Na stacji Ełk do dyspozycji są trzy przebudowane perony, połączone ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami.
- Zbudowaliśmy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia aktualne informacje o ruchu pociągów. Na rzece Ełk zbudowaliśmy także nowy most kolejowy. Układ torowy stacji Ełk Towarowy został włączony do stacji Ełk, która po przebudowie składa się z 40 km torów i 118 rozjazdów
- informują przedstawiciele PKP PLK S.A.
Jeśli chodzi natomiast o stację Olsztyn Główny, cztery przebudowane perony są zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Na perony prowadzi przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi. Co ważne przejście pod torami zostało wydłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze.
- W sumie na stacji wymieniliśmy 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów
- podkreślają kolejarze.
Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto. Objęta była dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Na tym PKP PLK jednak nie poprzestają. Zmiany przechodzi, prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, linia kolejowa nr 38 relacji Ełk-Giżycko-Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów.
Pozytywne zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich.
Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk-Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko-Korsze 876 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy).
- W kwietniu podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h
- zapowiadają władze PKP PLK.
Ponadto kontynuowane są prace przy przebudowie stacji Ostróda. W budowie są dwa perony oraz przejście podziemne, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Na perony z przejścia będą prowadzić windy, będące wygodnym ułatwieniem w komunikacji na stacji.
- W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, wzmacniamy również konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą
- donosi inwestor.
Inwestycja PKP PLK S.A. za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.
Komentarze (7)
Dodaj swój komentarz