Według informacji przekazanych stowarzyszeniu oficjalnie przez Urząd Miasta, rozmowy w przedmiocie uruchomienia systemu prowadzone są przez urzędników miejskiego Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. System liczyć ma około 40 stacji z 7 do 10 rowerów na każdej, co da łącznie od 280 do 400 rowerów. Koszt funkcjonowania wynieść ma około miliona złotych rocznie.
- Docelowy kształt systemu może być jednak jeszcze większy i to bez angażowania dodatkowych środków przez miasto - przekonuje Paweł Klonowski z Wizji Lokalnej i dodaje. - Doświadczenia innych miast pokazują, że jednym ze sposobów na taką rozbudowę może być tworzenie tzw. stacji sponsorskich, na które w bezpośrednim sąsiedztwie swoich lokalizacji chętnie decydują się m.in. galerie handlowe, centra usługowe, kompleksy biurowe, większe zakłady pracy, deweloperzy czy nawet osiedla.
W tym kontekście należy też wspomnieć o analogicznej inicjatywie, której wdrożenie zapowiedział Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, mającej docelowo funkcjonować na zasadzie kompatybilnego z miejskim podsystemu obejmującego Kortowo i kilka jednostek uniwersyteckich poza nim. Również w tych pracach na zaproszenie władz UWM udział biorą społecznicy ze stowarzyszenia "Wizja Lokalna".
- Dokładnie taki kształt systemu, czyli miasto + UWM + stacje sponsorskie, zaproponowaliśmy kilka tygodni temu w naszym trzecim już raporcie miejskim - mówi Rafał Ostoja-Lniski, koordynator akcji ankietowej.
Przypomnijmy, Stowarzyszenie Wizja Lokalna przez ostatnie miesiące prowadziło bowiem badania ankietowe na temat pomysłu powstania w Olsztynie publicznego systemu stacji rowerów miejskich. Udział w badaniach wzięło ponad 1,2 tysiąca mieszkańców, w zdecydowanej większości popierających szybkie wprowadzenie tego rozwiązania.
Wyniki badań pokazują, czego oczekują od Roweru Miejskiego mieszkańcy miasta. Olsztynianie chcą, by stał się alternatywą dla komunikacji miejskiej, a opłata za korzystanie była niższa niż cena jednorazowego biletu komunikacji miejskiej. W oczekiwaniach mieszkańców pojawia się również sprawne funkcjonowanie systemu, łatwość wypożyczania i dobry stan techniczny rowerów. Olsztynianie zwracali również uwagę na wspólną identyfikację wizualną systemu, czyli dopasowanie rowerów i ich kolorystyki do barw transportu miejskiego. Mieszkańcom zależy również na tym, by system był zintegrowany z kartką miejską, a przy tym by była możliwość wykupienia abonamentu. Ważnym aspektem, na który zwracali uwagę mieszkańcy jest również łatwość zakładania konta w systemie, by nie mieli z tym trudności również goście i turyści.
Proponowane lokalizacje stacje rowerowych:
1. Kortowo + Os. Podgrodzie + Os. Mleczne +Brzeziny
Okolice skrzyżowania Dybowskiego x Oczapowskiego (Biblioteka Uniwersytecka i Centrum Konferencyjne)
Okolica plaży kortowskiej
Okolice skrzyżowania Oczapowskiego x Kanafojskiego (stadion uniwersytecki)
Okolice skrzyżowania Warszawska x Heweliusza (stara pętla autobusowa)
Okolice skrzyżowania Tuwima x Iwaszkiewicza (pływalnia uniwersytecka)
Okolice skrzyżowania Warszawska x Jagiellończyka
Centrum Brzezin
2. Likusy/Redykajny/Gutkowo + okolice Jeziora Krzywego + Zatorze
Okolice plaży Słoneczna Polana (ul. Lotnicza)
Okolice plaży miejskiej (ul. Jeziorna)
Okolice skrzyżowania Bałtycka x al. Przyjaciół
Okolice skrzyżowania Bałtycka x Leśna (Jezioro Długie)
Okolice skrzyżowania Jagiellońska x Wojska Polskiego
Okolice skrzyżowania Limanowskiego x Jagiellońska
Okolice skrzyżowania Wojska Polskiego x Radiowa
Okolice pętli i przystanków autobusowych na Redykajnach, Likusach i Gutkowie
3. Centrum
Okolice Dworca Zachodniego (obok skrzyżowania Konopnickiej x Jagiełły)
Most Św. Jana
Rynek Starego Miasta
Okolice Wysokiej Bramy
Okolice skrzyżowania Piłsudskiego x Dąbrowszczaków (CH Aura)
Okolice skrzyżowania 1 Maja x Partyzantów (Teatr im. S. Jaracza)
Okolice Placu Bema
Okolice skrzyżowania Emilii Plater x 22 Stycznia (Szubienice)
Okolice Filharmonii
Okolice Dworca Głównego
4. Kormoran
Park Kusocińskiego (2 stacje)
Okolice Aquasfery
Okolice skrzyżowania Dworcowa x Kołobrzeska (DH Niemiec)
Okolice Szpitala Wojewódzkiego (ul. Żołnierska)
Okolice Domu Kultury Agora (ul. Żołnierska)
Okolice skrzyżowania Piłsudskiego x Wyszyńskiego
Okolice skrzyżowania Wyszyńskiego x Pstrowskiego
5. Jaroty + Nagórki + Pieczewo
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Hallera
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Jarocka
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Janowicza
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Boenigka (DH Śliwa)
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Krasickiego
Okolice pętli Pieczewo
Okolice skrzyżowania Witosa x Janowicza
Okolice skrzyżowania Witosa x Kanta
Okolice skrzyżowania Krasickiego x Barcza (LO5 i Carrefour)
Okolice pętli Nagórki
Okolice skrzyżowania Wańkowicza x Orłowicza
Okolice skrzyżowania Sikorskiego x Synów Pułku (Galeria Warmińska, SP25, Real)
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz