Przetarg na budowę i montaż ITS w Olsztynie wygrała firma Sprint, która wywiązała się już z części umowy. W byłej siedzibie drogowców przy ul. Szrajbera powstały dwa centra zarządzania ruchem (Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym oraz Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym-red.) składające się z kilkudziesięciu kamer monitoringu wizyjnego na ''testowych'' skrzyżowaniach. Testowanie ITS objęło skrzyżowania ulic Kościuszki-Kętrzyńskiego, Limanowskiego-Niedziałkowskiego, Limanowskiego-Paderewskiego oraz plac Bema i plac Powstańców Warszawy. Drogowcy wraz z firmą Sprint sprawdzali również działanie priorytetów dla autobusów komunikacji miejskiej na wyznaczonych trasach przejazdu. Kilka z nich wyposażono więc na próbę w urządzenia potrzebne do przeprowadzenia testów w ramach systemu sterowania transportem publicznym.
Ta część testów została zakończona. Teraz wykonawca zajmie się kolejnymi podsystemami ITS. W skład systemu ostatecznie wchodzić będą centrum zarządzania ruchem, podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego, podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem, podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów, czy podsystem informacji pasażerskiej w sieci oraz na przystankach i w pojazdach.
Podpięcie pod system 80 skrzyżowań nastąpi jednak dopiero jesienią 2014 roku, ale jego pełną funkcjonalność będziemy mogli ocenić dopiero po uruchomieniu linii tramwajowej, czyli w 2015 roku.
W ramach projektu Sprint wprowadzi również w Olsztynie bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem ładowania oraz urządzeniami pokładowymi w tramwajach i autobusach.
Głównym celem wdrożenia systemu ITS w Olsztynie jest poprawa standardów technicznych i użytkowych sieci transportowej miasta i poprawa jakości funkcjonowania i wykorzystania komunikacji miejskiej. System umożliwi również wyświetlanie w czasie rzeczywistym na tablicach informacji pasażerskiej, godziny odjazdów tramwajów i autobusów.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz