Temat budowy zielonych parkingów na Warmii i Mazurach sięga 9 czerwca 2015 roku. Wtedy to władze województwa warmińsko-mazurskiego i Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy tworzeniu i wyposażeniu w małą infrastrukturę parkingów dla kierowców poruszających się drogami wojewódzkimi.
RDLP w Olsztynie zobowiązała się wtedy do udostępnienia kilkudziesięciu miejsc przeznaczonych pod parkingi wzdłuż dróg wojewódzkich regionu, natomiast zagospodarowaniem terenów leśnych i wyposażeniem tych miejsc miał zająć się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Głównym celem współpracy miało być stworzenie w ciągu kilku kolejnych lat sieci parkingów, które będą stanowić komfortowe miejsce postoju i odpoczynku dla kierowców.
Już w 2014 roku, powstały dwa takie parkingi. Obecnie jest ich ponad dwadzieścia.
Chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, ZDW w Olsztynie ogłosił wewnętrzny konkurs dla swoich pracowników na urządzenie wybranych miejsc przy drogach wojewódzkich w taki sposób, aby stworzyć przyjazne kierowcom, estetyczne i komfortowe miejsca wypoczynku. Według założeń konkursu, koszt urządzenia jednego parkingu nie mógł przekroczyć 10 tys. zł.
- Część parkingów powstała dzięki współpracy z Nadleśnictwami, do których przeważnie należy teren, na którym powstaje parking - powiedział portalowi Olsztyn.com.pl Tomasz Pawlikowski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Zadaniem Nadleśnictw, prócz udostępnienia terenu, było zazwyczaj ustawienie tablic informacyjno-edukacyjnych czy też utrzymanie ogrodzenia terenu. Do zadań ZDW należało natomiast opracowanie koncepcji, uporządkowanie, utwardzenie, ogrodzenie terenu, montaż urządzeń małej architektury, takie jak ławy, stoliki, toalety, kosze na śmieci, elementy ozdobne, służące rozrywce lub podkreślające charakter miejsca, oznakowanie parkingu, czy też utrzymanie czystości.
- Należy podkreślić, że miejsca te powstały dzięki pracy, której nie wycenimy i nie zafakturujemy - dodaje Pawlikowski. - Pracownicy ZDW zaangażowani w urządzanie parkingów bardzo często robili to z pasji, poza godzinami swojej pracy, przy użyciu własnych narzędzi i materiałów.
Czy powstaną kolejne tego typu miejsca?
- Po rozstrzygnięciu konkursu w 2018 roku, został on bezterminowo wstrzymany ze względu na to, że, w opinii Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, obecna ilość parkingów jest wystarczająca w stosunku do długości sieci dróg wojewódzkich i ich układ w sieci dróg innych kategorii - kończy Tomasz Pawlikowski.
Jak deklarują jednak urzędnicy, urządzanie kolejnych parkingów będzie rozważane w przypadku pojawienia się sygnałów od użytkowników dróg o takich potrzebach oraz w zależności od możliwości terenowych.
Poglądowa mapa urządzonych parkingów przy drogach wojewódzkich na Warmii i Mazurach
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz