Jak już informowaliśmy z końcem ubiegłego roku, PKP ponownie przełożyło w czasie ogłoszenie przetargu na przebudowę Dworca Zachodniego w Olsztynie, który od lat straszy swoim wyglądem. Powodem tego przesunięcia miało być wprowadzenie kolejnych zmian w projekcie. Tego wciąż jednak nie upubliczniono mimo próśb olsztyńskich mediów i społeczników.
Wciąż nie wiadomo również jak miałby wyglądać nowy Dworzec Główny w Olsztynie, którego realizację planowano w ramach zapowiadanej od lat inwestycji prywatnego inwestora zainteresowanego budową Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z galerią handlową. W przebudowie dworca miała uczestniczyć spółka PKP. Więcej na ten temat pisaliśmy tu->
Dlatego Forum Rozwoju Olsztyna korzystając ze zmian we władzach spółki PKP wystąpiło z apelem do Mirosława Pawłowskiego, pełniącego obowiązki Prezesa Zarządu PKP SA, o udostępnienie projektów remontu obydwu dworców oraz umożliwienie mieszkańcom Olsztyna zgłoszenie uwag, co do ich wyglądu i funkcjonalności.
- Jednocześnie chcielibyśmy podkreślić, że zaangażowanie lokalnych stowarzyszeń nie zastąpi działań radnych oraz pracowników Urzędu Miasta odpowiedzialnych za kształtowanie wyglądu przestrzeni publicznej. Niejednokrotnie sami pracownicy Wydziału Rozwoju Miasta i Budownictwa przyznawali, że widzieli projekt remontu Dworca Zachodniego. Niestety go nie upublicznili, ani w żaden sposób nie próbowali zachęcać PKP SA, aby spółka udostępniła materiały prezentujące wygląd budynku po remoncie - a przynajmniej nic nie wiemy o podjęciu próby takich działań – informuje Krzysztof Suchowiecki z FRO.
Społecznicy domyślają się, że w przypadku Dworca Głównego, prace projektowe znajdują się na wczesnym etapie i dlatego chcą rozpoczęcia publicznej debaty nad jego wyglądem i funkcjonalnością.
- Czy do takiej dyskusji dojdzie, zależeć będzie od woli PKP SA, ale również aktywności urzędników, radnych i samego Prezydenta Olsztyna. Mieszkańcy niejednokrotnie dawali sygnały, że są zainteresowani przyszłością dworców w Olsztynie. Teraz czas na działania osób faktycznie podejmujących decyzje. Jeśli znowu skończy się na tłumaczeniu, że los dworców kolejowych w Olsztynie zależy tylko i wyłącznie od PKP, będzie to oznaczać, iż naszym samorządowcom i urzędnikom tak naprawdę nie zależy na ich wyglądzie i funkcjonalności – dodaje Suchowiecki.
Poniżej treść listu FRO do p.o. prezesa zarządu PKP S.A:
Jesienią 2015 roku w mediach pojawiły się informacje, że PKP są gotowe wyremontować Dworzec Główny w Olsztynie, zachowując bryłę obecnie istniejącego obiektu. To potwierdzałoby, że budynek dworca nadaje się do modernizacji, a nie wyłącznie do rozbiórki – wbrew temu, co w trakcie zorganizowanej przez nas debaty sugerowali pan Mariusz Ścisło – Prezes SARP-u, pani Magdalena Rafalska – Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta i Budownictwa w olsztyńskim UM oraz pan Rafał Trusiewicz – Prezes Retail Provider sp. z o.o.
W związku z tym apelujemy do Pana o przedstawienie projektu remontu Dworca Głównego w Olsztynie przygotowanego przez PKP, a także o udzielenie informacji, czy PKP planują umożliwić mieszkańcom Olsztyna oraz innym podróżnym wyrażenie własnych uwag dotyczących wyglądu dworca oraz jego funkcjonalności. Również w ubiegłym roku przedstawiciele PKP stanowczo zapewniali, że lada dzień rozpocznie się remont Dworca Zachodniego. Forum Rozwoju Olsztyna i Wizja Lokalna wystąpiły wówczas z wnioskiem o publiczne przedstawienie materiałów prezentujących wygląd budynku po remoncie. Niestety, nasz apel spotkał się z negatywną odpowiedzią, co było dla nas dużym rozczarowaniem, zwłaszcza że nasze stowarzyszenia wielokrotnie oferowały pomoc w pracach projektowych. Dlatego ponawiamy prośbę o udostępnienie projektu remontu Dworca Zachodniego oraz wizualizacji elewacji, tym bardziej, że po raz kolejny został ogłoszony nowy termin rozpoczęcia prac budowlanych, w związku z dokonaniem zmian w projekcie. Świadczy to o tym, iż gdyby w 2015 roku przedstawiono projekt remontu, olsztynianie mieliby możliwość zajęcia stanowiska, co do wyglądu dworca. Być może taka możliwość nadal istnieje. Pragniemy podkreślić, że nasze działania nie stoją w sprzeczności z interesem Polskich Kolei Państwowych. Mimo że czasami różniliśmy się podejściu do spraw związanych z remontem obydwu dworców, to nigdy naszym celem nie było utrudnianie realizacji powyższych inwestycji. Zależy nam jedynie na tym, aby olsztyńskie dworce były funkcjonalnymi obiektami o wysokim poziomie architektonicznym. Uważamy, że mieszkańcy Olsztyna zasługują na możliwość zapoznania się z planami PKP, ponieważ to właśnie oni są ich najczęstszymi użytkownikami. Kończąc, jeszcze raz zapewniamy o naszej gotowości wsparcia PKP w pracach projektowych oraz zachęcamy do podjęcia publicznej dyskusji o przyszłości Dworca Głównego, a także wysłuchania uwag mieszkańców, co do wyglądu Dworca Zachodniego, o ile jest to jeszcze możliwe.
Mamy nadzieję, że nowy zarząd Polskich Kolei Państwowych SA w większym stopniu niż dotychczasowy będzie brał pod uwagę głos olsztynian w sprawie dworców w naszym mieście.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz