Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2013-12-06 08:09

Iwona Starczewska

Szykuje się prawdziwa rewolucja na olsztyńskich ulicach

Szykuje się prawdziwa rewolucja na olsztyńskich ulicach
Fot. Marcin Kierul/UM Olsztyna

Płynny ruch zmotoryzowanych na ulicach Olsztyna, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ale i punktualności komunikacji miejskiej. To priorytety dla budowanego w Olsztynie Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem, który obsługiwany będzie z nowocześnie wyposażonej bazy - Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym oraz Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym - która powstała właśnie w byłej siedzibie drogowców przy ul. Szrajbera.

reklama

Przetarg na budowę i montaż ITS w Olsztynie wygrała firma Sprint, która wywiązała się już z części umowy. W byłej siedzibie drogowców przy ul. Szrajbera powstały dwa centra zarządzania ruchem (Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym oraz Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym-red.) składające się z kilkudziesięciu kamer monitoringu wizyjnego na ''testowych'' skrzyżowaniach. Testowanie ITS objęło skrzyżowania ulic Kościuszki-Kętrzyńskiego, Limanowskiego-Niedziałkowskiego, Limanowskiego-Paderewskiego oraz plac Bema i plac Powstańców Warszawy. Drogowcy wraz z firmą Sprint sprawdzali również działanie priorytetów dla autobusów komunikacji miejskiej na wyznaczonych trasach przejazdu. Kilka z nich wyposażono więc na próbę w urządzenia potrzebne do przeprowadzenia testów w ramach systemu sterowania transportem publicznym.

Ta część testów została zakończona. Teraz wykonawca zajmie się kolejnymi podsystemami ITS. W skład systemu ostatecznie wchodzić będą centrum zarządzania ruchem, podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego, podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem, podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów, czy podsystem informacji pasażerskiej w sieci oraz na przystankach i w pojazdach.

Podpięcie pod system 80 skrzyżowań nastąpi jednak dopiero jesienią 2014 roku, ale jego pełną funkcjonalność będziemy mogli ocenić dopiero po uruchomieniu linii tramwajowej, czyli w 2015 roku.

W ramach projektu Sprint wprowadzi również w Olsztynie bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem ładowania oraz urządzeniami pokładowymi w tramwajach i autobusach.

Głównym celem wdrożenia systemu ITS w Olsztynie jest poprawa standardów technicznych i użytkowych sieci transportowej miasta i poprawa jakości funkcjonowania i wykorzystania komunikacji miejskiej. System umożliwi również wyświetlanie w czasie rzeczywistym na tablicach informacji pasażerskiej, godziny odjazdów tramwajów i autobusów.

Źródło: UM Olsztyna/własne

Galeria

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • barry 2013-12-09 08:22:49 77.242.*.*
    Dajmy im szansę ,ale jeśli 50 milionów "pójdzie w błoto" -to znaczy do odpowiedniej kieszeni a wyników nie będzie- to Panie Prezydencie dom na "licytację".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • przekrecony 2013-12-07 23:50:56 178.235.*.*
    nie pomoże woda z Wisły kiedy jaja już obwisły !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • 666misiek 2013-12-07 12:48:00 83.9.*.*
    zgadzam się. ostatnio widziałem jak dwóch gości chodziło po jezdni między samochodami i lało coś z wiaderka na pęknięcia w jezdni. to jest technologia!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • jabol 2013-12-06 23:20:31 83.12.*.*
    KASA dla SWOICH, a ulice NADAL dziurawe, wyboje,koleiny itp .... takie jak UMYSŁY włodarzy miasta.... rzygać się chce
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl