Jak już informowaliśmy, Wojewódzki Konserwator Zabytków ponownie uznał, że olsztyński Dworzec Główny nie zostanie wpisany do rejestru zabytków. Zajmował się sprawą, bo tak nakazało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, do którego odwołały się stowarzyszenia: Forum Rozwoju Olsztyna, lokalny oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków.
WKZ odmówił wpisania budynku Dworca Głównego do rejestru zabytków, ale zdecydował zaś objąć ochroną wiatę na peronie 2,3 i 4, mozaiki ścienne na dworcu PKP i PKS oraz neon z napisami Dworzec Kolejowy i Dworzec Autobusowy na dachu dworca.
Konserwator w swojej decyzji uznał między innymi, że budynki dworca PKP-PKS nie dokumentują rozwoju miasta.
- Nawiązując do oceny walorów architektonicznych budynków dworca PKP – PKS i biurowca, należy nadmienić, że podobnym językiem architektury operują nie tylko najlepsze obiekty na świecie, ale również pawilony handlowe, hale fabryczne, stacje benzynowe, sklepy sieci handlowych. Są to formy niezwykle proste, powtarzalne, pospolite bez cech indywidualnych. Dworzec olsztyński jest wyłącznie typową realizacją komunikacyjną lat 60. i 70. XX wieku
- czytamy w treści decyzji WKZ.
Tak jak w przypadku poprzedniej decyzji, organizacje, które złożyły wniosek o objęcie dworca ochroną, odwołały się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na 42 stronach odwołania z licznymi załącznikami, społecznicy wskazują między innymi na błędy popełnione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz – ich zdaniem - słabe uzasadnienie decyzji. Zdaniem stowarzyszenia Olsztyn Główny posiada istotne wartości ze względu na nowatorską koncepcję połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz doskonałe wkomponowanie w układ urbanistyczny oraz stanowi świadectwo historyczne dynamicznego rozwoju miasta w latach 60. i 70 XX wieku związanego z budową Olsztyńskich Zakładów Opon Samochodowych.
- Nowy dworzec kolejowo-autobusowy był elementem planowego rozwoju Olsztyna w okresie swojego powstania, toteż niewątpliwie stanowi świadectwo swojej epoki. Warto też odnotować, że dworzec od początku projektowano jako obiekt integrujący transport kolejowy i autobusowy, co stanowiło wówczas (i wciąż stanowi) rzadkość w polskiej praktyce projektowania obiektów infrastruktury transportowej
- czytamy w treści odwołania.
- Przygotowaliśmy poszerzoną analizę, z której jednoznacznie wynika, że olsztyńskie dworzec jest obiektem wyróżniającym się w skali nie tylko regionalnej, ale i ogólnopolskiej. Tak dużych, ciekawych i dobrze zachowanych budynków modernistycznych pełniących funkcje transportowe pozostało zaledwie kilka - stwierdza wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna, Krzysztof Suchowiecki.
FRO chce, by to minister dokonał ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie olsztyńskiego dworca.
Jeśli minister uzna rację społeczników, spółka PKP, która ogłosiła przetarg na projekt przebudowy dworca, będzie musiała zmienić plany. Nie będzie bowiem mowy o zburzeniu obecnej bryły. Konieczna będzie przebudowa obiektu pod ścisłą kontrolą konserwatora.
Komentarze (20)
Dodaj swój komentarz