Dziś jest: 15.01.2025
Imieniny: Arnolda, Izydora, Pawła
Data dodania: 2025-01-14 15:31

Redakcja

Z Olsztyna do Ełku w mniej niż 2 godziny. Kolej na Warmii i Mazurach przyśpiesza

Z Olsztyna do Ełku w mniej niż 2 godziny. Kolej na Warmii i Mazurach przyśpiesza
Dworzec Olsztyn Główny
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Przebudowy głównych stacji w Olsztynie i Ełku to czołowe inwestycje kolejowe na Warmii i Mazurach w minionym roku. Kolejarze na tym nie mają zamiaru poprzestać i zapowiadają kolejne działania, które mają poprawić komfort podróżnych.

reklama

Na stacji Ełk do dyspozycji są trzy przebudowane perony, połączone ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami.

- Zbudowaliśmy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia aktualne informacje o ruchu pociągów. Na rzece Ełk zbudowaliśmy także nowy most kolejowy. Układ torowy stacji Ełk Towarowy został włączony do stacji Ełk, która po przebudowie składa się z 40 km torów i 118 rozjazdów

- informują przedstawiciele PKP PLK S.A.

Jeśli chodzi natomiast o stację Olsztyn Główny, cztery przebudowane perony są zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Na perony prowadzi przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi. Co ważne przejście pod torami zostało wydłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze.

- W sumie na stacji wymieniliśmy 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów

- podkreślają kolejarze.

Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto. Objęta była dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Na tym PKP PLK jednak nie poprzestają. Zmiany przechodzi, prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, linia kolejowa nr 38 relacji Ełk-Giżycko-Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów.

Pozytywne zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich.

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk-Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko-Korsze 876 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy).

- W kwietniu podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h

- zapowiadają władze PKP PLK.

Ponadto kontynuowane są prace przy przebudowie stacji Ostróda. W budowie są dwa perony oraz przejście podziemne, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Na perony z przejścia będą prowadzić windy, będące wygodnym ułatwieniem w komunikacji na stacji.

- W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, wzmacniamy również konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą

- donosi inwestor.

Inwestycja PKP PLK S.A. za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.

Źródło: informacje prasowe, własne

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Władek 2025-01-15 01:21:39 5.173.*.*
    Tak przyspiesza że teraz na stacji Iłowo Osada stoję już 7 ! godzin i nie zapowiada się by pociąg ruszył .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Andrzej 2025-01-14 21:23:35 185.138.*.*
    No tak, ale z Olsztyna do Korsz rozkładowa dla pasażerskich, to tylko 100km/h na odcinku 63 kilometrów i stan techniczny z roku na rok się pogarsza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Bareja 2025-01-14 16:17:25 31.60.*.*
    Miś na miarę naszych możliwości. Koleją 158km z Olsztyna do Ełku. Teraz najszybsze połączenie to 2:03 tzw. pośpiesznym - czyli ok 77km/h. Natomiast osobowym średnio można dojechać w 2:30. Najdłuższe połączenie jest prawie 4h. Moje pytanie, czy ta modernizacja zmieni obłożenie na trasie? Jaki to czas poniżej 2h? 1:59? Mówi się o160km/h czyli taką trasę ok 160km powinniśmy przejechać w godzinę,a t tu mowa, że poniżej 2h. Modernizacja za miliony złotych, tak jak Olsztyn - Dobre Miasto. Do Ełku można dojechać w porównywalnym czasie bądź szybciej samochodem, tak samo jak do Dobrego Miasta. I to takie eko...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • PAUL MARK oficwel 2025-01-14 15:35:04 45.134.*.*
    Niech pojedzie tam ta z rozdwojeniem czy rozstrojeniem jaźni OnOnaOno/Sygnalistka/Ewita kupię jej bilet tylko w jedną stronę. Całe miasto Olsztyn BŁAGA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 5

www.autoczescionline24.pl