Linia, przebiegająca przez zachodnią częśc miasta, ma ponad 6 km długości. PKP PLK przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn-Gutkowo ogłosiło pod koniec grudnia. Ofertę przedstawiły cztery firmy, ale żadna z nich nie zmieściła się w budżecie wynoszącym 55,35 mln zł brutto.
Jednak jest zielone światło dla remontu. PKP znalazło dodatkowe środki, a wykonawcy na aukcji elektronicznej obniżyli ceny. Zwyciężcą jest konsorcjum firmy Torhamer z Gdyni i PUH Rajbud z Szymbarka. Ich oferta opiewała na 81,33 mln zł brutto (66,12 mln zł netto). O wyborze w 90 proc. decydowała cena, a w 10 proc. termin realizacji. Remont ma trwać 16 miesięcy.
Na całej długości linii zostaną wymienione tory, a dotychczasowy tłuczeń zostanie oczyszczony i uzupełniony. W planach przewidziano również przebudowę odwodnienia, remont przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowanie sześciu nowych rozjazdów oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Po remoncie odcinka pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h, z kolei towarowe do 80 km/h. Zwiększy się też nacisk osi do 221 kN. Oznacza to, że na tym odcinku będą mogły poruszać się pociągi towarowe o długości 500 m.
Nie zapomniano także o wygodzie podróżnych. Olsztynianie wkrótce mogą spodziewać się nowych przystanków. Powstaną stacje Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza z jednym peronem oraz Olsztyn Likusy z dwoma peronami przy wiadukcie na ul. Bałtyckiej, która ma poprawić przepustowość linii. W ramach linii Olsztyn Śródmieście zostanie dobudowany również drugi peron do al. Wojska Polskiego. Natomiast na ul. Jeziornej, w miejscu przejścia w poziomie szyn, powstanie tunel dla pieszych i rowerzystów.
Perony mają mieć długość 150 m, a PKP zastrzegło w umowie, że wykonawca ma pozostawić miejsce na ich rozbudowę do 200 m.
Remont obejmie także wykonanie udogodnień dla niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przy wejściach na perony mają pojawić się pochylnie, a jeśli nie będzie miejsca na ich budowę, wówczas zostanie zamontowana winda. Przy przystankach staną stojaki na rowery, a na stacji Olsztyn Śródmiescie zostaną zamontowane trzy dwustronne tablice informujące o przyjeździe pociągów. Na pozostałych stacjach informacje te będą przekazywane poprzez system głosowych zapowiedzi i monitoring.
Prace prawdopodobnie rozpoczną się w drugiej połowie 2019 r., a zakończą się w 2020 r.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz