Dziś jest: 14.01.2025
Imieniny: Domosława, Feliksa, Niny
Data dodania: 2025-01-13 14:07

Krzysztof Brągiel

Zamknięcie wylotu z Olsztyna na Warszawę coraz bliżej. Nawet 2 lata utrudnień

Zamknięcie wylotu z Olsztyna na Warszawę coraz bliżej. Nawet 2 lata utrudnień
Władze gminy Stawiguda przygotowują się do utrudnień w związku z przebudową łącznika między Olsztynem a obwodnicą miasta
Fot. Michał Stopierzyński / Olsztyn.com.pl

Zegar tyka i z każdym pstryknięciem wskazówki przybliża kierowców do terminu zamknięcia kluczowej wylotówki z Olsztyna. Chodzi o łącznik w stronę południowej obwodnicy miasta, który przez najbliższe 2 lata będzie przebudowywany do standardu dwupasmówki.

reklama

Liczący ok. 2 km odcinek od granicy miasta (al. Warszawska) do węzła Olsztyn Południe w gminie Stawiguda zyska nowe oblicze. Poza szerszą jezdnią w planie jest budowa ścieżki rowerowej oraz chodników. Ponadto, chodzi o budowę wiaduktu nad linią kolejową Działdowo – Olsztyn Główny oraz przepustu wodnego.

W związku z szerokim zakresem prac kierowców czekają długie utrudnienia. Droga zostanie zamknięta. Alternatywna organizacja ruchu może trwać nawet dwa lata. Na nową rzeczywistość przygotowują się władze Stawigudy, ponieważ w większości inwestycja będzie realizowana na terenie podolsztyńskiego samorządu.

- To będzie inwestycja przypominająca budowę drogi S51 i obwodnicy Olsztyna, zarówno pod względem ważności, ale niestety także uciążliwości. Niestety, inaczej się nie da

- napisał w swoich mediach społecznościowych, wójt gminy Stawiguda, Michał Kontraktowicz.

Póki co wykonawca zrealizował wycinkę kolidujących z przebudową drzew i krzewów. Wiosną roboty mają ruszyć na dobre. Docelowo droga ma być zamknięta od wyjazdu z Olsztyna do McDonalda, łącznie ze skrzyżowaniem w kierunku zajazdu „U Leszka”.

- Ustaliliśmy, że skrzyżowanie będzie dostępne dla służb oraz komunikacji publicznej (zarówno linii 129, jak i naszej komunikacji gminnej). Objazdy zaplanowane są na drogach wyższego rzędu (niegminnych), a główny zaplanowano przez obwodnicę Olsztyna na wysokości Tomaszkowa w kierunku Kudyp

- informował w środę, 8 stycznia, po spotkaniu organizacyjnym poświęconym inwestycji, wójt Kontraktowicz.

Przebudowa łącznika, między Olsztynem a południową obwodnicą, argumentowana jest m.in. tworzeniem się wąskiego gardła przy wyjeździe ze stolicy regionu. Do wysokości stacji paliw przy al. Warszawskiej (jadąc od strony centrum) kierowcy poruszają się dwoma pasami ruchu, które na krótkim odcinku zbiegają się w jednopasmówkę.

Inną sprawą jest wspomniane skrzyżowanie w kierunku zajazdu „U Leszka”, które aktualnie sprzyja kolizjom. W tym miejscu powstanie rondo, które powinno upłynnić ruch. Wójt gminy Stawiguda zapowiada podjęcie starań, aby związane z przebudową utrudnienia były jak najmniej dotkliwe.

- Ze swojej strony zapewniam, że będę mobilizował wykonawców i zleceniodawców inwestycji, by dokładali oni wszelkich starań, by była ona jak najmniej uciążliwa, jak tylko to możliwe, dla naszych mieszkańców

- zadeklarował Michał Kontraktowicz.

Za realizację inwestycji odpowiada firma STRABAG, a zakończenie prac przewidziano na sierpień 2027 roku. Projekt o całkowitej wartości ponad 124 mln zł, współfinansowany jest z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021-2027, które pokryją 95 mln zł kosztów.

Komentarze (33)

Dodaj swój komentarz

  • Travis 2025-01-14 09:27:18 5.173.*.*
    ‼️ DO KOŃCA MARCA ‼️ do tego czasu olsztyński o/GDDKiA zobowiązał się złożyć dokumentację na wydanie decyzji środowiskowej dla północno zachodniej obwodnicy Olsztyna. I to jest w tej chwili najważniejsza inwestycja z punktu widzenia aglomeracji olsztyńskiej i północnej części województwa warmińskiego- mazurskiego. Ten wlot, jest również ważny, natomiast absolutnym priorytetem jest Północna obwodnica.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • ols 2025-01-14 09:00:40 2a01:11cf:435:*
    codziennie korzystam z tej drogi , czy tam jest taki problem? jedyne co to zjazd i wyjazd z Bartąga Te pieniądze można było wykorzystać na połaczenie Jarot z Wawską
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Ciekawski 2025-01-14 08:05:21 45.128.*.*
    Wiadomo gdzie będzie stała Sygnalistka teraz? Skoro ani nie tam na parkingu przy Rusi ani nie przy wjeździe do lasu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Pioter 2025-01-14 06:37:23 145.237.*.*
    Tam nie ma korków. Takie miliony. Cos jest nie tak.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Ja 2025-01-13 19:48:16 79.191.*.*
    A za trzy lata stwierdzą że rondo wprowadza za duże korki bo po 15 wszyscy skręcają w ul. Nad Łyną. No i 2 lata na budowę 2 km drogi? Zanim zamkną wylotówkę niech wyrównają teren, podsypią, zagęszczą, poprowadzą media, tak by tylko trzeba było asfalt wylać, drogę można zamknąć na pół roku potrzebne na budowę wiaduktu i ronda.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 5
  • Mieczysław Moczar 2025-01-13 19:39:30 109.241.*.*
    Skretyniały pomysł na miarę PO i zarządu województwa. Duch Protasa czuję w tej inwestycji, czyli będzie nietrafiona jak każda jego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 18
  • Olo 2025-01-13 19:05:18 81.190.*.*
    Cały czas nie mogę pojąć po co ta inwestycja za grube miliony…. Wystarczyłoby rondo na Bartąg bo to jedyne miejsce z utrudnionym wyjazdem na Olsztynek. Za taką kasę nowy wiadukt by się przydał na Zatorze…
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 7
  • Hahahaha 2025-01-13 19:04:47 176.221.*.*
    Geniusze... Żeby zaoszczędzić 30 sekund na przejeździe, przez dwa lata będą jeździć od kilku do kilkunastu minut dłużej. 😂
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • Ronnie 2025-01-13 18:32:02 88.156.*.*
    To przejście z dwóch pasów w jeden na wysokości McDonalda (jadąc w stronę Olsztyna) nigdy nie było wąskim gardłem jakoś szczególnie uciążliwym. Ktoś źle ocenił sytuację. Za to wylot z Olsztyna w kierunku Dywit to już dramat i tu w pierwszej kolejności wymagana byłaby nowa wylotówka. Mi osobiście śmierdzi tu jakąś zemstą na gminie Dywity za opór przy wyborze przebiegu obwodnicy północnej miasta, co skutkuje tym, że do tej pory jej nie ma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 8
  • Kierowca 2025-01-13 17:52:17 37.31.*.*
    A nie można zrobić przejazdu wahadłowego dla wszystkich. Niektóre osoby muszą dużo nadrobić troche kilometrów aby dojechać np. Na Kortowo do pracy czy na uczelnię. W ciągu miesiąca bedzie to spore obciążenie dla budżetu domowego .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 4
  • To są priorytety 2025-01-13 16:16:13 88.156.*.*
    Dlaczego są wydawane pieniądze na drogę, która jest w idealnym stanie? Dlaczego nie jest remontowana droga do Dywit, która jest niebezpieczna?! Czy naprawdę to jest takie niezbędne? Droga do Wojska Polskiego jest wyjątkowo użytkowana a jej stan jest fatalny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 36 17
  • Sygnalistka 2025-01-13 15:04:58 164.127.*.*
    Większość akcji STRABAG SE znajduje się w posiadaniu głównych austriackich akcjonariuszy: rodziny Haselsteiner oraz firm Uniqa/Raiffeisen. Udziałowiec rosyjski, firma MKAO "Rasperia Trading Limited" posiada 27,8%. Natomiast Pan Oleg Deripaska posiada mniej niż 50% udziałów w Rasperii. Kiedy Rosja napadła na Ukrainę w 2022 roku Strabag nie wycofał się z inwestycji w Rosji. Wychodzi na to, ze Unia finansuje rosyjski kapitał. Bardzo drogi jest ten 2- kilometrowy odcinek. Ponad 124 miliony. Jeden most i nowe rondo powinno być zbudowane dużo wcześniej. W gminie Morawica koło Kielc za 240 miliony buduje się 8 kilometrową obwidnicę z kilkoma ślimakami, dwoma mostami i kilkoma przepustami. Niech żyje zdrowa konkurencja, a raczej jej brak na Warmii i Mazurach. Strabag to ulubiona firma Grzymowicza. Nie dziwię się, że Grzymowicz tak uparcie bronił szubienic.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 29
  • oglx 2025-01-13 14:59:21 79.191.*.*
    coraz bliżej ale kiedy? czy dowiemy się już po fakcie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4

www.autoczescionline24.pl