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/nowy-dworzec-w-olsztynie-przede-wszystkim-znacznie-mniejszy-60886.html. Krytycy FRO serio wolicie taki "kurnik" stolicy województwa ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • ed 2019-02-20 09:36:57 31.6.*.*
    Nie twierdzę, że z obecnego dworca nie da się zrobić czegoś pozytywnego, nie twierdze również, że jego zburzenie i budowa nowego jest złym pomysłem. Wszystko zależy od propozycji i ustaleń. Jak dotychczas istnieją dwie wizualizacje nie mające szans na spełnienie. PKP bo zawalili i FRO bo PKP tak nie zrobi. Jedynym pewnikiem na dziś jest to, że wpisanie dworca do rejestru na długie lata zablokuje możliwość zrobienia z nim czegokolwiek i tego FRO nie pojmuje i dlatego inicjatywę FRO uważam za szkodliwa i wręcz destrukcyjną.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • heniek 2019-02-20 09:30:37 82.177.*.*
    Od małego dziecka dworzec ten kojarzył mi z menelami, cwaniakami i syfem, bulgoczącymi w głośnikach zapowiedziami odjeżdżających pociągów i autobusów z których nie wiele można było zrozumieć. Potem była era budek z wszystkim co się da sprzedać, głównie tandeta i fastfood, salony gier, kino video w schronie i śmierdzące szalety oraz równie zaszczane perony do tego zasrane przez gołębie. Tam można było dokumentować transformacje jakie zachodziły w Polsce , dosłownie i w przenośni. Marzy mi się schludny, nowoczesny dworzec, może być mały, jak ktoś połączy z galerią to tam bez problemu znajdzie się miejsce na wypicie w spokoju kawy, zrobienie zakupów, być może zjedzenie normalnego posiłku, czy obejrzenia filmu. Dlaczego wszyscy krzywią się tak na galerie, skoro chodzą tam całą rzeszą, co więcej jeżdżą do Warszawy, Gdańska na zakupy, bo w Olsztynie to dziadostwo nie Galerie, a jednocześnie blokują rozwój tej części miasta. Cokolwiek się wokół dworca teraz dzieje jest odwlekaniem zmian. Zaakceptowanie dworca jako zwykłej budowli pozwoli na powstanie czegoś nowego w przeciągu 2-4 lat jak sądzę. Dalsza szarpanina w kwestii zabytku sprawi, że z 10 - 15 lat będziemy się z tym tematem bujać, a każdy kto przyjedzie z Polski albo ze świata do Olsztyna, bedzie wspominał to miejsce przez pryzmat tego upadającego miejsca.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Tamara Twardodupcewa 2019-02-20 07:32:25 88.156.*.*
    Zanim zaczniecie wylewać wiadro pomyj na FRO, radziłbym każdemu zapoznać się z tym ile PKP planuje przeznaczyć środków na budowę dworca, jaką ma koncepcję dworca. Na początku też denerwowała mnie działalność FRO, których traktowałem jako maruderów i osoby blokujące jakikolwiek rozwój tego miasta. Im bardziej zacząłem się interesować dworcem i planami względem niego, tym jestem skłonniejszy tutaj przyznać rację FRO. Myślę, że tchnienie w obecny dworzec nowego życia, odświeżenia go, rozbudowania dałoby większą funkcjonalność, przestrzenność, która w obecnym rozrastającym się rynku kolejowym w Polsce jest pożądana. A tak przyjdzie PKP zrobi mniejszy dworzec z galerią handlową, byleby nie płacili za utrzymanie budynku, a komfort pasażera jest na samym końcu. Myślę, że o to walczy FRO i dlatego trzymam za nich kciuki, bo wiem że całej tej szopki z konserwatorem zabytków by nie było, gdyby PKP od początku wyłożyło karty na stół, przedstawiła swoje plany. A tak każdy jest uwikłany w niepotrzebną grę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Ryszard Ochódzki 2019-02-19 07:44:48 83.6.*.*
    Przepychanki, blokowania, dla jednych architektura z PRL to zabytek, dla innych nie, a fakt jest taki, że na dworcu głównym w Olsztynie śmierdzi strasznie uryną, ściany oblepione są kilkudziesięcioletnim brudem, w hali głównej wieje wiatr, a na dodatek to miejsce staje się siłą rzeczy, dla przyjezdnych korzystających z kolei, wizytówką naszego miasta. Remontować, czy burzyć, ale już - bo jesteśmy jednym z ostatnich miast wojewódzkich w kraju z takim syfem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • sdftgftrftrfgrfg 2019-02-18 21:32:39 77.111.*.*
    Lepszego dworca od tego nie wybudują. CBA i NIK powinien sprawdzic komu i czemu zależy na bodowie czegoś innego. I czemu teraz jest dalej z autobusu MPK do pociągu ?!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 14
  • AntyFRO 2019-02-18 21:21:52 31.1.*.*
    FRO - forum niedorozwoju Olsztyna, tego Wam nie zapomnimy, codziennie pamiętamy o tym co robicie siedząc na tym zaszczanym cuchnącym relikcie tamtej epoki... uranie też wpiszcie do zabytków tak samo jak dukat i stary stadion Stomilu, jak niszczyć i spowalniac miasto to na całego ... szkodnicy!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 9
  • MP 2019-02-18 19:51:59 88.156.*.*
    FRO-Frakcja Reorganizacji Olsztyna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 10
  • Real 2019-02-18 19:06:23 88.156.*.*
    "Tak dużych, ciekawych i dobrze zachowanych budynków modernistycznych pełniących funkcje transportowe pozostało zaledwie kilka" bo pewnie nie zdążono wyburzyć. A tak poważnie - stary dworzec odrestaurować, OK, a o ile drożej to wyjdzie? Czy owe stowarzyszenia dołożą tę różnicę? Bo rewitalizacja NIE będzie tania, to każdy wie. Ktoś z tej grupki zatwardziałych oponentów stowarzyszenia dokonał rzetelnych i wiarygodnych ocen?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7
  • HannaBB 2019-02-18 18:22:36 88.156.*.*
    Pięknie mógłby wyglądać ten dworzec po remoncie... dziękuję za tą wizualizację
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 14
  • HOLA 2019-02-18 18:21:35 88.156.*.*
    Brawo. Jedyne prawdziwie walczące o miasto stowarzyszenie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 25
  • don mateo 2019-02-18 16:43:39 5.226.*.*
    a co ta fundacja rozwoju Olsztyna zrobiła dla OLSztyna się pytam !!!!!!!!!!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 19
  • kexemexe 2019-02-18 14:51:38 213.73.*.*
    Prawidłowo!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 15

www.autoczescionline24.pl